Ik heb de cursus van happybabycoach, osteapaat anja caers. Zij adviseert voor zelfstandig slapen dat je je kindje na een slaapritueel in bed legt. Gaat hij huilen dan probeer je eerst in bed te troosten. Je legt ook uit dat je hem gaat leren slapen, papa mama er zijn voor hem en hem gaan helpen, dat je hem zijn slaap gunt etc. Raakt hij echt overstuur dan pak je hem bij je (bijvoorbeeld zittend in een stoel op zijn kamer) en je laat hem ontladen. Ontladen is hem in je armen laten huilen, je zegt dan ook ja het is spannend ik geloof in je huil maar lekker uit.
Ontladen gaat er van uit dat die emoties er even uit moeten en er mogen zijn, maar in de veiligheid van jouw armen. Is hij rustig? Dan ga je hem weer in zijn bedje leggen. En probeer je weer met ernaast zitten even strelen, hand op buik, liedje zingen whatever om hem zelf in te laten slapen. Raakt hij erg overstuur weer ontladen etc. Duurt het te lang (uren) dan wel overgaan tot wiegen en volgende dag weer proberen.
Mijn zus past dit nu toe bij haar enorm temperamentvolle baby. Het werkt langzamerhand. Al merkt zij dat het bij hen ook veel tijd nodig heeft. Maar hij begint wel te begrijpen dat hij moet slapen en geeft zich eerder over nu. Wel moet hij elke keer even ontladen.