Ledikantje of wiegje?

<p>Vraagje aan mama's!! Ik ben in januari uitgerekend. Ik heb nu een ledikantje staan voor de bebe. Is het perse nodig om de eerste tijd een wiegje te hebben of kan hij ook best direct in het ledikantje?</p><p>Daarbij ook de volgende vraag... zijn er mama's die de baby direct op de eigen kamer hebben gelegd ipv naast je eigen bed?</p><p> </p><p>Graag ervaringen! Thanks! X</p>
 
Hoi,
Een wiegje is niet perse nodig, maar geeft wel geborgenheid voor een baby als het nog zo klein is. Mijn dochters hebben er 2 maanden in geslapen en toen werden ze te groot voor de wieg. 
Mijn dochters hebben beiden de eerste 4 weken bij ons op de kamer geslapen. Vooral in de kraamweek leuk en ook heerlijk om ieder moment naar je kleintje te kunnen kijken! Maar op een gegeven moment is het ook wel fijn om 's nachts niet ieder geluidje van je kleintje te horen!
Succes!
 
Wij hebben onze dochter in een cosleeper op onze kamer gehad de eerste 4 mnd. 
Vooral de eerste periode was dit handig daar ik een keizersnede had gehad en dit qua hoogte voor mij gemakkelijk was met in bedje leggen en uit bed halen.
Toen onze dochter ongeveer 2mnd was, wel overdag in ledikantje te slapen gelegd en snachts nog wel bij ons. Zo kon ze toch al n beetje wennen aan haar eigen kamer en bed. 
 
Hier de eerste keer een wiegje en met 5 weken meestal op eigen kamertje (omdat hij erg licht sliep) in ledikantje. Nu bij de tweede een co sleeper, omdat ik de eerste keer een lamme arm kreeg van met m'n hand in dat wiegje aaien omdat hij anders niet goed sliep. Dus lijkt me fijner haar dan dichtbij te hebben en aan te raken. Hoop zelf stiekem dat ze juist langer dan 5 weken bij ons slaapt ipv andersom. Maar het is per kind heel anders en m'n oudste heeft ook veel bij me in bed geslapen (volgens de richtlijnen van veilig samen slapen, ik gaf borstvoeding en dan zou dat moeten kunnen en ging ook altijd goed). Vond ik persoonlijk veel comfortabeler dan de halve nacht in zo'n koud kamertje rondlopen of zitten. En hij slaapt nog steeds (nu bijna 2) heel goed zelfstandig in z'n bedje, dus is nooit nadelig geweest dat ik het toeliet als hij er soms een paar nachten om vroeg. Het is in elk geval natuurlijker gedrag als je kindje nog niet los van je kan slapen dan andersom, dus wees daar wel op voorbereid, maar het zal ook per kind verschillen hoe makkelijk het gaat. 
 
Hier 3 kids (17/14&1). ??? Alle drie meteen ergens in de kraamweek in ledikant op eigen kamertje gelegd, wel alleen de nachtelijke uren. Door de dag en avonduren wel heel veel bij me gelegen, heerlijk was dat.
  
 
Die van ons sliep ook gelijk in het ledikantje. Die baby'tjes vinden dat prima hoor. Na een halfjaar als ze moeten verplaatsen is zo'n ledikant nog steeds groot, ik vond het voordeel dat ze dat al gewend was  Zeker als je die al hebt, zou ik niet nog speciaal een wiegje gaan kopen voor een paar maanden.
Met gelijk op de kamer slapen heb ik geen ervaring, onze dochter heeft ruim 4 maanden bij ons geslapen. Daarna maakten we haar teveel wakker als we zelf naar bed gingen. Ze heeft nooit wat van het verhuizen gemerkt.
Vooral in de eerste periode als je om de 3 uur een voeding hebt is het wel fijn als ze op dezelfde kamer slapen. Anders ben je misschien ook wel wat laat met reageren, maar dat kan natuurlijk ook prima.
Ik heb wel twee vriendinnen die hun kind gelijk op de eigen kamer leggen en zij vinden dat heerlijk. Iedereen slaapt daar goed ;)
 
Wiegje hoeft inderdaad niet, maar veel baby’s vinden het wel fijn. En eerlijk gezegd is een ledikant ook wel heel groot voor een pasgeboren baby... Toen ik onze pasgeboren dochter in een ledikant legde (ook al maak je het kort op en liggen ze met de voeten tegen de onderkant), ik vond het er persoonlijk wat zielig uit zien. Je moest echt zoeken waar ze was en dan was e nog een grote baby ook (4 kilo), haha. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Het kan wel. Er is geen reden waarom een wiegje moet.
Verder heeft ze 3 maanden bij ons op de kamer geslapen, ook al sliep ze vanaf het begin goed in haar eigen bedje. Zeker als je borstvoeding geeft kan het fijn zijn om de baby op jouw kamer te hebben. Dan hoef je niet zo ver te lopen om de baby te halen voor een voeding. Het hielp mij om niet zo heel wakker te worden en haar snel weer terug te kunnen leggen en verder slapen. Hangt natuurlijk ook een beetje van de vader af. Mijn man sliep door alles heen dus had er geen last van. Bovendien sliep ik juist beter als ze bij ons op de kamer lag, omdat ik niet bang was dat ik haar niet zou horen. Maar dat verschilt per persoon. 
Toen ze met 3 maanden zelfs af en toe al doorsliep en ik toen soms juiste wakker werd van haar geluidjes, is ze naar haar eigen kamer gegaan. Vond dat toen ook heerlijk :) 
o ja, bedenk me net dat het advies juist is om in het begin bij je op de kamer te leggen; dit verkleint de kans op wiegendood. 
Succes met het maken van een keuze! Wiegjes kan je trouwens tegenwoordig ook huren, hief je niet direct 1 te kopen. 
 
Wij hebben onze zoon meteen vanaf de eerste nacht in zijn ledikant op zijn eigen kamer gehad. Hij heeft er nooit problemen mee gehad, sliep ook super snel door. We hadden wel de eerste tijd de babyfoon aan zodat we hem konden horen als er iets was. Hij maakte super veel geluid tijdens het slapen, dus als hij bij ons zou slapen dan had mijn vriend de hele nacht wakker gelegen.
Nu zwanger van de 2e en die gaan we (tenzij het om medische redenen niet zou kunnen) ook weer meteen op de eigen kamer laten slapen. 
 
Terug
Bovenaan