laat iemand een prenatale test toen?

Hoi meiden,

Ik wil over een paar weken een vlokkentest laten doen, daar ben ik voor mezelf erg zeker van. Ik vroeg me af of er meer van jullie voor een test gaan of er wel eens een gehad hebben.

groetjes, keesje

Wij hebben bij de eerste zwangerschap bij de eerste echo alleen een bloedtest en een nekplooimeting laten doen. Daar kwam eigenlijk niks verontrustend uit, vandaar dat we niet verder testen hebben laten doen. Dit willen we nu bij de tweede ook laten doen.

Soucky

Ik heb bij mijn vorige zwangerschap een vlokkentest laten doen nadat er tijdens  een echo ernstige afwijkingen waren geconstateert. Dit om een beter beeld te krijgen van de omvang van de problemen. Ik vond de ingreep reuze meevallen, het deed maar heel even pijn. Ik kreeg 2 dagen later al de (slechte) uitslag. Er bestaat wel een kans op een   miskraam na zo'n test dus dat is de reden waarom we het deze keer waarschijnlijk niet doen. Als de echo met 12 weken goed gaat en er geen reden tot bezorgdheid is gaan we dus geen vlokkentest doen. Ik raad iedereen wel aan om met 12 weken een echo te laten doen door een professional, en dus niet een verloskundige want die had bij mij de echo met 12 weken gedaan en gezegd dat alles goed was maar een week later bij het echobureau voor de nekplooimeting werd duidelijk dat alles zeker NIET goed was. Om die reden zou ik dus nooit meer een echo bij een verloskundige laten doen, ik ben er nog steeds boos om.  
sterkte met het nemen van de beslissing!
Marijke

Hoi Keesje,

Ik ben nu zwanger van de tweede, maar wij gaan geen testen doen. Bij het eerste kindje hebben we een combitest gedaan, maar daar kwam niets verontrustend uit. De kans op een kindje met het downsyndroom was heel erg klein (weet niet meer hoe klein). Aangezien we nu beiden een jaartje ouder zijn (28 en 30 jaar) en nu ook niet tot de "risico-groep" behoren, hebben we besloten geen test te doen.

Groetjes,
Danielle

Wij laten ook geen combitest doen. Ik ben net 30 en volgens mij ga ik alleen maar heel onzeker worden als de kans dat er iets is, iets (of veel) verhoogd is. En als het syndroom van Down heeft, dan zou ik het nog niet weg laten halen, dus wat heb ik dan aan de wetenschap dat de kans groter is dat dat zo is?
We laten wel met 20 weken extra naar het hart kijken. Ik heb zelf een vsd (gaatje in mijn hart) en dat zou erfelijk kunnen zijn. Stel dat het kindje dit ook heeft, dan moet ik in het ziekenhuis bevallen zodat er meteen hulp paraat is. En dàt vind ik dan wel weer handig om te weten!
Bij onze dochter was overigens alles toen goed, dus daar gaan we nu ook vanuit. Ik moet zelf bij volledige ontsluiting antibiotica innemen, om te voorkomen dat ik een infectie krijg. De vorige keer werd ik daar heeeeeel misselijk van: 6 van die vieze in water opgeloste pillen wegwerken, jak!

Kaskes

Hoi,

Wij twijfelen nog over de nekplooimeting en de bloedtest.
Wat Kaskes ook schrijft, wij zullen het ook niet zo snel weg laten halen, dus tja...wat heeft het dan voor nut.
Maar we weten het dus nog niet zeker, nog even goed over nadenken. Best moeilijk vind ik het hoor. Ik ben wel al 36, dus verhoogd risico.

Leuk om andere verhalen te horen hierover.

Groetjes,
Angel

Hoi Keesje,
Ik zou het doen (ook omdat je uit 71 bent), alleen als je van te voren goed weet wat je met het resultaat doet. Ik ben nu voor de tweede keer zwanger, de eerste keer is na 17 weken de bevalling van mijn kindje opgewekt omdat bleek dat hij niet levensvatbaar zou zijn, en na de geboorte hooguit nog een paar uur zou leven. Mijn lichaam stootte niet uit zichzelf dit kindje af.
Er werd in die eerste zwangerschap een dubbeltest gedaan, omdat ik tussentijds veel vloeide. De test gaf afwijkende waarden, waarna in overleg besloten is een vlokkentest te doen. Dat was geen pretje, ik ben flauwgevallen (ws ook spanning). Het resultaat van de test was, wederom na veel overleg, ook met gyn, het bovenstaande. Het was een vreselijke periode, maar ik had het kindje ook niet 9 maanden willen voldragen (ik was erg bang voor pijn bij het kindje door vergroeiingen etc.).
Volgende week krijg ik een echo, en door mijn voorgeschiedenis wil ik ook weer de dubbeltest. Als hieruit niets blijkt, weet ik nog niet zeker of ik een vlokkentest wil laten doen.... Denk het wel.
Sterkte met beslissen!

groetjes,
Marie

Terug
Bovenaan