lactose intollerantie

Omdat lactose-intolerantie ontzettend zeldzaam is, zoals ik al schreef.
Alleen in het ziekenhuis kan een LI m.b.v. een ademtest vastgesteld worden.
Zuigelingen die LI hebben hebben vaak veel meer klachten, en zijn vrijwel altijd al onder behandeling van een kinderarts.

LI en KEA wordt heel vaak verward, maar het feit dat je kind niet goed reageert op yoghurt is een andere aanwijzing dat het hier eerder om KEA dan om LI kan gaan.
De bacterien die voor de vorming van yoghurt zorgen hebben de lactose in yoghurt namelijk al omgezet in melkzuur. Yoghurt bevat nauwelijk lactose. Maar wel koemelkeiwit.

Ik ben het helemaal met dirksmamma eens! Het leek mij op het eerste "lees"- gezicht, ook eerder km-allergie. Een kind onder de 3 is het heel moeilijk te ontdekken en zeer zeldzaam, meestal km-allergie. Onze zoon mag geen melk (in het begin ook ei, varkensvlees enz.enz.enz.), maar kan toevalligerwijs ook niet tegen lactose. Maar gaat meestal samen.

Hij wordt in oktober 2, maar kan nog nergens tegen. Trouwens soja is ook uit den boze bij hem!  Ã‰n bij de meeste kinderen trouwens die km-allergie hebben! krijgen ze ook vreselijke eczeem, astmatische klachten enz. Soja is ook allergeen.

Hoi,
Ik moet zeggen dat ik dit onderwerp met grote interesse volg. Zoals ik al eerder vertelde hebben twee van mijn kinderen een allergie voor koemelk, maar of het voor het eiwit is of voor de lactose dat zou ik eerlijk gezegd niet weten. Ik vermijd eigenlijk gewoon alle producten waat beide dingen in zitten.
Over de soya-melk. Het zal best wel dat veel allergische kinderen daar ook allergisch voor zijn, maar bij mijn beide dochters werkt het voortreffelijk.
Mijn middelste dochter had zo erge eczeem dat ze met drie maanden totaal ophield zich te ontwikkelen, al haar energie ging zitten in de jeuk en het krabben. Het cb zei toen slechts: oh, dat is dauwworm, niks aan te doen. Ik ben toen zelf aan het proberen gegaan (eerst inderdaad pepti, maar haar poep moesten we er voor haar uithalen, hoe vies dit ook klinkt, het was zo hard als kurk met de bijhorende pijn) en toen soya. Het verschil was totaal. Heel haar eczeem was in mum van tijd weg.
Mijn jongste dochter had dus eczeem dat meteen open ging en ging ontsteken. Nu, na 3 maanden soya, is het nagenoeg weg.
Daarom, misschien is soya voor veel kinderen niet goed, voor die van mij zeer zeker wel. Het blijft bij allergie toch uitproberen wat het beste werkt en ik denk dat dat voor elk kind verschillend is.
Ivy

Mijn dochter krijgt nu al 5 maanden soya en heeft daar ook geen last van. Ze doet het er prima op.
In zure melk producten zit inderdaad minder lactose. Maar ik gaf mijn dochter vaak yogolino of kwarkolino en daar zit wel weer wat meer in. Er zijn trouwens zelfs mensen (volwassenen)  met LI die geen eens een pannekoek of bolletje ijs kunnen eten zonder daar last van te krijgen. Er zijn wel pilletjes en druppeltjes op de markt die lactase bevatten zodat je toch normaal kunt eten buiten de deur...

Ga bij een vermoeden van LI niet zelf zitten dokteren en experimenteren met voeding, zeker niet bij een baby!
Laat je doorverwijzen naar een kinderarts of allergoloog!

Die lactase-medicatie helpt inderdaad bij het verdragen van lactose. Voor lactose hebben mensen een INTOLERANTIE, geen ALLERGIE. Een intolerantie betekent dat mensen tot een bepaalde hoeveelheid kunnen verdragen. Een allergie betekent dat er al op een heel kleine hoeveelheid gereageerd wordt.

Soms is pepti nog te allergeen. Dan kan een arts een sterkere kv voorschrijven zoals Nutramigen of Neocate. Die zijn veiliger dan voedingen op basis van soja, omdat soja van zichzelf al aardig allergeen is.

Hoi,
Ik vind het een beetje makkelijk gezegd van Dirksmama, van ga niet zelf lopen dokteren. Ik heb vier kinderen waarvan er drie dingen hebben (gehad) waar ik zelf achter moest komen inclusief de oplossing. Was ik bij mijn tweede dochter niet gaan proberen met andere melk, dan had ze nu waarschijnlijk een groeiachterstand en nog steeds een allergie voor km. Van het cb en ook van huisarts kreeg ik immers te horen: Oh dauwworm, daar is niks aan te doen! En ook nu met mijn derde dochter. Ze wordt niet getest op allergieen want er zijn nogal wat huisartsen (en dit is immiddels allang een andere) die daar niet in geloeven om een baby te laten testen. De enige test die ze doen is het triggeren met km, nou, dat heb ik zelf al gedaan. Ik krijg enkel hormoonzalf om te smeren, maar ik weet hoe heftig die zalf is en als ik die elke week moet smeren, dat lijkt me al helemaal niet goed. Maar ook bij mijn oudste dochter (die immiddels 8 is) heb ik destijds zelf achter moeten komen dat ze reflux had. Arts bleef volhouden dat ze gewoon wat spuugde na de voeding. Ammehoela, zeker de helft van alle voedingen kwam eruit en vooral in de kinderwagen krijste ze alles bij elkaar omdat ze plat lag.
Ergens heb je geschreven, vertrouw op je eigen gevoel. En nu ben ik heel blij dat ik ZELF ben gaan proberen. Slechter dan mijn kinderen waren, kon toch haast niet.
En tuurlijk soms reageren ze wel ergens op. Zo ben ik nu op zoek naar een zalf voor de droge huid van mijn dochter mee in te smeren, maar van alle creme's tot nu toe krijgt ze uitslag. En alsjeblieft, denk niet dat ik allelei parfumcremes opsmeer, of 20 cremes door elkaar. Mijn man en schoonzus hebben ook meerdere allergieen al heel hun leven, dus we weten er echt wel iets van.
Het is gewoon dat je als moeder wel doorgaat met zoeken naar een oplossing en mijn vertrouwen in dokters en cb is door ervaringen nihil. Vandaar dus.
Ivy

Ik ben het helemaal eens met jou!
Mjn kindje had ook iets...maar het CB vond dat ik maar gewoon moest afwachten etc. Dat het gewoon super slecht met hem ging zag niemand ?(nee, hun zien het kindje toch ook bijna nooit). Ik ben zelf ook gaan "experimenteren". Ik ben ook begonnen met Pepti, en dat gaat prima.
Maar ik ga donderdag ook naar een dietiste en natuurgeneeskundig therapeut, misschien een idee voor andere. Zij kan zien met een biotensor of mijn kindje ergens voor overgevoelig is. Zij werkt ook met homeopatische middelen. Waardoor dus niet gebruikt gemaakt hoeft te worden van medicijnen etc. De huisarts heeft me recht in mijn gezicht uitgelachen dat ik daarheen ging (ik moest een verwijsbrief halen omdat ik het anders niet vergoed krijg van mijn verzekering).
Maar er zijn misschien dus ook andere opties dan naar een arts te rennen, want die weten het ook niet altijd evengoed hè!

Hoi,

Wat vervelend zeg, mijn oudste had een allergie voor koemelkeiwit.
Ik moet zeggen dat ik goede ervaring heb met alpro soya, hoewel de jongste 2 geen allergien hebben, gebruik ik voor allemaal alpro soya, ook om pannekoeken of pap voor ze maken, ze vinden het hartstikke lekker!

groetjes MJ

Terug
Bovenaan