Levensduur en snelheid van zaadcellen en eicellen?

FF plastisch, want wat ik mij afvraag: hoelang leeft een eitje? In m'n ene boek staat 3 uur, in de andere 1 dag. En hoe snel zwemmen zaadjes? (Zaadcellen leven 3 dagen heb ik gelezen).  Heeft het dus  nog zin om tijdens/vlak na de eisprong te vrijen of is het dan al te laat? (Ik bedoel dat laatste  niet verkeerd: Natuurlijk kan je altijd vrijen omdat het gewoon lekker is).
Groetjes, Esther

Haaai

Wat een goede vraag ook ik zou daar het antwoord op willen weten.
Ik heb wel ergens gelezen dat het vrouwelijk zaad langer leeft dan het mannelijke, en dat het mannelijke sneller zwemt dan het vrouwelijke.
Als ik me niet vergis kan je het nalezen op www.9maand.nl
Daar staat alles uitgelegd van de cyclus tot het temperaturen, je kan er veel informatie vinden.
Ik denk maar dat ik nu gelijk even ga kijken.

Groetjes Peggy

hoi hoi

De meningen zijn erg verschillend over hoe lang de eicel en de zaadcellen leven. Gezond zaad kan zelfs wel 8 dagen leven in de vrouw. Als een eicel gesprongen is, leeft ze gemiddeld 12 uur, maar kan dus ook 6 of 24 zijn. Neem maar geen risico en vrij gewoon vlak na de eisprong, mischien red je het nog. haha

liefs janine

Hoihoi,
Nou ik ben benieuwd of ze het gered hebben, hahaha.
Ik weet wel zeker dat zaadcellen langer leven dan eicellen. Dat gemiddelde zal het dan wel zijn. Alles is natuurlijk ook weer afhankelijk van de 'kwaliteit'.  
Woensdag had ik ineens een soort pijn in m'n buik en dat duurde een paar uurtjes, ik dacht: dat zal m'n eisprong misschien wel zijn. Maar vanaf donderdag  heb ik een gevoel alsof ik ongesteld ben/moet worden, alleen ik ben het niet. Geen drup.  Geen idee wat dat is. Verrassing, ik zal het wel zien.
Ik heb tegen  een vriendin gezegd dat we van de pil af zijn en Jeroen (m'n man) tegen de buren (die zwanger zijn en waar we heel goed mee overweg kunnen). Wel fijn dat je bij iemand  je ei kwijt kan behalve hier. Tegen iedereen geheim houden lijkt me erg moeilijk. Ik vind het al goed van mezelf dat ik niks vertel tegen m'n moeder, die weet meestal alles.  
Groetjes, Esther.

Hoi Esther,

Erg herkenbaar zeg!
Woensdag voelde ik ook de eisprong, dacht ik. Woensdagavond nog "geklust" haha.
En nu vandaag weer die pijn maar nu ook steeds een zeurende buikpijn alsof ik inderdaad ongesteld moet worden maar dat is nog lang niet aan de orde (ik heb een regelmatige cyclus).
Nu zouden die zaadjes, als het goed is nog in leven moeten zijn (de sterkste tenminste) dus wellicht dat het mogelijk is tot een bevruchting. Spannend!!

Maareh, die buikpijn vind ik wel raar. Het is geen eisprong pijn. Echt een zeurende buikpijn onderin mijn buik en de eisprong pijn is anders en maar aan 1 kant altijd.

Ik hoop dat iemand weet wat dit is.

Groetjes,
'Rosanne

Hoi Rosanne,
Ik herken jou buikpijn wel een beetje, ik heb nl nu steken onderin mijn buik alsof iemand er met een naald in prikt. Het is inderdaad anders dan eisprong"pijn" want dat voel je duidelijk links of rechts. Wanneer heb jij je ei gehad?? ik gisteren. Spannend he.
Liefs Rene

Hoi meiden

Waarschijnlijk hebben jullie idd nu de eisprong achter de rug, en is ze op weg door de eileider. Dat gaat met behulp van vloeistof en trilhaartjes en ritmische bewegingen. Waarschijnlijk voelen jullie dat nu, en ik hoop voor jullie dat ze opgewacht word door miljoenen zaadjes!!!!

succes, ik duim voor jullie!!

liefs janine

Terug
Bovenaan