Langdurig borstvoeden

Ik heb mijn 3 dochters allemaal ruim een jaar zelf gevoed. Het afbouwen ging geleidelijk en min of meer vanzelf. Hun aandacht verslapte en het aanbod van ander voedsel werd steeds groter. Na een jaar was het genoeg en ik had daar ook vrede mee. Nu heb ik nog een zoontje van bijna 11 mnd aan de borst. Waarschijnlijk zijn jongens toch echt moederskindjes (hihi) want deze meneer wil nagenoeg nog niets anders drinken als bij mama. Ook is het een slechte slaper dus ik ga er minstens 1 keer per nacht uit voor hem. Komt er op neer dat hij nu nog 4 a 5 keer drinkt per etmaal.

Hij, maar ook ik zijn nog helemaal niet toe aan stoppen met 12 mnd. Het voelt nog niet goed. Maar mijn omgeving vind het welletjes. (Niet zijn papa hoor!, die vind het prima.)
Maar "men"begint het raar te vinden en opmerkingen als; "Zit-tie nou nog an de tiet?" vliegen om je oren.

Maar nu zelfs de kinderarts op het cb vind dat ik moet stoppen omdat het anders raar word en ik op deze manier een verstoorde relatie met mijn zoon zou krijgen ga ik erg twijfelen of ik er wel goed aan doe. De kinderarts zei letterlijk dat hij mij niet meer als mama ging zien maar enkel als drinken wat hij te pas en te onpas kon pakken. En dat het ook niet gezond was als er straks 'zo'n peuter' naar je borst greep. Dat was toch niet wat je wou.

Dus heeeelp... Wat moet ik nou??
Toch maar min of meer gedwongen deze maand afbouwen zodat hij er op z'n verjaardag af is of mijn - en zijn, denk ik- gevoel volgen en wachten tot hij er wat meer aan toe is en net als bij mijn dochters het wat natuurlijker te laten verlopen.
Het idee te moeten stoppen geeft me gewoon een knoop in de maag!
Toch hebben de woorden van de arts mij ook in verwarring gebracht. Ik wil natuurlijk ook niet het idee hebben aan een ongezonde relatie mee te werken.

Sorry, een lang verhaal maar ik hoop op wat respons van jullie kant.
Het is geen groot probleem maar ik word er wel verdrietig van als ik bedenk dat ik misschien toch niet goed bezig ben.

Groetjes Marieke

Hoi,

Ik denk dat je lekker je gevoel moet volgen. Ik heb zelf helaas maar 4 maanden bv kunnen geven (mijn meisje wilde niet meer), maar ik zou ook mijn gevoel volgen. Er zijn mensen die hun kinderen tot 2 of 3 jaar borstvoeding geven, en in mediterrane landen is dat heel gewoon. Als het voor jou niet goed voelt om te stoppen, moet je dat niet doen. Volgens mij is het nooit goed als je iets gedwongen gaat doen. Jij bent de moeder en jij weet wat het beste is voor je kindje.

groetjes,

Desiree

Ook ik heb heel lang bv gegeven. Tot 15 maand.
Alleen was het bij ons een natuurlijke afbouw. Al voor haar 1e verjaarden, ik denk rond een maand of 10, gaf ik s avonds haar niet meer bv omdat ze ging bijten en ik vond dat ze beter in een speen kon bijten dan in mij.
De nachtvoeding was er al heel erg lang af. Ik werk 4 dagen dus overdag heeft ze nog wel heel lang bv gekregen omdat ik een flinke voorraad had afgekolfd.
De dagen dat ik thuis was, vroeg ze zelf er steeds minder om.
De ochtendvoedingen waren echt ons moment, lekker samen genieten op het grote bed voordat de dag weer echt moest beginnen.
Maar op een morgen ze had gedronken en zei: KLAAR, dat was de laatste keer dat ze bv heeft gehad en wat ik nog probeerde ze had er geen zin meer in.

Tuurlijk ook ik heb commentaar gekregen en had het gevoel dat ik me moest verdedigen "Wij hadden het samen ook gezellig hoor s morgens met het voeden gewoon met de fles, dus toch geen reden om bv te geven?" Ja, wat moet je daar mee. Ik voelde me er prettig bij en als een ander commentaar heeft daarop is natuurlijk nooit leuk.

En wat betreft een peuter aan de borst. Ik vind het ook wel vreemd lijken om in het openbaar en toch groot kind bij iemand aan de borst te geven. Maar dat is toch ieder zijn eigen keus?

Dus gewoon doen waar je zelf het prettigst bij voelt.
Bij het forum van bv, zie de link hierboven genoemd, hebben ze ook een forum voor langvoedende moeders. Hier heb ik ook wel regelmatig rondgekeken, voel je je in ieder geval niet alleen in je keuze.

Heel veel succes en voed nog lekker lang door.

Groetjes, Marianne

Kijk anders eens op dit topic  op het borstvoedingsforum.

Meer dan 150 langvoeders!

(waaronder ikzelf)

Zie je wel dat er veel meer zijn. En wat je omgeving betreft; ik heb het er bijna nooit over. Mijn meisje drinkt ook niet in het openbaar (wil ze zelf niet). Niet dat ik er een geheim van maak, iedereen mag het weten, maar het komt gewoon niet ter sprake.

Lees gewoon eens wat meer op het borstvoedingsforum, gedeelte dreumes/peuter aan de borst. Dan zie je ook hoe anderen ermee omgaan. Sommigen maken afspraken over het aantal keer drinken, over waar ze mogen drinken. En ik heb nog geen enkel verhaal gelezen over kinderen die ermee gepest werden ofzo.

Gewoon lekker doorgaan hoor, zolang hij en jij het prettig vinden. En voor wat steun is het het borstvoedingsforum, met allemaal pro-bv-moeders, die je wel weer weten te overtuigen om lekker je eigen gang te gaan.

Bedankt allemaal voor jullie positieve reacties.
Dat had ik even nodig!
Het is idd zo dat ik mijn zoontje niet zo gauw meer in het openbaar voed zoals toen hij een kleine baby was.
Dat geeft toch een wat ongemakkelijk gevoel en bovendien zit hij dan meer rechtop van de nieuwsgierigheid dan dat hij drinkt!
Maar ik ben wel gesterkt in mijn besluit om door te gaan met voeden. En niet zijn 1e verjaardag als afsluiting te zien zoals bij mijn dochters.
Bedankt daarvoor!

Wat ik nog wel even leuk vind om te vermelden, Yvonne gaf een link  over de voordelen van borstvoeding, (dit voor alle twijfelaars wel/niet) daar stond dat borstgevoede kinderen een beter immuunsysteem hebben en minder vaak en heftig ziek zijn.
Mijn dochters zijn nu 7, bijna 6 en net 4 en toevallig was ik pas bij de huisarts die verbaasd stelde dat mijn zoon nog nooit bij hem was geweest. Of zijn zusjes nooit ziek waren dan?   Antwoord was ; nee!. Hadden ze dan nog nooit een kinderziekte zoals de waterpokken gehad? En wederom, Nee!.
Ik heb hem nog nooit zo verbaasd zien kijken, want dat was toch wel een bijzonderheid! (zijn eigen woorden!) Zeker voor die van 6 en 7.
Dus  wellicht toch dat jaar borstvoeding wat ze hebben gehad!

Nogmaals bedankt voor jullie positieve woorden,

Groetjes Marieke

Hai Marieke,
allereerst mijn bewondering voor je doorzettingsvermogen om  je kinderen zo lang met de borst te voeden. Knap hoor. Ik ken verhalen van kinderen die na drie jaar nog aan de borst drinken. Persoonlijk vind ik dat te lang, maar als moeder en kind er wel bij varen.....toch? Een jaar vind ik ook nog niet te lang, maar dat vind ik.
Waar ik moeite mee begin te krijgen is de bemoeienissen van de omgeving. De vorige generatie (onze ouders bijvoorbeeld) mochten geen borstvoeding geven, dat was slecht. Nu MOET je borstvoeding geven en is het flesje slecht. Dan geef je eindelijk borstvoeding en krijg je de complimenten van het CB, maar dan mag het weer niet te lang duren. Wat een onzin allemaal. Ik blijf bij het feit dat moeder en kind het allebei zelf bepalen. Zolang je kindje tevreden is, zou ik het blijven doen. Hij moet een keertje over naar ander voedsel en jij bent de enige die hem dat kan geven. Maar eerst zul je zelf moet wennen aan het idee dat het straks toch echt een keertje voorbij is. Als je zelf mentaal hebt 'afgebouwd' kun je het langzaamaan echt gaan doen. Heel veel sterkte. Ik merk aan mezelf dat ik er een beetje egoistisch van  word, van de borstvoeding. Ik krijg een heel sterk 'mijn-kindje-afblijven!'-gevoel. Ik voed mijn zoontje nu bijna veertien weken en krijg ook een knoop in mijn maag als  het straks een keertje voorbij is. Zolang het kan: geniet ervan,  de gezondheid van je kindje vooropgesteld. En niet zo druk maken om de omgeving, hoor.  

Hallo,

Ook ik ben voorstander van zolang mogelijk borstvoeding te geven. Wat je kinderarts daar vertelt toont echt aan dat hij niet weet waar hij over praat!
Mijn dochteertje wordt binnenkort 7 maand en ben vanplan nog lang door te gaan met de borstvoeding (minstens tot 1 jaar)!

Ik heb wel een vraagje
Ik lig even in de knoop met de aantal keren bortvoeding te geven..
Kan er me iem een idee schemaatje geven, met de slaapjes, de hapje en de borstvoeding?

als je langer door wilt gaan met bv, kun je het beste de bijvoeding na de bv geven. Zeker aan het begin kun je dus ongeveer je oude schema aanhouden, met bijv overdag wat fruit na de borst. En na een tijdje wat groente na de borst.

Op den duur gaat je kindje vanzelf meer eten van de bijvoeding en minder om de borst vragen. (minder interessant)

Ik voed zelf ongeveer volgens het volgende schema
06.00 even wakker - bv
08.00 echt wakker - bv en opstaan
douchen aankleden, boterhammetje eten
12.00 - 14.00 slapen
14.00 wakker - bv
opstaan en wat te eten (stuk fruit + wat cornflakes/ontbijtkoek ofzo)
tussendoor: fruit, koekje, cornflakes, rijstewafel, net wat ik bij me heb, of waar ze om vraagt (aanwijst)
18.45  warm eten met de pot mee (soms is dat wat te laat voor haar, en dan zet ik haar met een bakje cornflakes voor de tv)
20.00 naar bed, soms bv, meestal niet
22.30 ga ik zelf naar bed en voed ik haar nog

Tijden variëren. Maar zoals je ziet, voed ik haar standaard als ze wakker wordt. Dan heeft ze de meeste interesse en de minste afleiding.
's avonds voordat ik ga slapen, vind ik zelf zo gezellig ;-), mijn kleine babietje is ze dan.
Bijvoeding geeft ze  zelf wel aan dat ze wat wilt.

Oja, en ander drinken; bij het ontbijt thee, bij het avondeten water  en tussendoor (vendund) vruchtensap/diksap. De eerste maanden kreeg ze helemaal geen ander drinken thuis, alleen als ik aan het werk was.  

Terug
Bovenaan