Lengte zwangerschaps-/bevallingsverlof

<p>Hoi allemaal,</p><p>Kunnen jullie mij helpen met de volgende vraag? Ik kan het nergens duidelijk vinden.</p><p> </p><p>Ik weet dat als je 6 weken voor je uitgerekende datum met zwangerschapsverlof gaat, je verlof langer wordt als je later bevalt. Geldt dit ook als je 4 weken voor je uitgerekende datum met verlof gaat? Dus, stel ik ga 4 weken voor mijn uitgerekende bevalling met verlof, zodat ik na mijn bevalling 12 weken verlof heb. Als ik dan 2 weken later beval, krijg ik dan 2 extra weken, of heb ik dan gewoon 10 weken na mijn bevalling?</p><p> </p><p>groetjes </p>

Als je 4 weken voor die tijd gaat, is het 12 weken na de bevalling. Dit schuift helaas niet op. Je moet minimaal 10 weken na je bevalling hebben. Je laatste aanname dus.
ik ben ook 4 weken voor de uitgerekende datum gegaan en vind het prima! Nu 39 weken en alle klusjes zijn gedaan en nog geen baby ?

Je bevallingsverlof gaat in op de dag na de geboorte van je kindje. Wordt je kindje later geboren dan wordt je totale verlofperiode langer.
Je kunt altijd even kijken op de site van de rijksoverheid of even bellen. 
Onderstaand een stukje van de site:
Wordt uw baby geboren na de uitgerekende bevallingsdatum? Dan telt u de dagen tussen geboorte en uitgerekende bevallingsdatum op bij de termijn van 16 weken. De totale verlofperiode duurt dan langer dan 16 weken.
Een voorbeeld: u stopt 6 weken voor de dag na de uitgerekende datum met werken. Uw baby wordt 2 weken na deze datum geboren. U heeft dan 8 weken zwangerschapsverlof en 10 weken bevallingsverlof. In totaal heeft u 18 weken verlof

@JD4: Dankjewel, duidelijk! Ik ga het ook proberen, nog even 4 weekjes volhouden ? jij alvast een goeie bevalling gewenst!

@Nicolientje: Bedankt voor je reactie. Dit stukje had ik inderdaad gelezen, maar kon nergens vinden of dit ook geldt als je 4 weken van te voren stopt ?

ja dit geldt ook bij 4 weken van te voren stoppen. Alle drie mijn jongens zijn te laat geboren ( 15 dagen, 10 dagen en 7 dagen) en ik ben elke keer 4 weken van te voren gestopt. Je hebt na je bevalling dan nog gewoon recht op je 12 weken verlof.

Uh gebruiker10068514 dat klopt niet. Je verlof wordt verlengd indien je over je uitgerekende datum heen gaat. Ongeacht hoeveel weken van te voren je stopt.

Je kunt op internet diverse sites vinden waarop je de ingangsdatum van je verlof kunt uitrekenen. Hier moet je ook invullen hoeveel weken van te voren je met verlof wilt gaan en bij de meeste kun je ook de bevallingsdatum invullen. Hier kun je dus ook zien als de kleine te laat geboren wordt of je recht hebt op langer verlof. Mijn ervaring is dat deze berekening ook kloppen. 

Terug
Bovenaan