Leeftijdsverschil tussen 2 kindjes?

<p>Hallo,</p><p>Raar dat ik ineens in de categorie 'dreumes' aan het typen ben, gaat zo snel allemaal!! Zoontje is alweer ruim 13 maanden oud. Zoals de titel al zegt, welke leeftijdsverschil hebben jullie tussen 2 kindjes? Dit zal per persoon, gezin en situatie anders zijn maar ik ben gewoon benieuwd! En bij mij begint het al wel voor een 2e te kriebelen.. Had het zelf niet verwacht, en weet niet of het slim is nu. Sinds de geboorte ben ik thuisblijfmoeder. Mijn zoontje gaat met 2 jaar naar de peuterspeelzaal. Ik heb altijd geroepen "wil er 3 of 4 jaar tussen hebben" maar mn gedachten zijn nu anders haha. Wat zijn jullie ervaringen? Natuurlijk kan je het nooit plannen, ben gewoon benieuwd! Hoe is het om 2 kleintjes te hebben? Valt het zwaar? Is het handiger als de eerste al een tijdje bij de peuterspeelzaal gewend is? Hoe deden jullie het met slapen? Word de oudste niet wakker door de jongste (heb een slechte slaper en dit is de vraag waar ik t meest benieuwd naar ben..). </p>
 
Heyy
Hoe het met 2 kindjes is heb ik nog geen Idee.
Wel is mijn zoontje nu 16 maanden en Benno 27 weken zwanger . Van mijn 2e zoontje 
Dus ze schelen dan straks een maandje of 19 dus anderhalf jaar ..
Ik ben ook heel benieuwd hoe dit gaat zijn . Maar wij wilde zo graag niet teveel leeftijd verschil ertussen zodat ze wat meer samen dingen kunnen doen .
Het zal eventjes pittig worden denk ik zo maar als je een maal een patroon hebt gevonden geloof ik er in dat het goed komt ☺️
 
Hoi,
wij hebben een zoontje van bijna 4 en meisje van bijna 2,5. Er zit 19 maanden tussen. Ik denk dat elke combinatie leuke én moeilijke dingen heeft. Ik zou daar niet zo naar kijken. Als je de wens hebt en je bent er aan toe: voor gaan! 
De mijne spelen ontzettend leuk samen. De jongste leert veel van de oudste. Ze gaan samen naar het kinderdagverblijf en spelen daar ook veel samen. Zometeen gaat de oudste natuurlijk naar school. Maar na 1,5 jaar hoeven we al niet meer naar 2 adressen en zitten ze samen op school. De meeste activiteiten en speelgoed vinden ze allebei leuk. Als er meer tijd tussen zit, ligt dat allemaal wat verder uit elkaar.
slapen is geen probleem. Ze slapen door elkaar heen. Dat soort dingen gaan echt vanzelf.
 
groetjes
 
Onze oudste dochter is nu 19 maanden en onze jongste 5 weken. Ze schelen dus 18 maanden. Ik vond het best even spannend hoe de oudste zou gaan reageren en hoe druk het zou worden met van die kleine meiden. Maar het is echt heerlijk! De oudste reageert heel lief op de kleine en natuurlijk is het wat drukker. Zeker tijdens voed momenten, maar ook daar  hadden wij snel onze draai in gevonden. 
Onze oudste dochter was een lichte slaapster. Tandenpoetsen bijvoorbeeld doen we al lang niet meer boven aangezien ze daar wakker van werd. Gek genoeg wordt ze van gehuil van haar zusje niet wakker. Toen wij onze verbazing uitspraken tegen de kraamzorg zeiden zij dat ze dat vaker tegen kwamen en dat het kwam omdat het 'eigen' is. Ik ben nog steeds verbaasd maar wel erg blij dat ze erdoorheen slaapt! 
Ik vond het zwanger zijn wel een stuk zwaarder! Veel meer pijnklachten. Veel vermoeider! En dus ook minder gezellig, zeker aan het einde. Onze dochter liep nog niet en een jonge dreumes vraagt zo zijn aandacht.  Ik kon ook niet heel gezellig meer doen naar onze oudste dochter en mn man. Maar na de bevalling heb ik dat helemaal goed gemaakt ;)  
 
Hii 
Hier heb ik een verschil van 5 jaar, 
Heb ik bewust voor gekozen omdat ik eerst me school wou afmaken ik was toen 20 jaar. Nu is mijn 2de bijna 11 maanden en ik ben inmiddels 27 weken in verwachting.
Heb ik nu wel bewust gedaan omdat ik meer tijd heb en hierna ook echt klaar ben en verder wil gaan werken.
Ik vind dat je zo een keuze niet alleen naar de kinderen moet kijken maar ook goed naar je zelf en je partner!
 
Mijn oudste is ruim 2 jaar en de jongste 6 maanden. Zit 21 maanden leeftijdsverschil tussen, dus ik had een poosje 2 kindjes onder de 2 jaar! 
Vooral de eerste weken vond ik het wel pittig, maar dat was meer omdat je op zoek moet naar een nieuw ritme en een newborn gewoon nog heel veel vastgehouden wil worden. Ik denk dat het niet uitmaakt of he oudste dan 1 jaar of 3 jaar is.
Vanaf dag 1 reageert de oudste heel goed op haar zusje. Voordeel van weinig leeftijdsverschil is dat ze de periode dat ze alleen was, niet meer kan herinneren en het dus heel normaal is dat haar zusje er is.
Ze gaan 1 dag naar de gastouder en de oudste gaat 1 ochtend naar de peuterspeelzaal. Dan heb ik even alle tijd om te poetsen en er voor dd baby te zijn, want vooral dat poetsen schiet er anders bij in ;) En.. als de oudste 4 jaar is, is de jongste 2 jaar. Dan gaat zij ook 1 ochtend naar de peuterspeelzaal en heb ik dus 1 hele ochtend in de week voor mezelf. Haha daar kan ik nu al naar uit kijken :p 
Wat slapen betreft, ja, de oudste wordt wel eens wakker als de jongste huilt s nachts. Maar dat vindt ze heel normaal, ze wennen snel aan die geluiden en na een kus gaat ze altijd weer lief slapen.
Het meest pittig vind ik de nachten. De jongste heeft extreme reflux, we hebben maanden met haar getobt en s nachts was ze élk uur wakker.. nu hebben we speciale voeding en gaat het beter gelukkig. Je weet niet of je tweede kindje een 'makkelijke' baby wordt of niet... al doe ik het nu bij de 2e wel veel makkelijker en ik maak me veel minder zorgen om alles.
Maar ze krijgt nog steeds 1 nachtvoeding en de oudste is tussen 6.30-7.00 wakker, dus uitslapen is écht voorbij.. dat vind ik soms wel een dingetje maarja, dat is niet anders. Alle doordeweekse dagen sta ik om 6.30 op, zodat ik zelf klaar ben en het ontbijt klaar staat voordat de kinderen wakker zijn. Toen ik maar 1 kindje had, deed ik dat niet.
Nu de jongste 6 maanden is, zitten we in een lekker ritme en is er meer rust in huis. Die eerste maanden zijn gewoon pittig met een ukkie, maar het maakt dan denk ik niks uit hoe oud je oudste is! 
Ik vind het nu vooral fijn dat de oudste nog 2 uur slaapt in de middag en als de jongste dan ook slaapt, heb ik soms zomaar 1-2 uur voor mezelf. Met meer leeftijdsverschil doet de oudste geen middagdutje meer en dat lijkt me toch ook wel pittig..
Dus eigenlijk vind ik het heerlijk zo. Tuurlijk is het druk, maar vooral 100% genieten en het is met 2 kindjes zoveel gezelliger in huis! Met 1 kindje vond ik het soms maar saai en duurden de dagen zo lang, dat is nu wel voorbij ;)
 
Onze zoon is bijna 2 Jaar en onze dochter net drie maanden. Vrij dicht op elkaar dus. Zelf vind ik het fijn. Alles heeft zn voor en nadelen natuurlijk. Wat het soms lastig maakt is dat onze zoon nog niet zo zelfredzaam is, vindt wachten nog lastig. Je kan hem immers niet echt uitleggen waarom hij even moet wachten omdat ik net met zn zus bezig ben. Maar het valt me alles mee hoor! Je zit toch in de luiers, aan rustig tempo thuis van volgen van je kind. Ons meisje volgt voornamelijk het tempi van haar broer en dar gaat eigenlijk heel goed. Voor de twee later denk ook leuker wanneer er niet veel leeftijdsverschil tussen zit. En later vinden ze dezelfde uitstapjes en speelgoed bv leuk.
zo heeft alles zn voor en nadelen! ? Ik heb gewoon Mn gevoel gevolgd. Wilde graag weer zwanger wirden en nog een kindje.
qua slapen geen probleem. Dochtertje slaapt overdag ook nog wel in draagdoek of in wandelwagen oid. Net waar we naar toe gaan.
 
Terug
Bovenaan