Laten huilen

Omdat mijn zoontje van 6,5 maand heel slecht slaapt, heb ik de hulp van het consultatiebureau ingeroepen. Mijn zoon krijgt het niet voor elkaar om zelf in slaap te vallen en wordt vaak snel wakker. Nu geeft het consultatiebureau als advies dat we hem moeten gaan slaaptrainen. Volgens hen moet ik het slaapritueel uitvoeren, daarna mijn zoontje in bed leggen, bij hem blijven zitten met een hand op zijn buikje, net zo lang tot hij zelf in slaap valt. <br />Nu is mijn zoon een hele pittige en werkt hij zichzelf compleet overstuur. Hij verslikt zich dan ook snel. Maar ook als dat gebeurt, moet ik hem laten krijsen en laten liggen. Zelfs al duurt dit uren.<br />Ik zie hier ontzettend tegenop! Hoe denken jullie over het eindeloos laten huilen/krijsen tot hij opgeeft? Heeft iemand hier ervaring mee? <br />Ik wil vooral heel graag dat hij beter gaat slapen, maar ik weet niet of ik dit zo kan…<br />

Wij hebben precies dezelfde situatie! Ook 6,5 maanden oude baby die niet alleen wil slapen (in zijn eigen bed). Nu omdat hij een beetje ziekjes is, slaapt hij bij ons in bed (slaapt niet door, wil om de 2/3 uur voeden). Overdag lukt het niet om in zijn eigen bedje te slapen. Hij wordt na 30 minuten wakker (of eerder) en is erg overstuur tot ik hem bij me neem. Ik dacht dat het misschien verlatingsangst kan zijn? Geen idee...

Ik lees graag de tips van anderen!

Ik ben zelf absoluut niet van het laten huilen.. je kunt het proberen en als het niet goed voelt stoppen als je het een kans wilt geven. Maar volgens mij zijn er ook andere opties. Ik volg bureauvanslaap op instagram, misschien dat je daar tips kunt vinden. Hoe laat je ‘m nu slapen? Hoe slaapt hij overdag? Slaapt hij wel in de kinderwagen/draagzak etc? Knuffelend een beetje wiegen en als hij moe is un bed leggen en erbij zitten? Of iets met jouw geur in het bedje doen, een gedragen tshirt oid.

Slaapritueel is trouwens wel heel handig omdat je kindje dan weet dat er geslapen gaat worden. Bij ons is dat heel kort: liedje zingen, samen gordijnen dicht doen, slaapzak aan, speentje, knuffelen en kus. Daarna zit ik nog even bij hem. Hij huilt ALTIJD als hij in bed wordt gelegd, maar dan zing ik gewoon nog een liedje of pak ik ‘m even op, even knuffelen. En dit gewoon oneindig blijven doen totdat hij het opgeeft en gaat slapen. Ik probeer ook paar x uit z’n kamer te lopen en als hij huilt kom ik weer binnen om te troosten. Totdat hij slaapt doe ik dan gewoon huishoudelijke klusjes op de verdieping.

Zolang laten huilen/krijsen zou ik ook niet kunnen. Helemaal niet als hij overstuur raakt. Je kan hem in bed leggen. Raakt hij overstuur dan troost je hem met zo min mogelijk woorden. Als hij weer rustig is, leg je hem weer in bed. Wordt hij weer overstuur, troosten en weer terug leggen. En zo door totdat hij rustig blijft. Je zou nog White noise kunnen gebruiken, misschien helpt het om hem rustig te laten blijven.

Leg hem in bed bij slaapsignalen, zoals ogen wrijven, gapen, wegkijken. Overdag slaapzak aan en in bedje leggen. Savonds een wat langer ritueel. Zoals bijv in badje, tandjes poetsen (als hij die al heeft), slaapzak aan en in bed leggen.

Als hij na een cyclus wakker wordt, maar hij is nog wel moe, probeer hem dan opnieuw in slaap te krijgen. Lukt het echt niet meer, haal hem er dan uit (overdag).

Verder hebben ze rond de 6 maanden een slaapregressie, wat slapen een stuk moeilijker maakt. Vaak willen ze dan ook ineens weer savonds of snachts een voeding.

Je zou het boek baby in droomritme kunnen gebruiken. Dan probeer je je baby in slaap te krijgen zonder huilen.

Jij kent je baby het beste en weet wat zijn huiltjes betekenen. Eventjes laten huilen is niet erg, dat kan soms nodig zijn. Maar dan heb ik het over een paar minuten. Doe dus vooral waar jij je goed bij voelt. Het CB kan het mooi vertellen, maar hun zitten niet met het probleem. En wat voor de ene baby werkt hoeft niet voor de andere ook te werken.

Nu valt hij op de arm in slaap en dan proberen we hem weg te leggen. Vaak schiet hij dan binnen een half uur weer wakker. Met als gevolg dat we hem soms maar hele slaapjes op de arm laten doen. In de kinderwagen slaapt hij soms 30 tot 60 minuten. In de avond na de laatste fles om 22.00u leg ik hem slapend in zijn bedje, maar meestal ligt hij rond 00.30u weer tussen ons in in bed, omdat hij ontroostbaar blijft en meteen wakker schrikt als hij zijn eigen bed weer raakt.

Ik zelf denk, dat op zo’n manier je kindje beter willen slapen, mega averechts werkt. Vind het zelfs ontzettend zielig… Op een leeftijd van 6,5 maand begrijpen ze dit echt nog niet..

Ik adviseer je bureauvanslaap eens te volgen op Instagram (mocht je dit niet hebben, ze hebben ook een gewone website).
Zij geven online óntzettend veel tips en gebruiken alleen maar een niet-laten-huilen en liefdevol in slaap begeleiden methodiek!
Je kan ook losse telefonische consulten boeken. ☺️
Ik zelf heb aan de gratis tips op de Instragram al mega veel gehad!! ❤️

Terug
Bovenaan