lange vinger?

Ik sluit me aan bij de vorige schrijfster. Waarom zo jong beginnen met koekjes e.d.? Ze kennen het nog niet en weten dus ook niet wat ze missen. Mijn zoontje is 11 maanden en krijgt heel af en toe een broodkorst of een soepstengel tussendoor. Maar meestal krijgt hij gewoon een stukje fruit, dat gaat er net zo hard in. Bovendien hebben ze de eerste maanden (tot ze echt actief worden) helemaal geen tussendoortjes nodig. Mijn zoontje drinkt alleen maar lauwe thee en water, wij hebben hem ook geen sap aangeboden. Nu lust hij het ook niet eens. Als we ergens op bezoek zijn en hij krijgt daar een bekertje diksap, dan kijkt hij heel vies en drinkt het dus niet op. Het is maar net waar je je kinderen aan went.

Ik zou trouwens babykoekjes nemen, lange vingers zitten vol suiker, ook niet echt goed voor die jonge kindjes.

Groetjes Cato
 
Hoi,

Ik wil nog graag even een keer reageren, vroeger werden er door ouders ook wel al op tijd koekjes e.d geintroduceerd hoor.
Mijn moeder is bij mij met ongeveer 2,5 maand ook begonnen met fruit en ik was 5 maanden en toen kroog ik s'middags een flesje drinken en een koekje.
Ik was een maand of 8 en dan at ik zelfs op zaterdag bij opa en oma al chipjes.
Dus ik denk al ik moeders hoor met oudere kinderen of mijn eigen moeder of moeders van vriendinnen dat een heleboel nu  wel overdreven wordt het heeft ook een boel met het overgewicht van tegenwoordig te maken dat ze op het cb graag willen dat er later met bij  voeding begonnen wordt.  
En natuurlijk als er een verhoogde kans is op allergie dan zou ik ook wachten, maar er komen bij ons geen allergieeen voor in de familie en Daan krijgt dus wel alles.
Daan is nu 8,5 maand en krijgt koekjes maakt niet uit wat voor  of krijgt een spekkie die hij ook heerlijk vind en hij heeft afgelopen zaterdag voor het eerst 3 stukjes nibbit chips gehad.  Je kunt het zelf nual en later ook in de hand houden hoeveel je kind snoept.

Groetjes Saskia  
 
Is het niet zo dat babies tot 6 maanden volledige borst- of flesvoeding horen te krijgen?!
Daarna voorzichtig beginnen met groente en fruit?!

Ja, vroeger kregen we al veel eerder vast voedsel en werd een huilbaby afgedaan als "pech hebben' mevrouw, het ene kind huilt nou eenmaal meer dan de ander".
Met als gevolg dat ik nu met kapotte darmen rondloop.

Ik zal niet al te makkelijk denken over, met name, tarwe en ei produkten
Ik heb twee kinderen met allergieen, de oudste daar wilde men het niet van geloven, met als gevolg dat ook zijn darmen verpest zijn, maar dan door een tekort aan melkprodukten. Ik type dit niet om mensen bang, maar wel allert te maken.

De darmen van babies zijn gewoon pas met een jaar volledig geactiveerd om etenswaar af te breken.

 
Annet, ik ben het met je eens. Dat het vroeger goed ging, wil niet zeggen dat dat nu ook goed gaat. Tegenwoordig is er veel meer kennis over allergieën en de gevolgen van te vroeg beginnen met voeding. Ik heb astma en als kind van top tot teen onder de uitslag gezeten. Mijn moeder begon overigens pas na 6 maanden met bijvoeden, maar die werkte als verpleegkundige op de kinderafdeling, dus misschien dat zij toen al wat meer daarover te horen kreeg.  
Het CB geeft niet voor niets advies over voeding en ik ben ervan overtuigd dat dit niet alleen te maken heeft met de angst voor overgewicht. Ik verbaas me er eigenlijk over dat mensen hun kinderen op hele jonge leeftijd alles laten eten. Als je je een beetje verdiept in de gevolgen dan laat je het wel. En het is echt niet zielig, mijn zoontje krijgt in de toekomst echt wel chipjes en snoepjes, maar pas als hij daar echt aan toe is!
 
Als er in de familie allergie voorkomt, moet je met een baby extra alert zijn en niet te overhaast allerlei extra bijvoeding gaan geven. Maar als er geen verhoogd risico is, zie ik niet in waarom je niet stap voor stap nieuwe smaken en structuren kan introduceren. Het ene kind is er gewoon eerder aan toe dan het andere kind. Dus volgens mij kan je een kind van 5,5 maand best ook al andere voeding geven. Op het cb houden ze alleen een algemeen standpunt aan, terwijl jouw kind een individu is. Wellicht zijn er ook kinderen die na 6 maanden nog steeds geen behoefte hebben aan bijvoeding. In dat geval stap je toch ook niet opeens over op allerlei bijvoeding omdat het moet.
Wat betreft die lange vinge, gewoon proberen. En als je je kind niet de hele dag volstopt met allerlei snoep, dan zijn die suikers ook echt geen ramp. Van 1 lange vinger op een dag krijg je echt geen overgewicht. In fruit zitten ook suikers.
 
Terug
Bovenaan