Langer doorslapen, extra honger?

Ha meiden!

Mijn kleine Stef is nu 3,5 week oud en krijgt volledig bv. Dat gaat eigenlijk heel goed! Vandeweek heeft hij een paar nachten al 5 uur doorgeslapen en afgelopen nacht zelfs 6 uur. Ik heb alleen het idee dat hij, hoe langer hij doorslaapt, 's ochtends steeds meer trek heeft als hij eenmaal uit bed is. De laatste voeding voor hij uit bed komt, is om 4:00 uur en dan drinkt hij net als normaal.
Als hij eenmaal uit bed is, na de voeding van ongeveer 7:00 uur, komt hij vaak elke 1,5 of zelfs elk uur weer. Tot een uur of 12 en dan pakt hij het ritme weer op.
Ik meek dat hij in deze uren vaker komt als hij 's nachts langer doorslaapt. Zijn er meer meiden die dit herkennen? En hoe gaan jullie er mee om?

Ik voed op verzoek, maar na zo vaak aanleggen in korte tijd gaan mijn tepels echt zeer doen. Soms voed ik hem dan bij met afgekolfde melk, maar deze voorraad slikt nu erg hard!

Zelf heb ik het idee dat ik 's ochtends niet genoeg melk heb om Stef een voldaan gevoel te geven. Zou dit nog een restje zijn van de regeldagen die Stef heeft gehad?
 
Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje Stef!
Vijf of zes uren doorslapen 's nachts is voor zo'n kleintje al heel wat; het is idd heel goed mogelijk dat je zoontje vervolgens 's ochtends een inhaalslag maakt en vaker voor een voeding komt. Hoe gaat het verder met hem, groeit hij goed? Maakt hij flinke plasluiers en heeft hij regelmatig zachte, lichtgekleurde ontlasting? Is hij verder tevreden en alert? Als dat allemaal het geval is, kun je erop vertrouwen dat je melkproductie ook 's ochtends prima toereikend is en dat extra bijvoeden met afgekolfde melk niet nodig is.
Daarnaast is voeden op verzoek dé manier om vraag en aanbod goed in evenwicht te krijgen en te houden. Een belangrijk aandachtspunt is wel, dat de baby goed is aangelegd (borstvoeding in een notendop: een baby mag zo vaak en zo lang aan de borst als hij wil, mits hij goed is aangelegd). Vermoedelijk zijn de pijnklachten die je na het frequente voeden in de ochtend nu ervaart een signaal dat het aanleggen waarschijnlijk nog net niet helemaal gaat zoals het eigenlijk zou moeten (dat kan soms echt millimeterwerk zijn, maar die millimeter kan wel een enorm verschil maken). Lukt het om Stef een grote hap te laten nemen? Hij moet zijn mond echt wagenwijd open hebben, waarbij zijn tong een beetje uitsteekt, voordat je hem naar je toe haalt om hem aan te laten happen. Zo komt je tepel dieper in zijn mond te liggen, tegen het zachte gehemelte aan. Daar kan de tepel niet worden afgeklemd of beschadigen. En het stelt je zoontje in staat om de borst goed effectief leeg te drinken. Dit demofilmpje geeft er een duidelijk beeld van: http://www.youtube.com/watch?v=Zln0LTkejIs . Ook zijn deze pagina's over het aanleggen van je baby de moeite waard om nog eens te bekijken: http://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/114-goed-aan-de-borst , http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/aanleggen.html , http://www.aidulac.nl/borstvoedingskennis/goed-aanleggen .
Hopelijk lukt het om met die informatie de puntjes op de i te zetten en verloopt het voeden snel helemaal pijnloos. Mocht je toch nog twijfelen of vragen hebben, neem dan gerust eens contact op (per telefoon of per email) met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk (www.borstvoedingnatuurlijk.nl) of Borstvoedingorganisatie La Leche League (www.lalecheleague.nl). Dit zijn beide vrijwilligersorganisaties, die bereikbaar zijn voor (a.s.) ouders en andere belangstellenden met vragen of voor meer informatie over borstvoeding. Er zijn overigens ook contactpersonen van de VBN en leidsters van LLL actief op www.borstvoedingsforum.nl , het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties.

Succes en een hele fijne borstvoedingsperiode toegewenst!
 
Hoi YvonneZ,

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Met Stef is alles goed. Hij komt goed aan, is alert, tevreden en de luiers zien er ook goed uit en voelen goedgevuld aan. :)

Ik zal inderdaad eens goed kijken hoe Stef nou precies hapt bij het aanleggen. Hij heeft hier in het begin echt moeite mee gehad, dus het zou best kunnen dat er nu nog wat puntjes op de i gezet moeten worden. Zelfs even met tepelhoedje gevoed, omdat hij helemaal niet wilde happen.

De links die je gaf, ga ik eens goed bekijken. :) Ik wil nog wel een poos borstvoeding geven, dus zeker de moeite waard!

Groetjes Daycey
 
Hey Daisy,

Hier precies hetzelfde verhaal.
Yordin slaapt ongeveer van 23.30- 05.30.
of van 21/22.30- 04/05.00 uur .
en komt de rest van de ochtend ook meerdere keren om voeding en zit er maar korte tijd tussen.
Hier gaat Yordin ook weer rond 12.00 naar bed en hij zit ook meteen weer in ritme.
( dit is nu ongeveer al 1.5 week zo)

Vorige week kwam hij rond 02.00 of 03.30 voor een extra voeding, zo 3 dagen achter elkaar.
de 4e dag even laten huilen(5 min) en hij slaapt meteen weer door 6 a 8 uurtjes. dit hielp bij ons wel.

verder als hij in de ochtend extra voeding vraagt geef ik het gewoon, maar dan is dat meestal wel 1 borst,5 of 10 minuten bij jou ook?
de rest van de voedingen (in ritme) drinkt hij 2 borsten een half uur tot driekwartier.
 
Hoi LindaenPeter!

Jouw verhaal klinkt bekend. :) Helaas zit bij Stef zijn neusje dicht en komt hij 's nachts weer wat vaker. Drinken kost nu zoveel moeite dat hij weer wat vaker (en ws minder per keer) drinkt.

Even laten huilen helpt hier nog niet. Wel als hij aan het 'miepen' is, maar als hij echt huilt wordt dat alleen maar erger tot hij weet een borst te pakken heeft.

De extra voedingen zijn hier idd ook maar kort.

Straks naar het cb, even vragen wat er aan een verstopt neusje te doen is bij die kleintjes! Zo zielig om te zien dat drinken hierdoor zoveel moeite kost...

Groetjes Daycey
 
Vergeten te vragen: hoe oud is Yordin? Wij gaan eerst even lekker op vakantie en daarna gaan we het 'middagdutje' invoeren!
 
Wat sneu is dat heh, als zo'n kleintje een verstopte neus heeft... Een beetje (verse) moedermelk in het neusje 'sprayen' kan verlichting geven. Moedermelk helpt het snot op te lossen, zodat de neus weer eerder vrij is om goed te kunnen ademen. En het is een lichaamseigen stof, dus het irriteert niet.
Eventueel kun je nog proberen om je zoontje iets meer opwaarts te houden tijdens het voeden.

Beterschap ermee!
 
Terug
Bovenaan