Las een artikel in het blad MAMA: unassisted childbirth

Hoi Meiden,

Ik ben lid van het blad MAMA en daarin stond een artikel over een uit Amerika overgewaaide stroming: de unassisted childbirth. Vrouwen kiezen er bewust voor om zonder hulp hun kindje thuis geboren te laten worden. Ze geloven dat medisch ingrijpen complicaties en stress met zich meebrengt en kiezen daarom deze weg.

Ten eerste, ik ben dit dus absoluut niet van plan hoor, maar werd door het artikel wel aan het denken gezet van 'stel je voor...' aan de ene kant klinkt het allemaal heel mooi, maar het lijkt me ook heel eng. Ben benieuwd hoe anderen daar over denken.

Ik ben van mijn eerste thuis bevallen en dat vond ik super, ik was ook absoluut niet van plan om naar het zhs te gaan en had er alle vertrouwen in. Heb veel pijn gehad, maar gek genoeg is het woord pijnbestrijding geen sec in me opgekomen. Het was natuurlijk ook geen optie thuis. Ik kreeg een mooi kind dat heel sereen op de wereld kwam en zo hoop ik het nog eens mee te maken, maar wel met een lieve vk erbij!

Ben dus benieuwd hoe jullie daar over denken, of erover gehoord hebben.

Groetjes, Marijne

Hoi Marijne,

Ik heb het artikel ook gelezen. Als alles goed gaat tijdens een bevalling is het natuurlijk erg mooi als je het helemaal zelf kunt doen. Maar ik vind het zelf nogal risicovol om er niemand bij hebben.
Ik ben beide keren bevallen in het ziekenhuis en heb beide keren fors bloedverlies gehad en een operatieve placentaverwijdering. Als je dit thuis overkomt en er is niemand bij dan heb je toch een groot probleem.
Volgens mij kun je best met je VK afspreken dat zij voornamelijk toekijkt en alleen ingrijpt als het nodig is. Zo is het toch min of meer unassisted maar wel gecontroleerd.
Nienke

Echt, geen haar op mijn hoofd die daar aan zou denken. Al sinds mensenheugenis krijgen vrouwen steun van een (soort van) verloskundige en dat is echt niet voor niets!

Ik heb op zich een vrij snelle, probleemloze bevalling gehad van de eerste, maar de navelstreng brak. Da's dus een slagaderlijke bloeding en potentieel dodelijk voor zowel moeder als kind. Ik ben in het ziekenhuis bevallen en binnen no time stonden er een bataljon aan verpleegkundigen en artsen rond het bed. Hup, wat klemmetjes erop en het is nu vooral een grappige anekdote geworden.
Je wilt er toch niet aan denken wat er had kunnen gebeuren als er niemand in de buurt was geweest. Dan was een vlote, probleemloze bevalling uitgemond in een drama!

Als ik niet in het ziekenhuis was bevallen van mijn 1e, had ik mijn dochtertje niet meer gehad.... Dus ook hier, geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt. Zelfs een thuis bevalling is voor ons echt not-done..

Liefs Nicole 9w5d

Ohh jeetje, nou ik moet er echt niet aan denken zeg!!! Tuurlijk ik snap dat ze in die 3e wereld landen het ook gewoon allemaal maar zo doen, maar als er dan wat mis gaat...............
Van de 1e zijn we gewoon in het ziekenhuis bevallen en daar was ik ook blij van, want yordi had de navelstreng goed om z'n nekje zitten. Die hebben ze er snel genoeg eraf kunnen halen. Ook duurde het erg lang voordat de placenta eruit kwam.
Van de volgende gaan we ook gewoon weer in het ziekenhuis bevallen.
Knap dat die vrouwen dat aandurven, maar mij niet gezien.

Liefs marielle

Goh, wat krijgt zo'n berichtje reacties met een 'heerlijke' voorbereiding op de bevalling, voor iemand die dat nog nooit heeft gedaan (ikke dus).
navelstreng om het nekje, slagaderlijke bloeding, operatieve placentaverwijdering...
Ik leer weer een hoop, hierzo...
Maar hier dus ook, laat mij me maar lekker gebruik maken van al die expertise van de verloskundigen. Wat weet ik er nou eigenlijk van... Zoals ik al zei, nog nooit gedaan, he!!!

Liefs Linda

Hey Dames,

Ik vind het maar een eng verschijnsel. Er kan zoveel mis gaan bij een bevalling. Nu ben ik verplicht om in het ziekenhuis te bevallen omdat ik in verwachting ben van een tweeling, dus dan is dit al helemaal geen optie.
Maar ik snap niet zo goed dat mensen zo'n risico nemen. Het is vast bijzonder om het helemaal zelf te doen, maar dat zeg je ook alleen maar als je het geluk hebt dat alles soepel is verlopen.
Ik he b toevallig wel een kennis bij wie dit vele jaren geleden is gebeurt, maar dat was omdat de verloskundige gewoon te laat was en de baby al kwam. Maar uit vrije wil, ik vind het een dom idee.

Liefs,

Marye

Terug
Bovenaan