Mijn oudste is ruim 2 jaar en de jongste 6 maanden. Zit 21 maanden leeftijdsverschil tussen, dus ik had een poosje 2 kindjes onder de 2 jaar!
Vooral de eerste weken vond ik het wel pittig, maar dat was meer omdat je op zoek moet naar een nieuw ritme en een newborn gewoon nog heel veel vastgehouden wil worden. Ik denk dat het niet uitmaakt of he oudste dan 1 jaar of 3 jaar is.
Vanaf dag 1 reageert de oudste heel goed op haar zusje. Voordeel van weinig leeftijdsverschil is dat ze de periode dat ze alleen was, niet meer kan herinneren en het dus heel normaal is dat haar zusje er is.
Ze gaan 1 dag naar de gastouder en de oudste gaat 1 ochtend naar de peuterspeelzaal. Dan heb ik even alle tijd om te poetsen en er voor dd baby te zijn, want vooral dat poetsen schiet er anders bij in
En.. als de oudste 4 jaar is, is de jongste 2 jaar. Dan gaat zij ook 1 ochtend naar de peuterspeelzaal en heb ik dus 1 hele ochtend in de week voor mezelf. Haha daar kan ik nu al naar uit kijken
Wat slapen betreft, ja, de oudste wordt wel eens wakker als de jongste huilt s nachts. Maar dat vindt ze heel normaal, ze wennen snel aan die geluiden en na een kus gaat ze altijd weer lief slapen.
Het meest pittig vind ik de nachten. De jongste heeft extreme reflux, we hebben maanden met haar getobt en s nachts was ze élk uur wakker.. nu hebben we speciale voeding en gaat het beter gelukkig. Je weet niet of je tweede kindje een 'makkelijke' baby wordt of niet... al doe ik het nu bij de 2e wel veel makkelijker en ik maak me veel minder zorgen om alles.
Maar ze krijgt nog steeds 1 nachtvoeding en de oudste is tussen 6.30-7.00 wakker, dus uitslapen is écht voorbij.. dat vind ik soms wel een dingetje maarja, dat is niet anders. Alle doordeweekse dagen sta ik om 6.30 op, zodat ik zelf klaar ben en het ontbijt klaar staat voordat de kinderen wakker zijn. Toen ik maar 1 kindje had, deed ik dat niet.
Nu de jongste 6 maanden is, zitten we in een lekker ritme en is er meer rust in huis. Die eerste maanden zijn gewoon pittig met een ukkie, maar het maakt dan denk ik niks uit hoe oud je oudste is!
Ik vind het nu vooral fijn dat de oudste nog 2 uur slaapt in de middag en als de jongste dan ook slaapt, heb ik soms zomaar 1-2 uur voor mezelf. Met meer leeftijdsverschil doet de oudste geen middagdutje meer en dat lijkt me toch ook wel pittig..
Dus eigenlijk vind ik het heerlijk zo. Tuurlijk is het druk, maar vooral 100% genieten en het is met 2 kindjes zoveel gezelliger in huis! Met 1 kindje vond ik het soms maar saai en duurden de dagen zo lang, dat is nu wel voorbij