lactose intollerantie

Mijn dochter van bijna 8 maanden heeft lactose intollerantie.
Toen ze bijna 3 maanden was had ze nog steeds elke keer erg last van krampen een half uur na haar eten en erg last van winderigheid. Omdat ik zelf lactose intollerantie had vermoede ik dat zij dat misschien ook had. Na 2 dagen Nutrilon Soya te hebben gebruikt waren de krampjes weg...
Omdat ze weinig melk dronk de laatste tijd had ik haar op aanraden van het CB yoghurt, danoontjes enz gegeven als extra melkproduct. Helaas kwamen de krampjes weer terug. Ze kan dus ook niet tegen de toetjes.
Vandaag het CB weer gebeld. Ik kan Alpro soya  prodcten  geven en custard gebruiken om een toetje te maken. (ik ben alleen vergeten te vragen hoe het zit met probiotische producten...)

Zijn er nog meer mensen met een baby met lactose intollerantie? Heeft iemand nog andere tips voor melkvervangers voor een baby?

Dus als ik het goed begrijp kan ze ook niet tegen melk?

Je kan proberen om buiten de poedermelk (die soms een andere smaak geeft als je er een pap/toetje mee maakt), om bijvoorbeeld rijstmelk (ricedream) te gebruiken, die is koemelk en lactose-vrij en geeft een normale smaak.

Hij is er met extra calcium, oat-milk, vanille enz.-smaak.

Groetjes Kirsten

Hoi,
Ik heb twee kindjes die allergisch zijn voor koemelk. Bij mijn middelste dochter was ik er snel achter, die zat met 3 maanden onder de jeukende eczeem. Wij zijn toen met pepti begonnen, dat werkte niet (keiharde ontlasting) en toen overgestapt op soya nutrilon. Binnen twee weken was ze eczeemvrij.
Wij hebben haar tot 2 jaar melkvrij gehouden, dus inderdaad ook geen melktoetjes (alleen soya-toetjes). Kinderen kunnen daardoor namelijk over hun allergie heengroeien en bij haar is dat gelukt. Ze krijgt nog niet veel melk, maar reageert niet op kleine hoeveelheden.
Mijn tweede dochter kreeg pas eczeem toen we overstapte van NAN1 naar NAN2, met een half jaar dus. Haar eczeem ging helemaal open. Ik ben toen direct overgestapt op de soya. Bij haar duurde het vrij lang, maar nu is ze nagenoeg eczeemvrij. We hebben haar een keer getriggerd, dus weer gewone melk gegeven en binnen drie dagen was haar eczeem terug. Duidelijk koemelkallergie dus.
Haar ga ik nu ook streng melkvrij houden voor minstens twee jaar, hoop dat zij er ook overheen groeit. Zij is echter ook allergisch voor appels en dat zit dus echt in alle babyvoedingsdingen, vooral in drinken. Thee en water lust ze niet, dus wat dan. Als jij hiervoor een tip hebt, dan hoor ik het graag.
Wat betreft jou probleem voor vervangende producten. Vaak is bij natuurwinkels meer te krijgen van soya en zonder suiker. Het is zoeken, dat wel.
Succes ermee.
Groetjes,
Ivy

Ps: jij bent trouwens de eerste die ik ken die ook soya nutrilon gebruikt

Lactose-intolerantie (overgevoeligheid voor melksuiker)  voor iemand jonger dan  3 jaar is is ongelooflijk zeldzaam. Voor een groot deel van de wereldbevolking boven de 3 jaar is het normaal.

Dit klinkt eerder als een KEA (koemelkeiwitallergie) dan als een lactose-intolerantie.  

In zo'n geval is het gebruik van soja-producten niet aan te raden. De eiwitten in soja lijken namelijk erg op die van koemelk, en daardoor is bij kinderen jonger dan 18 maanden de kans op het opbouwen van een kruisallergie vrij groot. En dat is lastig, soja-allergie heb je voor je leven, en soja zit in heel veel levensmiddelen!

Waarom heeft je CB je destijds geen verwijzing voor pepti o.i.d. gegeven?

Je kunt ook naar andere eiwitbronnen kijken, zoals peulvruchten, vlees en vis.

Bedankt voor jullie berichten. Heb zijn bedje, box en wagen al hoger staan. Ook probeer ik met een vast riedeltje na het wakker worden of we er misschien wat meer slaap in kunnen krijgen bij Milan. Vandaag heeft hij overigens veel geslapen, maar was na de voeding van 16.00 heel erg onrustig en had heel veel pijn en spuugde veel. Hij heeft gisteren en vanacht nog een keer met veel kracht en een beste boog zijn bed en mij er compleet onder gespuugd. Ik merk aan de medicatie nu naar een week nog niet veel verbetering. Hebben jullie hier ervaring mee hoe zich dit ontwikkeld.

Groetjes mama van MilanBeau

@ Ivy: Ik heb inderdaad ook altijd het idee dat ik de enige ben bij onze drogist die de Nutrilon Soya koopt :)

Gelukkig gaan hier alle fruit en groenten soorten prima en heeft ze alleen last van melk producten... Ik heb verder nog niet veel ander drinken geprobeert, ze heeft altijd genoeg aan haar melk en soms een keer een paar slokjes diksap.

@ Dirksmama: Waarom denk je dat het koemelk is ipv lactose?
Ons CB wilde er in het begin helemaal niet aan dat het iets anders was dan gewoon krampjes die zoveel baby's hebben. Maar we zagen gewoon elke keer dat ze zo'n pijn had na het eten dat ik op eigen initiatief begonnen ben met Soya. Na 2 dagen was het over... Toen ik daarna weer bij het cb was heb ik het gezegd en toen stelde ze niet iets anders voor.
Ik had van de week ook met het cb gebelt en zij stelde juist alpro soya voor om als extra met product te gebruiken...

Terug
Bovenaan