leren in slaap vallen/laten huilen

Hoi collega-moeders,

Kunnen jullie mij adviseren?
Mijn Merijn van 5 weken slaapt steeds slechter/minder. Afgelopen nacht is hij voor de helft wakker geweest (al dan niet huilend). Ik heb het idee dat hij nog moet leren zelf in slaap te vallen.
Eerst dacht ik dat zijn huilbuien/niet slapen door krampjes kwamen, maar dat is maar gedeeltelijk het geval. Als hij drinkt of al goed slaapt reageert hij maar lichtjes en gaat hij niet brullen bij het enorme geborrel in zijn buik en de winden waar een volwassen vent trots op zou zijn...

Tot voor kort viel hij nadat ik hem bv gegeven had meteen in slaap, 's nachts en overdag. Overdag werd hij kort daarna nog wel eens wakker, zeker als ik hem van mijn schoot haalde en ergens anders te slapen legde, maar 's nachts was hij wel zo diep in slaap na de bv dat hij gewoon doorsliep in zijn bedje. Nu dut hij maar kort weg en wordt overdag snel wakker en ook 's nachts gebeurt dit steeds vaker. Met als gevolg twee zeer vermoeide ouders en een baby waarvan het dag-nachtritme nu geheel overhoop ligt.
Nu zei de arts op het cb dat ik hem in slaap mocht/moest laten huilen. Ten eerste verbaasde mij dat , want tegenwoordig is het enige wat je hoort/leest 'als je kind huilt, pak hem op en troost hem', maar goed, ik snap dat ik dan straks 24 uur per dag met hem rondloop. Ten tweede vraag ik mij af hoe lang ik hem moet laten huilen. Hem twee/drie uur aaneen laten brullen tot de volgende voeding (nieuwe ronde, nieuw kansen) lijkt mij toch ook niet echt werken! NIet voor hem en niet voor mij, of ben ik soms een watje van een moeder???

Sinds een paar dagen gebruiken we weleens een speentje. Soms helpt dit, maar regelmatig tuft hij 'em meteen weer uit. Ook beweegt hij veel en zwaait steeds met armpjes en ligt te trappelen. Ook slaat hij de speen dan wel eens uit zijn mond.

Hoe hebben jullie het 'in slaap leren vallen' gedaan. Als jullie je kind lieten huilen, hoe lang etc.? Heeft iemand nog andere tips?

Groetjes van een steeds vermoeidere Gea
 
Hoi, erg moeilijk he? Ik kon in het begin niet goed tegen huilende kinderen. Vond het ook erg zielig als ons meisje huilde. Maar wij hebben haar ook wel laten huilen . Steeds een half uur. En als ze dan nog huilde Dan even er naar toe gaan. Misschien even een schone broek doen en dan weer terugleggen. Muziekdoosje   aan. En als ze dan nog huilde weer ongeveer een half uur laten liggen. Volgens mij werkt dat wel. 't is wel moeilijk(vond ik) maar ik ben blij dat we het zo aangepakt hebben.
 
Hoi,

Nou, die arts kon wat mij betreft een ernstig eind de boom in klimmen! Je leest en hoort mensen zeggen dat kleine kindjes verwend worden als je ze aandacht geeft op negatief gedrag. Tuurlijk! Zelf zou ik twee dingen zeker willen weten: krijgt mijn kindje genoeg voeding en zit er niets dwars in dat kleine buikje.
Mijn idee is: jouw pukkie heeft 9 maanden in jouw schoot gezeten en verlangt naar jouw warmte. Ik heb er wel voor gekozen om dochterlief in haar eigen kamer te laten slapen in haar eigen bed maar als ze wakker werd om te eten liet ik haar na de voeding bij mij in bed gewoon bij me liggen. Als ze dan lekker lag te slapen legde ik haar uiteindelijk weer terug. Als ze na uur weer wakker werd, herhaalde ik dat ritueel.
Volgens heeft jouw pukkie gewoon jouw liefde en warmte nodig. Je merkt vanzelf wanneer jullie aan een volgende stap toe zijn. Zo leer je ook de verschillende huiltjes te onderscheiden. Mijn dochter is inmiddels 7,5 maand en slaapt heerlijk de hele nacht in haar eigen bedje, overdag ook 2 tot 3 keer. Ik weet het, klinkt als ver weg muziek in je oren, maar dit komt vanzelf.
Bij ons hielp het speentje ook goed, een slaapzakje gaf veel rust, cinababy druppels (alleen de smaak of ook de werking?), soms juist even bij partner liggen om geen voeding te ruiken bij mama. Volg vooral je hart, wat bij jou past zal je ook uitstralen naar je pukkie. Succes!
 
Hoi,
Wij hebben in het begin ook moeite gehad om ons dochtertje langere tijd in bed te leren slapen. We hadden al snel door dat het speentje alleen maar voor onrust zorgde (ze sloeg het er namelijk ook steeds uit)en die kreeg ze daarom al snel niet meer mee naar bed. Verder hebben we haar ingebakerd vanwege de maaiende armpjes (slaapzakjes van www.bakerzak.nl schijnen ook goed te zijn)
En de eerste avond dat ze om 19.00 naar bed ging inderdaad een half uur laten huilen. Vreselijk, ik weet het maar het is volgens toch de manier waarop ze leren zelf in slaap te komen. De tweede avond was het huilen een stuk minder en na  3  dagen viel (en valt ze nog steeds) als een blok in slaap. Ik denk dat de eerste maanden het inbakeren heel veel rust heeft gegeven.
 
Hoi hoi,
Ik heb ongeveer 6 weken lang, overdag in mijn armen laten slapen. Ze wilde niets van de box of haar eigen bedje weten. Dit alleen overdag, 'snacht sliep ze gewoon in haar bedje. Daarna kreeg ik van mijn schoonzus een elektr. schommel, en daar sliep ze ook heerlijk in.
Ook ik bakerde haar in, werd ze rustig van, en het belangrijkste, ze sliep.
Het blijft veranderen, daarna kon ik haar in haar slaapzak in haar bed leggen en weglopen, zij viel spelend (beertje)  in slaap. Nu wil ze niet slapen, huilen en huilen is het. Nu lees ik haar voor (luistert niet, ze is pas 8 maanden), maar ze is gerustgesteld dat ze niet alleen is. En na voorlezen, slaapt ze nog niet, maar ze kan dan wel alleen in haar kamertje blijven
veel succes
 
Hoi,
Wij hebben een dochter van nu 6 maanden en wij lieten ze ongeveer een kwartiertje huilen voor we gingen kijken. We haalde ze niet uit bed, maar keken of ze ondergedekt lag en of ze geen vieze luier had, stelden haar gerust en gingen weer weg. We lieten wel een lampje branden. Toen er wat meer regelmaat in kwam ging ze om 8 uur 's avonds naar bed en de eerste paar avonden was het een uur of twee aan een stuk huilen. Daar moesten we erg ons best voor doen om niet naar boven te gaan. Ze was het er niet mee eens dat ze ineens alleen gelaten werd. De laatste voeding gaven we dan op haar kamertje in een rustige omgeving en na een week was ze hier aan gewend en nu gaat het goed. Probeer er een ritueel van te maken wat je iedere avond herhaalt, dan weten ze op een bepaald moment wat er gaat komen en dat geeft ze rust. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Iedereen geeft toch aan wat bij hun het beste heeft geholpen en hoopt dat dit de manier zal zijn.
Veel succes!!!
Groetjes Daantje
 
Hoi allemaal,

Mijn eerste reactie is hoe krijgen jullie het voorelkaar om je kind te laten huilen.

Ik heb ons dochtertje nooit laten huilen. Wel hebben we vanaf dag 1 een vast ritueel wat we deden.

Als ons dochtertje huilde zijn we iedere keer naar haar toe gegaan en hebben haar ook altijd getroosd en opgepakt als ze dat nodig had.
Zeker als ze nog zo klein zijn vind ik dat een kind gerustgesteld moet worden. 9 maanden is het kind door jou in slaap gewiegd heeft niets anders gehoord dan gerommel in de buik enz. En nu ligt het in een koud bedje met zo veel ruimte en geluiden. Dat is toch heel erg wennen. En wat werkt er geruststellender dan mama/papa s warmte en stem?
We hebben hier door geen problemen gehad met slapen. Ze is er niet aan gewend dat ze zodra ze huilt word opgepakt of al die andere dingen.
Daarbij vind ik dat het bedje een veilige plek is voor een kind waar het zich op zijn gemak hoort te voelen. En denk niet dat dat gebeurt door een kind te laten huilen.
En hoe weet je   dat je kind niet in slaap valt van uitputting en verdriet. Dat lijkt mij vreselijk moeilijk.

Maar ik zeg al dit is mijn mening en ook ieder kind is anders en als ouder weet je zelf at eht beste werkt voor je kind.

Mij werd ook gezegt hoor dat ik haar zo verwen enz. Maar ik had zo iets ik volg mijn gevoel en het voelt niet goed om haar te laten huilen of alleen te laten als ze zo huilt dus wat iedereen vond kon me op dat moment niet schelen.

Succes
 
Hoi dames,
Persoonlijk denk ik dat er een heel groot verschil is tussen huilen en huilen.
Onze zoon is nu 7 1/2 maand en heeft net weer een fase van slecht slapen achter
de rug. Veel huilen dus en vermoeide baby & ouders.
Nu gaat het gelukkig weer iets beter.

Wij laten Quinten ook huilen als hij net in zijn bedje ligt. Na ong 10 a 15 min gaat een van ons even kijken of alles goed is (luier, dekentje) geven we zijn speen en aaien
hem over de bol. Meestal valt hij dan wel lekker in slaap.
Echter als hij zich helemaal over de rooie (achter adem) huilt gaan we er wel direct
naar toe want dan is er wat. We pakken hem op, sussen hem en leggen hem weer
in zijn bedje. Echter na de laatste voeding (19.30) nemen we hem nooit meer mee
naar beneden, want dat weten ze echt heel snel dat dat wel heel gezellig is.

Dus ja, ik ben een voorstander van laten huilen. Na een paar dagen zijn ze gewend en dat is voor die kleintjes en voor de ouders alleen maar beter.
Maar luister dan wel naar het soort huilen van je kindje.
En ga altijd op je gevoel af.
Succes en groetjes Melanie
 
Terug
Bovenaan