Leeftijdsverschil tussen 2 kindjes?

Heb nu een dochtertje van ruim 16 maanden en zwanger van de 2e. Die wordt als alles goed gaat geboren als zij net 2 is. Dus hoe het gaat zijn nog geen idee. Had altijd in m'n hoofd om er 2 - 2,5 jaar tussen te hebben, dus dat is gelukt. Kunnen ze uiteindelijk samen spelen enzo, wel zo leuk. 
 
We hebben een zoon van 10 maanden en ben 16 weken zwanger van de 2e. Er zit straks dus 16 maanden tussen.
We zijn heel bewust meteen voor een 2e gegaan omdat we ze graag dicht op elkaar wilde. Zal best zwaar worden, maar dat gaat over en hebben ze hopelijk later veel aan elkaar. 
Qua zwangerschap vind ik het heel erg meevallen tot nu toe. Bij m'n eerste heb ik me 9 maanden rot gevoeld en nu voel ik me top! Misschien wel gewoon geen tijd voor gezeur;) 
 
Ervaring met 2 kids heb ik nog niet. Ik ben nu 18 weken zwanger van de 2e. Er zit straks 3 jaar en 2 maanden tussen. Bewust voor gekozen. Ik merk nu wel dat we veranderingen die komen gaan, of dat ik hem niet zo vaak meer optil, goed kunnen uitleggen. Hij accepteert het dan ook vaak. Met een jonger kindje zal dit anders zijn natuurlijk! 
 
Mijn kindjes schelen 3 jaar en 3 maanden. Voor mij ideaal. 
Ik vind 2 kinderen niet zwaarder, wel drukker. Nu vraag ik me weleens af waar ik zo druk mee was toen ik nog 1 kind had. Maar ik ben meer ervaren, dat scheelt. Mijn huis is wel een grotere troep. Tja... 
Qua slapen... mijn oudste is altijd een goede slaper geweest, maar naarmate hij ouder wordt, slaapt hij dieper. De eerste tijd na de komst van zijn zusje werd hij geregeld wakker van de nachtelijke rituelen. Maar na een paar weken leek hij wel gewend aan de nieuwe geluiden en slaapt hij er gewoon doorheen. 
Ze zijn nu bijna 5 en ruim 1,5 en beginnen al echt samen te spelen. Mijn oudste bekommert zich echt om zijn zusje. Ik kan vragen om even op haar te letten als ik 2 tellen iets moet doen en hij voorkomt dat ze alleen de trap op klimt. Heel handig. 
 
Hier een dochter van 17 maanden en zoontje van 1 maand dus ook 16 maanden er tussen en bewust gekozen voor snel na elkaar.
Soms is het even lastig als ik aan het voeden ben en dochter ook aandacht wil, maar vaak speelt ze dan gewoon lekker ff zelf en maken we het tussendoor goed. Nou moet ik zeggen dat wij ook een makkelijk meisje hebben en zoontje lijkt eerste indruk ook een makkelijk kind te zijn dus dat is geluk hebben.
Sommige momenten zijn wel ff zwaar, als ik bijvoorbeeld aan het koken ben en ze huilen allebei, maar had het van te voren zwaarder verwacht. Scheelt denk ik wel dat nu in mijn verlof dochter gewoon 3 dagen naar de opvang gaat en ik dus veel tijd heb voor de kleinste en wat in huis kan doen.
Maar zoals gezegd, kijk of je er klaar voor bent dat is het belangrijkste! 
 
Hi allemaal, bedankt voor de reacties!! Zoals te verwachten bij iedereen verschillend dus.. Heb gisteren met mijn man een gesprek gehad, hij ziet een 2e wel zitten :). Maar het lijkt mij ook wel fijn als mn zoontje eerst bij de peuterspeelzaal begint voordat de 2e er dan is, zodat hij een beetje gewend is. Denk dat ik er over een paar maanden voor wil gaan,2 jaar en 3 maanden lijkt mij een mooi leeftijdsverschil. Mn zoontje zit dan een tijdje bij de peuterspeelzaal, en dan heb ik de laatste maanden nog 2 ochtendjes even rust (lijkt me wel fijn). 
 
Terug
Bovenaan