Leren doorslapen

Ik blijf mij erom verwonderen waarom ouders toch steeds hun kind zo snel mogelijk willen laten doorslapen. Onze kleintjes hebben nog geen besef van dag & nachtritme en zijn gebaat bij warmte en geborgenheid.Ik begrijp dat de situatie nu voor jullie niet prettig is. Dit hoort erbij. De meeste ouders krijgen hiermee te maken. Ook wij hebben dit gehad. En het gaat weer voorbij ? en zelfs als je denkt dat er eindelijk iets fijns ontstaat, kan het zomaar ineens weer anders zijn...Het beste is om je kleintje te blijven volgen. Goed kijken wat hij nodig heeft en daarin meegaan. Maak het voor jullie beide zo comfortabel als mogelijk. Kom je slaap te kort. Ga dan eerder naar bed. De eerste periode lag ik er al om negen uur in. En haal slaap/rust uit de momenten dat hij ook overdag slaapt.Onze dochter is nu vier maanden en gooide vandaag ons fijne ritme om door ineens 5 uur achter elkaar overdag te slapen. We zitten in een sprong. Daarns was het twee uur drama... Hoe ze nu verder komt zien we wel weer. Een flexibele houding geeft ontzettend veel rust. Trust me.Ik wens jullie veel knuffelplezier toe. Zo te lezen heeft hij daar op dat tijdstip gewoon behoefte aan.

Ik denk dat je ook een beetje geluk moet hebben.
Onze dochters sliepen al met 6 en 4 weken door. De jongste kreeg met 2 weken al die neiging. We moesten haar volgens het consultatiebureau maar wakker maken in de nacht voor een fles om haar bloedsuikerspiegel op peil te houden. Maar ze werd gewoon fris en fruitig tegen de ochtend wakker (suffig wakker worden kan teken van lage bloedsuiker zijn). We lieten haar dus lekker doorslapen! Ik kolfde overigens alles, omdat het aanhappen bij beide niet lukte. Ik kon dus precies zien wat ze elke voeding dronken en daar deden ze het goed op. Volgens mij zaten we daardoor ook snel in een zeker ritme. Maar ik heb natuurlijk geen ervaring met borstvoeding geven aan de borst en voeden op verzoek.
Ze sliepen dus heel snel door en zijn tot op de dag van vandaag (10 en bijna 9) hele stabiele slapers. Nu zijn mijn man en ik ook hele goede slapers. Slapen overal: in de trein, bus, vliegtuig, in elk hotel/appartement/land en als je mij een lekker matje of bed geeft kan ik bij wijze van op elk moment van de dag wel een hazenslaapje doen. Dus ik denk dat het in ons geval ook een beetje genetisch meezat.

Lunanova haalt echt de woorden uit mn mond, gow with the flow.. elke keer als je denk ach, lekker ritme is t al weer weg.
mijn dochter is nu bijna 4 maanden en die komt tussen 3 en 4 ook vaak voor een voeding en soms komt ze pas tussen 6 en 7. Ik zie wel wanneer ik haar hoor, geeft voor mezelf ook meer rust. Probeer niks te forceren, laat het gebeuren zoals het gebeurd.
geniet van je kleine, en lekker veel knuffelen! 

Hij slaapt al wel door alleen nog op het " verkeerde" tijdstip. Slaapt hij dan al op z'n eigen kamer of op jullie kamer? Dan zou je een klein lampje aan kunnen doen zodat het niet helemaal donker is. Of je maakt hem al eerder wakker. Hij moet z'n dag en nachtritme nog ontwikkelen en dat kost helaas tijd. Daar kun je verder weinig aan doen. 
Het echte doorslapen van 19.00 tot de volgende ochtend kan nog lang duren hoor. Moet je echt geluk mee hebben. En dan kan het alsnog zomaar weer veranderen. 
Hier zat ik tot 5 maanden savonds nog met een baby die korte slaapjes deed en dan sliep van 22.30-7.00. Van de een op de andere dag sliep ze van 19.00-7.00 en nu met 7 maanden is ze steeds rond 6 uur alweer wakker. 

Leg de druk niet te hoog, 7 weken is nog zo klein! Ze geven vanzelf wel aan wanneer ze er aan toe zijn.
Mijn zoontje heeft misschien 1 of 2 keer geslapen van 22:00 tot 7:00. Nu is hij bijna 6 maanden en slaapt ineens van 18:30 tot 6:00/6:30 met een keer 's nachts een speentje brengen.
Tja wat zal ik zeggen, hier maakte het allemaal niks uit om met de tijden te gaan wisselen. Ze doen wat ze zelf willen!

Doorslapen??? Dat deed mijn dochter met 10 maanden pas (van 20.00-5.30).. dus succes! En dan alsnog zijn er nachten dat ze tóch een voeding nodig had, mama kwijt, speentje kwijt, ziek, tandjes etc... Het eerste jaar hoort dit er gewoon bij! En zelfs na het eerste jaar nog wel eens.
Ik wilde ook heel graag dat ze eerder doorsliep. Alles geprobeerd, soms ging het een weekje goed en dan tóch weer niet. Accepteer dat dit bij de babytijd hoort, je komt zelf gewoon niet aan je nachtrust toe die je gewend was voordat je een kleintje had. Succes ;) 

Terug
Bovenaan