Leerkracht & corona

<p>Hoi!</p><p>Ik moet het even van me afschrijven hoor, ik hoop dat jullie een beetje herkenning/tips kunnen bieden…</p><p>Ik werk als leerkracht op een basisschool en vandaag werd bekend dat de meeste coronagevallen zich onder basisschoolleerlingen bevinden. In de klas heb ik een aantal leerlingen in quarantaine (gehad), die vanwege een positief geteste ouder niet naar school kwamen. Maar deze ouders testten hun kind niet, dus ik heb voortdurend met de ‘angst’ gelopen dat er eentje besmet in mijn klas heeft gezeten. Er zijn hier al heel wat zelftests doorheen gegaan kan ik je zeggen!</p><p>Nu was ik er eerder niet zo bang voor om ziek te worden, maar nu ik 18 weken zwanger ben is dat wel even anders. Ik sta echt niet meer lekker voor de klas, durf eigenlijk geen instructie meer bij mij aan tafel te geven en krimp zowat ineen bij iedere hoest/nies van de kinderen (en dat zijn er nogal wat). </p><p>Heeft iemand tips/herkenning/geruststellende woorden voor mij? Ik kan het wel even gebruiken op dit moment… :’)</p>

Hoi!

Wat vervelend dat je je zo voelt! Ik snap je helemaal..
Ik ben inmiddels bevallen, maar tijdens mijn zwangerschap was het zo dat je vanaf 28 weken geen werkzaamheden meer mag doen die een verhoogd risico op een corona besmetting met zich meebrengen. Nu weet ik niet of dat nog zo is. Misschien kun je dat uitzoeken (stond destijds op de site van het RIVM) en dan in gesprek gaan met je leidinggevende? Ik weer dat dat lastig is in jouw bedrijfstak (ik werk zelf in de zorg, ik heb al die tijd met angst gewerkt en achteraf spijt dat ik niet voor mezelf ben opgekomen. Gelukkig is alles goed gegaan).

Veel succes!

Hoi!Ik begrijp je heel goed, ben zelf ook werkzaam in het onderwijs (voortgezet onderwijs). De besmettingen stijgen bij ons ook flink, en leerlingen laten zich niet vaak testen. Ik stuur dagelijks meerdere snotterende leerlingen naar huis. Nu ik zwanger ben, vind ik het echt ongelofelijk spannend (had ik daarvoor helemaal niet), ook al ben ik gevaccineerd. Ik hoor van veel gevaccineerden dat ze alsnog flink ziek zijn geworden van een corona-besmetting.
Sinds een paar dagen draag ik weer een mondkapje: of het mij beschermt is maar de vraag, maar ik merk dat collega’s en leerlingen wel vanzelf weer wat meer afstand houden. Daarbij loop ik niet meer door de klas en ga ik niet meer naast leerlingen zitten voor uitleg. Bij individuele uitleg vraag ik mijn leerling aan lege tafels bij mijn bureau te komen zitten, waar dan een spatscherm tussen staat.
Volgens mij is het in het onderwijs zo dat je vanaf 28 weken mag vragen om alternatieve werkzaamheden, waarbij je niet meer in direct contact met leerlingen/ouders komt.
Sterkte ermee!

Thanks voor jullie reacties! Fijn om te weten dat het iig niet heel gek is dat ik er spanning over heb!

Met mijn werkgever heb ik inmiddels wel besproken dat ik met 28 weken andere werkzaamheden wil. Helaas is er nog geen enkel zicht op een vervanger, dus daar zit ik wel behoorlijk mee ook. Maargoed, of ik nou met 28 of met 34 weken vervangen moet worden maakt ook niet veel uit denk ik?

Wat herken ik je angst! Inmiddels ben ik 39 weken, dus al een paar weken thuis. Vanaf 28 weken moeten ze je alternatief werk aanbieden. Ik heb die weken administratief werk gedaan.
Met mijn leidinggevende had ik besproken dat ook verkouden kinderen in mijn groep niet naar school mochten die tijd. Dat is heel goed opgevangen gelukkig. Ik had de tafels min. 1,5 m bij mij vandaan en een rood-wit op de grond dat de kinderen daar niet in mochten komen. Ik liep trouwens ook geen pleinwacht o.i.d.
Ik hoop dat je het bespreekbaar kan maken en dat er meegedacht wordt in oplossingen!

Heel herkenbaar! Ik werk in het VO. 
Mijn vorige zwangerschap was ik net 14 weken zwanger toen de lockdowns begonnen (maart 2020) en omdat ik examenklassen lesgeef heb ik tot januari 2021 niet meer fysiek voor de klas gestaan. Dat was een enorme geruststelling. 

Ik ben nu weer 14 weken zwanger maar zoals de vorige keer zal het niet weer zijn. Helaas. Ik heb Corona gehad en ben dubbel gevaccineerd. Maar toch wil ik het niet nog een keer krijgen. Ik vind het ook wel spannend. Ik doe wat Jetteke ook doet. Uitleg geven aan individuele leerlingen met een spatscherm er tussen. 
Ik las juist op de site van RIVM dat die grens van 28 weken alleen opgaat voor kinderopvang en zorg en niet voor onderwijs. 
Ik heb naast mijn lesgevende taken nog een beleidsmatige functie. Dus ik sta gelukkig niet hele dagen voor de klas. Het is 50/50 verdeeld. En ik wil dolgraag de weken tot mijn verlof vol maken voor de klas. Want dan kom ik precies voor de eindexamens uit. Ik gun mijn klassen geen vervanger in die laatste weken. Ze hebben al zoveel klappen gehad door de lockdowns. 

@Amelia, dit staat op de website van het rivm:

Ik ben zwanger en werk op een kinderdagverblijf, een school of BSO, kan ik de hele zwangerschap blijven werken?
Tot 28 weken zwangerschap kun je in principe gewoon blijven werken. Natuurlijk gelden hier ook de landelijke maatregelen en hygiëneadviezen. Indien je geen 1,5 meter afstand van collega’s, ouders/verzorgers en kinderen* kunt houden tijdens je werk, is het advies om vanaf 28 weken vervangende werkzaamheden te gaan doen waarbij dit wel kan. Zo nodig kun je hierover overleggen met de bedrijfsarts. Dit geldt ook als je gevaccineerd bent.
*Dit geldt ook als je met kinderen 0-4 jaar werkt.

Dus geldt ook voor ons gelukkig!

Voor nu denk ik dat ik maar even moet kijken of er spatschermen op school zijn. Ik geef les aan groep 4, dus ik vind dat nog wel een moeilijke leeftijd om afstand te eisen. Moeilijk moeilijk allemaal…

@MarliesBB Tnx! Dan zat ik mogelijk op de verkeerde pagina van het RIVM. Dat is heel goed om te weten. 
Ja je wilt natuurlijk naast de leerlingen zitten, helemaal bij groep 4. Ik heb dat ook met mijn eindexamenleerlingen. Die wil je helpen.
Ik heb trouwens nog op eigen initiatief (en kosten) een griepprik gehaald. Want naast Corona snotteren al die pubers ook andere virussen rond. 

Terug
Bovenaan