Laatste fles voor de nacht niet opdrinken..

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal!

Onze dochter van 9 weken  heeft de hele dag hazeslaapjes, pas na de een na laatste fles voor de nacht, valt ze wat dieper in slaap, met als gevolg dat ze niet wakker te krijgen is voor haar laatste fles voor de nacht met dat weer als gevolg dat ze snachts weer wakker wordt... zijn er meer moeders met dit "probleem"?en hoe lossen jullie dit op?

liefs chantal

Hoi,

Feline had dit ook. Maar dat is binnen een week opgelost. Een vast schema helpt daarbij.
Schema: fles om 07.15, tot 9.00 wakker in de box spelen, dan knuffelen, dan slapen, 11.00 fles, dan spelen, tot ze moe wordt, dan slapen. 15.00 wakker maken, flesje, even knuffelen, dan slapen. 19.00 fles, even spelen, knuffelen en om 21.00 slapen. om 22.30 wakker maken, douchen/in badje, dan fles om 23.00 en om 23.30 slapen.

Ze is nu overdag al een stuk meer wakker, vooral tussen de middag en na de fles van 19.00 uur.
Probeer anders in ieder geval de flesjes op een bepaald tijdstip te geven en dan zie je vanzelf of ze moet slapen of spelen. Ik vond het aan het begin lastig, maar ik begin nu een beetje te ontdekken wanneer ze moet slapen en spelen.

groetjes Mariska

ps weet je wel de tekenen van moe zijn?

Hallo,

zoals ik onderstaand lees is jouw dochter wel veel langer op dan de mijnde, ze gaapt vaak als ik haar even in de box leg na de voeding en dan leg ik haar op bed maar wil ze eerst niet slapen..

zal eerst es aan een schema gaan werken..

groetjes

zou je me kunnen aangeven wat nog meer tekenen van moe zijn zijn?

liefs

Hoi Chantal,

Feline is nu 11 weken en 1 week en 2 dagen te laat geboren, dat kan er
ook mee te maken hebben. Als jouw kindje eerder is geboren kan het zijn
dat ze qua slapen nog meer nodig heeft.

De tekenen van slapen: gapen, oogjes wegdraaien als je haar aankijkt,
niet meer willen spelen of in eens heel actief gaan doen. En Feline
frummelt altijd achter haar oortje in d'r haar.

Meestal gapen baby's na de fles even omdat ze moe zijn van het drinken
of ze doen de oogjes dicht, maar dan zijn ze een half uur of zelfs een
kwartier later al weer wakker.

Je moet haar na de fles even bij je houden en kijken wat ze na een
kwartier doet. Heeft ze grote ogen en kijkt ze volop in het rond dan
moet je gewoon even spelen, je ziet dan vanzelf door bovenstaande
wanneer ze moe is.

En als ze in de box aan het spelen is of jij gaat met haar spelen en ze
begint een beetje zeurderig te huilen dan worden ze het vaak zat en
willen ze knuffelen en naar bed.

natuurlijk is wel ieder kind anders en jammer genoeg krijg je er geen gebruiksaanwijzing bij.... hahaha.

Maar goed ik hoop dat je er wat aan hebt en ik ben natuurlijk geen
expert maar als je vragen hebt lees ik ze wel weer. (ik ga wel over 3
daagjes op vakantie)

wat is trouwens nu je dagindeling ongeveer?

groetjes Mariska

Ik ben het eens. Volgens mij zijn alle baby's lekker rozig en wat slaperig na de voeding. Dat betekent vaak niet dat ze al moe zijn. Even wakker houden is ook mijn advies. Ik breng Lotte pas naar bed als ze echt moe is, want anders ligt ze alleen maar te brullen.

Ze gaat inderdaad in haar oogjes, neus en oortjes wrijven (of op haar achterhoofdje in haar haar ja! ) en gapen. Op een gegeven moment begint ze dan  te protesteren dat ze naar bed wil. Meestal slaapt ze daarna ook vrij snel in.

In het begin legde ik haar ook bij de eerste geeuw in bed ivm de rust en regelmaat, maar voor haar werkte dat helemaal niet. Ze was vaak nog helemaal niet moe. En bovendien, ik ga ook niet bij de eerste de beste geeuw naar bed. Dan lig ik ook nog drie uur naar het plafond te staren.

Je moet een beetje uitproberen waar je kindje zich het beste bij voelt. Op een gegeven moment zie je dat gewoon, je merkt het wanneer ze naar bed moeten. Of soms is het gewoon tijd. Er is vaak een patroon hoe lang ze wakker blijven (dit verschilt vaak wel per moment van de dag!), dus als  ik weet dat ze 's middags vaak anderhalf uur wakker is, leg ik haar na die anderhalf uur weer in bed. En over het algemeen is ze dan ook wel moe.

Tip van flip: je kindje verandert ontzettend snel in een korte tijd. Ze gaan van bijna 24 uur per dag slapen als pasgeborene tot bijna niet meer slapen overdag als ze 1 jaar zijn. Van week tot week zal je kleintje dus steeds meer wakker zijn. Kijk dus gewoon naar je baby, dan zul je vanzelf leren wanneer ze naar bed moet. Ze geven het zelf aan, dat is het mooie.  Vertrouw daar op!

Succes! Groetjes, Marisa

Hee meiden,

bedankt voor jullie reakties!

Mariska vroeg wat de dagindeling nu is. Nou we passen het aan op de voeding die ze heeft gehad als ze snachts wakker wordt. Dus als ze om 3 uur snachts de fles krijgt dan krijgt ze om 7 uur weer en dan 11 uur en dan 15 uur en dan 19 uur en dan 23uur.

Dat doen we dus met ingang van vannacht niet meer. Gisteravond dronk ze haar laatste fles haast niet leeg, maar ze werd wel vanmorgen pas (voor ons doen) om 5.45 wakker.
Ze heeft nu een fles gehad om 6 uur en dan nu weer straks om 10 uur enz.

Mocht ze nu vannacht wakker worden om 3 uur en ze heeft een fles gehad, dan maak ik haar om 6 uur wel wakker en geef haar minder. Ik wil dat schema dan graag aanhouden. Of lijkt julllie dat geen goed plan?

groetjes

Terug
Bovenaan