Lichte paniek: misschien de vijfde ziekte...

De eufonische stemming na de echo van gisteren heeft vanmorgen weer plaatsgemaakt voor lichte paniek en zware ongerustheid.

Ik werd rond 10.00 gebeld op m'n werk door de oppas dat m'n dochter ziek
is. Allemaal vlekjes... Ze vermoedde de vijfde ziekte... (en voor
degenen die het niet weten: die is gevaarlijk als je zwanger bent...)

Ik werk nogal ver van huis af (1:45 met de trein), en ben na
overleg met huisarts en m'n man maar naar huis gegaan. Kon toch niet
meer werken vandaag.

Om 14.00 kon ik bij de huisarts langs (niet m'n eigen natuurlijk, want die werkt niet op donderdag...).

Wat ik zelf inmiddels ook bedacht had is door hem bevestigd:

Het is een vlekjesziekte, het is NIET de zesde (dan had ze hoge
koorts moeten hebben (gehad) / echt ziek moeten zijn en dat is dus niet
het geval), het KAN de vijfde zijn, MAAR het kan ook iets anders
zijn...zucht...

Ik mag morgenochtend bloed laten prikken om te kijken of ik de
vijfde ziekte heb of er al voor beschermd was (60% van de volwassen
heeft het als kind gehad en is dus beschermd)...over een week
uitslag...

De info die ik ook nog kreeg:

Als je het krijgt als zwangere (in de eerste helft van de
zwangerschap) heb je een verhoogde kans (9%) op een
miskraam/doodgeboorte, wat dus wil zeggen, dat het bij 91% wel gewoon
goed gaat, zelfs als je het krijgt.

Probeer me dus maar vast te houden aan die 91% tot we de uitslag weten...

Wordt dus weeeeeer een hele spannende week...

En wat ben ik nu helemaal superblij dat ik over drie weken ook nog een extra echo krijg...

De paniek is inmiddels wel gezakt, maar fijn is anders...

jemig kan me voorstellen dat je daar zenuwachtig van wordt. Vorige week had een neefje van ons ook wat vlekje ben toch maar even uit de buurt gebleven. Dit was trouwens achteraf gewoon wat eczeem ofzo. Maar gewoon van het goede uitgaan en 91% is heel veel.

Liefs Linda,

Als het de vijfde ziekte is, is het nu niet meer besmettelijk.

Na besmetting duurt het ongeveer twee weken voor de vlekjes verschijnen en het is besmettelijk gedurende de week voordat de vlekjes verschijnen. Zodra de vlekjes verschijnen is het niet meer besmettelijk.
Kan er nu dus toch niks meer aan doen en gelukkig kan ik haar nu gewoon lekker knuffelen...

Ze heeft er gelukkig ook niet al te veel last van. Is hooguit een beetje hangerig, maar verder is er niks aan de hand. Twee dagen geleden had ze wat verhoging.
We dachten eigenlijk dat er weer een kies ofzo aan zat te komen, maar dit kan het dus ook geweest zijn...

Bij mijn zoontje heerst het ook op het kdv, dacht eerst ook dat ik dan maar hem niet meer moest halen en brengen.

Maar net wat je al zegt, je komt er toch al te laat achter. Ik heb ook het e.e.a er over gelezen, maar je moet inderdaad al tot die 40% behoren, die het niet gehad hebben, en daarnaast heb je nog 93% kans dat het goed gaat.

Meer positief dan negatief dus!

Je moet het zelf krijgen om kans op een miskraam te krijgen, die kans is zo klein dat je beter lekker kan genieten van je zwangerschap!

Maar ik zou ook mijn bloed laten testen als mijn kindje het had, het is toch fijn als je weet dat je tot die 60% behoort.

Succes ermee!

Terug
Bovenaan