legitimatieplicht

je bent niet verplicht om je kind te laten bijschrijven in je paspoort tenminste niet in onze gemeente, het lijkt me niet dat daar verschil in zit. Onze gemeente raadde trouwens ook af om een eigen paspoort te laten maken omdat de pasfoto inderdaad dan totaal niet meer lijkt en dus sommige landen toegang kunnen weigeren.

Wij hebben gekozen voor zijn eigen id kaart. En als onze paspoorten verlengd moeten worden dan laten we hem bijschrijven. Reden is dat hij dus ook alleen kan reizen wat handig kan zijn als een van jullie eerder terug zou moeten, of je moet dan in beide paspoorten laten bijschrijven, maar dat was duurder dan eigen kaart. En als je toch al een nieuw paspoort krijgt was het wel weer goedkoper.   Maar goed, verplicht is het niet.

Je moet ook nagaan waar je op vakantie heen zal gaan want de id kaart is niet voor de hele wereld.

groetjes,
lia

 
Tja, het is wat; zo'n klein hummeltje die mét foto bijgeschreven moet worden in paspoorten van ouders óf een eigen legitimatie moet hebben als je naar het buitenland gaat.

Ook wij moesten er aan geloven;
Stan (10 mnd) heeft vorige week een pasfoto laten maken en donderdag aanstaande kunnen we zijn paspoort ophalen. Deze is vijf jaar geldig.
In eerste instantie wilden we hem bij laten schrijven in onze paspoorten, zowel in de mijne als in die van mijn man. Want stel je voor dat, om wat voor reden dan ook, de ene ouder eerder terug moet naar Nederland en dat je kind juist nét in dát paspoort bijgeschreven staat... nou, dat wilden we voorkomen. Maar ja, 2 keer bijschrijven is 2x €19,- en een eigen paspoort is € 38,- dus waarom geen eigen I.D.? Dat stelde de medewerker van het stadskantoor voor. En eigenlijk konden we ons er wel in vinden. We hebben gekozen voor een paspoort omdat we niet weten of we de komende 5 jaar binnen Europa vakantie blijven vieren.
Nu las ik in de voorgaande stukjes dat een douanier het kind kan weigeren omdat er weinig gelijkenis kan zijn met verouderde foto. Tja, dan moeten de regels maar aangepast worden toch? Stel dat ik en mijn man nét een nieuw paspoort hebben en dat hij daar bijgeschreven wordt (moet ook mét foto) dan zit je met hetzelfde probleem dat de foto gedateerd is.
Die nieuwe regels toch.... Maar ja, helaas niets aan te doen. We hopen dat hij nog steeds met het ouder worden nog iets blijft hebben van de foto in zijn paspoort zodat we niet tegen probleempjes aanlopen.

Groetjes Marieke
 
Hallo,
Is inderdaad niet zo dat je baby bij jou in het paspoort bij moet. Onze dochter heeft gewoon haar eigenpaspoortje. Als we dan naar het buitenland gaan en 1 van ons heeft ons dochtertje bij zich is dat dus geen probleem. Alleen dat met die foto is inderdaad dom, daar lijkt ze straks echt niet meer op!!
Groetjes,
Keesje
 
Terug
Bovenaan