lakentje of dekbedje???

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Ik ben 25 weken zwanger van ons eerste kindje en vanmorgen zijn we bij van Asten in Tilburg geweest voor een Maxi Cosi te kopen.
Ook hebben we toen meteen spulletjes voor het bedje gekocht (kamertje met matrasje en aero-sleep hadden we al ergens anders gekocht).
Nu hadden ze daar een setje van een lakentje met een dekentje of een dekbedovetrekje met een duo-dekentje (ofzoiets, weet dat ff niet meer zeker). Volgens beide verkopers (hebben er 2 aangesproken) maakte dat niks uit.
We hebben het dekbedovertrekje met de duo-deken gekocht (was een beetje vergelijkbaar met een seizoenendekbed zeg maar, zijn 2 dekentjes aan elkaar met klittenband).
Maar nu zit ik vanavond wat te googlen, en nu kom ik steeds tegen dat de eerste 2 jaar wordt afgeraden om een dekbedje te gebruiken.....
Als dat zo is, dan vind ik dat wel raar dat ze dat bij v. Asten niet gezegd hebben.

Wie kan mij hier meer duidelijkheid over geven???
Ik zit er best wel mee in mijn maag eigenlijk.... (hormonen... *zucht*)

Groetjes, Mickje

Hoi Mickje,

Leuk he, van asten hahhaha Wij wonen dichtbij tilburg....
Wat je vraag betreft,

Tja, inderdaad dekbedjes zijn niet echt aan te raden.
Onze eerste is in jan.07 geboren (inmiddels zwanger van de tweede,
uitgerekend op 7juli 09) En in januari had hij echt genoeg aan een
lakentje en dekentje, warm genoeg. Begrijp dan ook echt niet
hoe ze je een dekbedje kunnen verkopen!
Wij hebben nu een deken'set' van het merk koeka gekocht,
dat zijn 2 dekens, 1 van katoen en 1 van flanel (als ik het goed zeg,
heb het nog niet uit de verpakking gehaald, aangezien het bedje
bij ons nog lang niet opgemaakt hoeft te worden hihihi)
die je met drukkertjes aan elkaar kunt maken, bij koude dagen.
Zag er erg lekker uit in de winkel, dus dacht; ach die nemen we
om mezelf te feliciteren met de zwangerschap hahahha.
Maar weet je, aan de andere kant, in zo'n winkel, weten ze er ook
wel van, zou je zeggen. Maar ik begrijjp echt je twijfels!!
Mijn zoontje is dan bijna 2, en gaat eerdaags in een groot bed slapen,
maar vind het toch erg spannend om hem onder een dekbed te leggen,
hij kruipt er nog steeds wel eens onder, dan is een deken toch meer ademend.
Wil je niet ontmoedigen, en zou even nog wat reacties afwachten, op je vraag.
Maar persoonlijk zou ik het even gaan ruilen tegen een deken met lakentje....

Ben benieuwd naar meer reacties,
en wat je uiteindelijke besluit is!!

Groetjes

Hai,

Ik ben ook niet van de dekbedjes hoor! Maarre is dit niet gewoon een ademend dekentje in een lakenhoesje? Kortom een dekentje en een lakentje maar dan in een andere vorm? Bij twijfel zeker ruilen hoor!

gr.Ing

Enne oja even een vraagje aan Ikke Mama... Wij hebben ook een koeka dekentje gekocht. Ene kant katoen en de andere kant flanel. Ik vind hem alleen zo dun aanvoelen en het heeft ook geen 2 kanten hoor die vast te maken zijn. Het is gewoon 1 laagje. Tevens vind ik de instopstroken erg tegenvallen. Ik ben even benieuwd welke versie jij hebt en of ik wel de goede heb.

gr.Ing

In nederland worden dekbedjes inderdaad afgeraden tot 2 jaar. Dit omdat het de kans op wiegedood zou vergroten............

Aan de andere kant, in veel landen om ons heen geldt dat advies niet.........

Ik denk dat de kraamzorg er zeker wat van gaat zeggen, en dat je het dus op eigen risico doet.
Zoals ze bij ons in het dossier hebben op geschreven dat wij, op eigen risico, onze voeding al van te voren klaarmaken................er is altijd wel iets.
Je wordt er onzeker van, maar zolang je goed weet wat je doet en je goed hebt ingelezen en goed hebt voorbereid is die onzekerheid echt niet nodig.
Doe wat jij denkt dat goed is, en neem je beslissingen wel overwogen............
Komt best goed.

Gr. Rimke

Ik snap je onzekerheid zeker. Ik vind het ook erg raar dat ze het niet hebben afgeraden...
Zelf heb ik bij mijn eerste getwijfeld, vond de dekbedjes veel leuker en handiger eruit zien dan een lakentje met deken. Na me ingelezen te hebben ben ik toch voor een dekentje/laken gegaan. Het is bewezen dat het veiliger is. Een dekbed ademt 7 x minder dan een deken. De kans op wiegendood, of een te warm kindje word daardoor vergroot. Ook is de kans dat ze in een dekbed kruipen aanwezig, ondanks dat je hem ver instopt. Een laken, deken en eventueel een slaapzak is echt genoeg in de winter of koudere nachten. En achteraf staat het ook wel schattig een lakentje. zeker bij die kleine hummeltjes.
Maar, je moet vooral doen waar je prettig bij voelt. Dat kan niemand voor je doen. Een kraamverzorgster zal je ook zeker nog adviseren. Er zijn zoveel regeltjes en dingetjes. Tis allemaal niet voor niets denk ik. Gewoon uitzoeken waar je het fijnt bij voelt! Tis jouw kindje en moet een heerlijke tijd zijn!
Genieten!

Liefs Remy

Hoi Mickje, wat jij hebt gekocht kan prima! Het is namelijk helemaal geen dekbed wat je hebt gekocht (als ik het goed lees) maar alleen een dekbedhoesje. Daar stop je dan geen dekbed in (dat is inderdaad gevaarlijk tot een jaar of 2), maar dat duo-dekentje. Of 1 van de twee, net hoe het seizoen is. Ik heb zelf ook zoiets gehad bij onze tweede, omdat de dekbedhoesjes nu eenmaal veel leuker zijn dan de dekentjes (motiefjes en zo). Bij ons komt de derde in mei 2009, dan ga ik het weer zo doen. Dus: geen zorgen maken, prima aanschaf!
Groetjes, Simone

Hoi Mickey,

mijn gedachte waren precies de zelfde als die van simone.
Jij hebt volgens mij gewoon twee dekentje, die je als het heel koud is samen kan voegen en anders enkel kan gebruiken. Die dekentjes kun je of in een hoeslakentje gebruiken of er een lakentje onder doen. Zodat je de deken zelf dus nog ziet.
Dit heb ik ook voor ons zoontje. En ik moet zeggen ik gebruik alle twee de variaties, maar vind het toch het makkelijkst de dekentjes in een hoelakentje te stoppen. Ik moet namelijk elke dag het losse dekentje en lakentje weer goed op elkaar leggen en met dat hoesje heb ik er geen last van.

De anderen hebben wel gelijk wat betreft dat je tot het tweede jaar geen dekbedje mag gebruiken. Ik denk alleen dat ze jou verhaal niet goed hebben gelezen.

Uit wat voor stof bestaan de dekentje? Daaruit kun je al opmaken of het om dekentjes gaat of om een dekbedje.

Liefs,

Terug
Bovenaan