Ledikant deken nodig?

Hoi! Ik zag een hele mooie roze ledikant deken op vinted staan die perfect bij ons collectie past (nog helemaal nieuw) en ik heb daar al de wiegdeken van

Maar.. ik hoor van meerdere dat je een ledikant deken eigenlijk niet gebruikt. Uitgerekend in mei. Zonde van het geld of niet?
 
Zonder ledikant deken? Waar slapen die kindjes onder dan? Ze liggen langer in het ledikant dan in de wieg.
Mijn kids lagen zomer en winter onder een dekentje en met slaapzak.
Dus nee ik vind het geen overbodige aankoop. We slapen zelf toch ook niet zonder deken?
 
Volgens de veiligheidsvoorschriften/adviezen moet een baby in een slaapzakje in de ledikant gelegd worden, inderdaad omdat ze erin kunnen stikken.
Dat gezegd hebbende.. Onze dochter van 7maanden slaapt in een slaapzakje met ledikantdeken :) Wel strak ingestopt want als hij te los ligt trekt ze hem wel over haar gezicht. Dus het is de afweging die je zelf moet maken, ken ook zat moeder die geen deken gebruiken.
 
Hier een dochter van mei 2020. De eerste maanden sliep ze onder een deken en laken. Tijdens de hete zomer alleen een laken. En daarna een slaapzakje. Toen het koud werd toch weer een deken erop. En toen lag ze al in een ledikant. 
Deze zomer en winter lag ze wel alleen in een slaapzak en kleed ik haar wat warmer als het echt koud is. Want de deken ging ze mee spelen ?
 
 
Ledikantdeken heb je gewoon nodig toch? Waar slapen ze anders onder? M'n jongste is 2.5 jaar bijna en slaapt nog in ledikant, dus al 2.5 jaar onder ledikantdeken. In de winter een dikke, in de zomer een dunne. We gebruiken ze al jaren!
 
Ledikant met dekentje en lakentje mag gelijk vanaf het begin. Kort en strak opmaken (je baby ligt dan helemaal aan het voeteneind van zijn ledikant). Dit geeft ook geborgenheid. Als het heel warm is kan je ervoor kiezen om alleen een lakentje te gebruiken. Maar zeker de eerste weken kunnen baby’s zich nog niet goed warm houden. Dus dan is een dekentje niet verkeerd. In mei kan het rond een uur of 3-8 in de ochtend ook nog best heel koud zijn.

Een ledikantDEKBED vergroot de kans op wiegendood en wordt afgeraden voor kinderen tot 2 jaar. Maar een dekentje is prima, zeker ook omdat ze tot een een jaar of 2 a 3 in een ledikant kunnen (daarna eventueel ook nog wel) Dus dan kan je dekentje inmiddels al ongeveer versleten zijn?
 
Terug
Bovenaan