Laagliggende placenta

<p>Heeft er iemand ervaring met een laagliggende placenta, dit is dit weekend bij mij vastgesteld nadat ik zaterdag en vanochtend bloedingen heb gehad bij 17+5 weken</p><p>ik ben erg geschrokken en kom graag in contact met vrouwen die dit ook hebben of hebben gehad.</p>

30 weken precies, vandaag nog een echo gehad en placenta blokkeert nog steeds de boel daar beneden. Over 4 weken weer een echo maar zal waarschijnlijk een keizersnede worden. Bij de meeste vrouwen is de placenta bij 32 weken echt wel weggetrokken. Rustig aan doen en afwachten! 

Ik had ook een laagliggende placenta. Geen bloedingen gehad. 
Met 34 weken een extra echo gehad, toen was de placenta keurig naar opzij verschoven (dit gebeurt in 98% van de gevallen!) Dus je kan weinig anders doen dan afwachten, grote kans dat de placenta over een paar weken/maanden gewoon goed ligt. De placenta groeit met de baarmoeder mee.
Uiteindelijk is mijn dochter alsnog met keizersnee geboren omdat ze in stuit lag, maar dat had niks met de placenta te maken. 
Dus je hoeft je geen zorgen te maken of te schrikken hoor.. in het 'ergste' geval krijg ke een keizersnee als de placenta met 40 weken nog  verkeerd ligt. Maar dat is toch ook geen ramp ;)
dan 

Ik heb zelf helemaal geen last van bloedingen gehad! Maar wat hierboven gezegd wordt, bij bijna alle vrouwen trekt het nog weg!

Die van mij zou ook laag liggen (weet dit pas sinds 2 weken en ben al 28 weken ver). De grootste kans is dat de placenta zich nog naar boven verplaatst, heb in het begin wel bloedingen gehad ook omwille van de placenta.
Je hebt voornamelijk wel meer kans op een kindje die in stuit ligt omdat de placenta het bekken wat "blokkeert". Dit is wel indien de placenta niet weg trekt.

Hey! Mijn ervaring was dat bij mij bij 14 weken de placenta voor en laag lag (3 cm voor de uitgang) en bij 20 weken was ‘ie al ruim voldoende omhoog getrokken. Het bloedverlies is zo verschillend bij eenieder met laagliggende placenta dus dat is moeilijk te voorspellen. Maar de kans is nog steeds heel erg groot dat jouw placenta nog voldoende omhoogtrekt! Pas bij 32 weken noemen ze het een probleem, zei mijn VK. Plus je wordt goed in de gaten gehouden. Wat ik me nog afvroeg: ligt je placenta helemaal of gedeeltelijk voor de uitgang?

Terug
Bovenaan