Lastige situatie schoonouders

Phoeh.. erg lastig. Vanaf een schermpje is het natuurlijk makkelijk praten cq. Oordelen.
Er van uit gaande dat de schoonouders wat ouder zijn dan gemiddeld, tussen de 60 en de 70 denk ik? Kan ik me vanuit hen goed voorstellen dat ze de achternaam een ding vinden. Anno 2019 zou je hierover toch in gesprek kunnen gaan met elkaar. Probeer vanuit jezelf om je te verplaatsen in de emoties van hen. Dat wil niet zeggen dat jullie je keuze moeten aanpassen. Maar wie weet door elkaar te gaan begrijpen, zonder van je keuze af te wijken, krijg je een opening. Vraag waarom ze zo overstuur zijn. Vraag wat er achter zit. 
Over het oppassen: die keuze is ook aan jullie. Dit zal waarschijnlijk niet het eerste zijn waar je tegenaan gelopen bent. Bedenk je waarom jullie in eerste instantie hebben gekozen voor het oppassen. Ik neem aan dat dit niet alleen was "omdat het makkelijk was". Je hebt dus al eerder de keuze gemaakt om een stukje zorg en opvoediging voor 1 dag over te dragen. Als je hierdoor nu twijfelt, spreek je angsten uit. Geef aan dat je je zorgen maakt. Wie weet kunnen zij zich hierin vinden en ervoor zorgen dat die zorgen weg genomen kunnen worden.
Oftewel: praat met elkaar...
 
Ik vind: jullie kind jullie regels. Maar als jouw man t geen punt vindt dat zn naam niet wordt doorgegeven moet het klaar zijn. Teleurstelling daargelaten, het is n keuze (lekker modern). Wat oppassen betreft: overleg vooral! Wat mag en wat niet en wat soms? Mijn schoonmoeder past ook op en ik geef mn wensen ook aan (liever geen speen overdag, suiker met mate) en dat gaat best. Maar: zij pakt dingen natuurlijk wel anders aan soms. Dat hoort er wel bij. Maar hier moet je t over kunnen hebben. Dan voel je je hopelijk beter bij t oppassen. Zij gaat t ook voor t eerst doen immers. Maar ze moet wel openstaan voor jullie visie natuurlijk. Heel veel succes. 
 
Niet leuk hoe ze hebben gereageerd. Beetje overdreven maar wel begrijpelijk toch?
Luxeprobleem hoor met dat oppassen!! Je maakt geen extra kosten, kind is bij familie en krijgt vast alle extra aandacht en liefde. Als jij en manlief uitspreken hoe en wat houden ze er hopelijk tzt rekening mee. 


Ik heb helemaal geen schoonouders of ouders die een dag oppassen. Zo kan het dus ook
 
Hey dames bedankt voor jullie eerlijke reacties!! Wat fijn om ook tegengeluid te horen dat ik misschien wat overdreven op de situatie reageer. Je weet soms niet meer of je nou zo hormonaal bent of dat het je eigen gevoel is haha. 
Ik ga zelf in therapie om goed mijn grenzen te leren aangeven zonder dit te lang uit te stellen en daarna dan helemaal uit te barsten (nog niet gebeurd gelukkig maar dat wil ik graag voorkomen). Ik zal mijn schoonouders zeker niet hun oppasdag afnemen. Het is inderdaad ook enorm fijn dat ze zo betrokken zijn en dat ze het überhaupt willen, daar hebben jullie helemaal gelijk in.
Praten is toch the key, en dat vind ik lastig omdat het niet mijn eigen ouders zijn. Maar daar ga ik dus aan werken. Dank voor jullie mening, doet me goed!
 
Ik vind het supertof dat jullie kindje jouw achternaam krijgt! Maar ik ben een beetje subjectief want heb zelf mijn moeders naam aangenomen en onze zoon heeft onze beide achternamen (hoe cool!).
toen ik mijn achternaam verandere viel dat zeker niet in goede aarde bij mijn vader want ja.. andere generatie. Maar heb nog noooit spijt gehad! En mijn opa en oma van moeders kant stonden ook zeker niet te springen dat ik hun achternaam kreeg want ja ‘dat hoort niet zo’! Nou tijden veranderen en ik vind het juist gaaf om het eens om te draaien. Waarom moet het zo vanzelfsprekend blijven dat je de naam van je vader krijgt.. je hebt net zo goed recht op de naam van je moeder. 
Helaas is het voor Nederlandse kinderen (nog) niet mogelijk om een dubbele achternaam te krijgen, dit is echter in ontwikkeling. Onze zoon heeft een dubbele nationaliteit en dan kan het wel.
maar om terug te komen op je situatie.. als dit is wat jullie willen lekker doen!!!! Ik geloof niet dat as de baby er is en ze gaan oppassen dat ze er ieeeedere x mee gaan zitten. Loopt vast wel los. Succes!
 
Mooi dat jullie kleintje allebei jullie achternamen heeft! Ik vind het ook een mooie ontwikkeling dat steeds meer stellen er in ieder geval over na denken om het kindje de achternaam vd vrouw te geven. Waarom zou het vanzelfsprekend de naam vd man moeten zijn? Hopeloos ouderwets eigenlijk. Bij ons was gelijkheid oid niet de reden, wij vinden de naam vd vader gewoon afschuwelijk en kan pesten uitlokken, vandaar was de keuze snel gemaakt haha. Maar zoals iemand hierboven al omschrijft, alles wat niet 'normaal' en volgens de geldende norm gaat, wordt gezien als raar en wekt tegenstand op. Over een aantal jaar is dit helemaal ingeburgerd, ik weet het zeker.
 
Ach ik heb zo een hekel aan "wat hoort", "hoe het zou moeten" en "wat normaal is". Dat is gewoon niet meer van deze tijd en ik vind dat jullie helemaal in je recht staan. Het is jullie kind en jullie bepalen samen wiens achternaam het krijgt. Punt. 


Ik kan me voorstellen dat dit voor je schoonouder heel moeilijk is als zij nog van een flinke ouderwetse stempel zijn, maar dan nog.. dat is wel HUN struggle. Niet die van jullie. Het gaat om jullie kindje. En jullie zijn de enigen die beslissen wat er gebeurt. Als je schoonouders hier nog steeds een probleem mee hebben (want het is wel geaccepteerd maat er mag niet over gesproken worden.. eh.. in hoeverre is het dan geaccepteerd?) dan zullen zij daar zelf mee aan de slag moeten.
Ik lees hierboven meerdere reacties over het afpakken van een oppasdag, maar die lees ik nergens in jouw post terug. Die reacties begrijp ik dus ook niet. Wat ik wel lees is dat het oppassen jou door deze toestand niet lekker meer zit en dat begrijp ik volkomen. Het is niet prettig om je kindje ergens achter te laten als er spanning hangt.
Ik zou toch met je man gaan praten en met je schoonouders rond de tafel gaan. Het belang van jullie kindje staat bovenaan en er moet geen spanning hangen als de kleine er straks is. Dat gaat een hoop gezanik opleveren. 
Het is heel lastig en spannend zo een confrontatie aan te gaan, maar wel het beste voor iedereen om de lucht te klaren en een goed gesprek aan te gaan. En dan geen gemiep over dat bepaalde dingen niet besproken mogen worden. Open kaart en een eerlijk gesprek in het belang van de kleine. Ik neem aan dat je schoonouders het welzijn van de kleine ook belangrijk vinden en dan is een goed gesprek wel noodzakelijk.
 
Terug
Bovenaan