Liga 1e stap: suiker en glucosestroop!

Onze jongste is nu 3 maanden en krijgt van mij dus in elk geval nog een maand geen bijvoeding. Bij mijn oudste (nu bijna 2) is het me al opgevallen hoeveel "verborgen" suiker er   in babyeten zit. Ik vind het ook niet nodig om een baby suiker te geven, het is gewoon slecht voor je en ook voor een kind. In plaats van al die koekjes heb ik altijd rijstwafeltjes gegeven en echt altijd op het babyeten gekeken of er toegevoegde suikers in zaten. In de potjes van het kruidvat zit dit wel kan ik me herinneren. Dus of zelfgemaakt óf Olvarit want daar zit i.d.d. geen suiker in.
Nu ben ik er langzamerhand iets minder streng in en krijgt Daan wel af en toe suiker maar nog met mate, hij heeft nu 2 keer een snoepje gehad en vindt het inderdaad heerlijk, maar een appel vindt hij ook heerlijk en een cracker gaat er hier in als zoete koek. Het loont dus echt wel om als ouder selectief te zijn. En dat je niet moet geloven wat de reclame hierover zegt is me al lang geleden duidelijk geworden. Ik vind het dan ook bizar om in babyeten suiker te stoppen, veel mensen verwachten dat niet, of denken er helemaal niet over na.
Onze oudste reageert heel sterk op suiker en kleur- en smaakstoffen, gelukkig maar dat ik daar dus altijd alert op ben geweest want hoeveel kinderen zijn er niet te druk of driftig zonder dat de ouders er uberhaupt over nadenken wat er in de voeding zit?

Ik kan me trouwens wel herinneren dat er in Goede nacht papje van Nutricia (Nutrilon) veel suiker zit. Vind je het gek dat die kinderen er lekker op doorslapen?

Wat je trouwens kunt doen als je het fruit wat dikker wilt maken is er wat rijstebloem doorheen doen, dan heb je hetzelfde effect als met een Liga al krijgt je kind nu gewoon gezonde voeding binnen en leert het smaken waarderen zonder dat alles extra zoet gemaakt is.

om even terug te komen op de suiker in de olvarit...

om de olvarit op smaak te maken (geen smaak, kan je beter zeggen) voegen ze diksap aan de potjes toe.

Diksap bestaat voor 70% uit suiker.IS EEN FEIT.
Waar wordt diksap van gemaakt? Suikerbieten juist.
Waar wordt suiker van gemaakt??? Suikerbieten juist.
Wat is het verschil??

En wat is het verschil van suikers uit vruchten of suikerbieten?
ER iS GEEN VERSCHIL:

ik heb deze discussie op meerdere foums gezien..Wellicht zijn het geen 7 klontjes suiker..maar gezond is het zeker niet..

Olvarit zelf beweert dat er geen suiker is toegevoegd, maar dus diksap, of fruitsuikers...tja ze lullen zich er lekker uit...

zelf maken is nog het gezondst..Dit betekend niet dat die   van mij nooit een potje krijgt hoor, maar wil alleen ff duidelijk maken dat zelfs babyvoeding niet is wat het lijkt..

gr. bambi

quote: bambi82 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('24-10-2008 16:59:59'));

om even terug te komen op de suiker in de olvarit...

om de olvarit op smaak te maken (geen smaak, kan je beter zeggen) voegen ze diksap aan de potjes toe.

Diksap bestaat voor 70% uit suiker.IS EEN FEIT.
Waar wordt diksap van gemaakt? Suikerbieten juist.
Waar wordt suiker van gemaakt??? Suikerbieten juist.
Wat is het verschil??

En wat is het verschil van suikers uit vruchten of suikerbieten?
ER iS GEEN VERSCHIL:

ik heb deze discussie op meerdere foums gezien..Wellicht zijn het geen 7 klontjes suiker..maar gezond is het zeker niet..

Olvarit zelf beweert dat er geen suiker is toegevoegd, maar dus diksap, of fruitsuikers...tja ze lullen zich er lekker uit...

zelf maken is nog het gezondst..Dit betekend niet dat die   van mij nooit een potje krijgt hoor, maar wil alleen ff duidelijk maken dat zelfs babyvoeding niet is wat het lijkt..

gr. bambi

Hi bambi,
Hoewel ik er eigenlijk geen discussie van wil maken, moet ik hier toch even op reageren, want ik benheel erg benieuwd hoe je aan deze informatie komt? Ik heb regelmatig potjes olvarit groente en fruit, en er staat gewoon een ingredientenlijst, en ik ben nog nergens diksap tegengekomen.... op het fruitpotje staat als ingredienten het fruit dat er in zit, bijv. peer, of banaan, of een combinatie, en dan water, en soms citroen, maar nog nooit diksap zien staan!
Ten tweede: in diksap zit geen suiker gemaakt van suikerbiet, want dan zouden ze verplicht zijn als ingredient suiker neer te zetten. Ook toegevoegde fruitsuiker móet vermeldt worden, meestal onder de naam fructose. Het enige wat in diksap zit is geconsentreerde vrichtensap... en ja, fruit bevat van nature fruitsuiker, maar dat geldt ook voor zelfgemaakt fruit. Er is echt geen suiker van de suikerbiet toegevoegd aan zowel Olvarit als Diksap, want dan zouden ze strafbaar zijn dat het niet op de ingredientenlijst staat! En ook fructose toevoegen moet vermeldt worden!

Dus ik ben het niet met je eens dat je zegt dat Olvarit en diksap eigenlijk bordenvol slechte suiker zit... ze voldoen juist aan de hoge eisen die aan babyvoeding worden gesteld.
Waar ik het wel mee eens ben, is dat je altijd beter zelf klaar kan maken als je de tijd hebt, dat doe ik meestal ook! Het is beter voor de smaakontwikkelingen en de mondmotoriek... maar als je mij wilt overtuigen dat Olvarit vol suiker zit, zul je dit toch ergens mee moeten staven....

ik wil eigenlijk helemaal geen discussies, maar ik wilde toch even reageren.

Ik let er dus absoluut niet op wat er in zit. Ik ben eigenlijk heel ouderwets, gewoon met de pot mee eten en niet mekkeren! Lekker buiten spelen, enz. Was vroeger ook zo en toen was er geen gezeur en ook niet zo veel dikke kinderen. Tegenwoordig eten kinderen kweetniet hoe lang van dat "babyeten", spelen vaak alleen maar binnen, gaan hoogstens naar buiten in een wandelwagen. En als ze dan ineens "gewoon"eten krijgen worden ze veel te dik en blijven binnen tv kijken. Ik weet, dat geld niet voor iedereen en dit is ook wel heel zwart wit, maar toch. En ik weet vroeger was niet alles beter, maar men zeurde niet zo!   Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, gewoon 3 keer daags lekker eten, en verder op de tussendoortjes letten. Dus vragen om een snoepje, en geen eigen zakje snoep. Cola alleen in het weekend, enz......... En dan kan dat beetje suiker in een koekje echt geen kwaad..

Janine

quote: janinevandervinne reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('26-10-2008 14:05:20'));

ik wil eigenlijk helemaal geen discussies, maar ik wilde toch even reageren.

Ik let er dus absoluut niet op wat er in zit. Ik ben eigenlijk heel ouderwets, gewoon met de pot mee eten en niet mekkeren! Lekker buiten spelen, enz. Was vroeger ook zo en toen was er geen gezeur en ook niet zo veel dikke kinderen. Tegenwoordig eten kinderen kweetniet hoe lang van dat "babyeten", spelen vaak alleen maar binnen, gaan hoogstens naar buiten in een wandelwagen. En als ze dan ineens "gewoon"eten krijgen worden ze veel te dik en blijven binnen tv kijken. Ik weet, dat geld niet voor iedereen en dit is ook wel heel zwart wit, maar toch. En ik weet vroeger was niet alles beter, maar men zeurde niet zo!   Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, gewoon 3 keer daags lekker eten, en verder op de tussendoortjes letten. Dus vragen om een snoepje, en geen eigen zakje snoep. Cola alleen in het weekend, enz......... En dan kan dat beetje suiker in een koekje echt geen kwaad..

Janine

Hoi Janine,

Ik denk dat ouderwets zijn niet altijd verkeerd is... ik ben een 'ouderwetse' huisvrouw geworden toen mijn zoontje geboren werd, om voor hem te kunnen zorgen, werken kan altijd wel weer hihi. Maar we leven ook in een wetenschappelijk tijdperk, en niet alle 'moderne' adviezen zijn natuurlijke onzin, meestal is er veel onderzoek naar verricht en wordt het goed onderbouwd. Ze weten tegenwoordig veel meer over de werking van het kinderlichaampje dan vroeger en daarom weten ze nu ook beter wat goed is en wat niet. Vroeger vonden moeders het heel normaal om sigaretten te roken tijdens  de zwangerschap, of alcohol te drinken. Tegenwoordig weten we dat de ontwikkeling van een foetus een heel kwetsbaar proces is, en dat elk beetje schadelijke stoffen blijvende schade aan kan richten. En tuurlijk, de baby's van vroeger zijn ook groot geworden, maar mijn generatie is wel dé generatie van allergieen en ziekten. Er zijn tegenwoordig niet voor niets richtlijnen voor bijvoeding en wat een kind wanneer pas mag hebben. En dan nog zijn allergieen niet 100% te voorkomen, maar het vermindert wel sterk het risico als je je aan de adviezen houdt... ik laat Jesse straks met 6/7 maanden ook gewoon met de pot mee eten, maar dan wel zonder toegevoegd zout of sausjes of dat soort dingen. En koemelk geef ik t eerste jaar nog niet, en suiker ook niet. Uiteindelijk hebben ze nog hun hele leven om 'ongezond' te eten, maar in die cruciale eerste periode wil ik toch wel bewust bezig zijn met wat goed voor m is en wat niet...

Suiker wordt idd veel toegevoegd aan allerlei kant en klaarproducten.
In 2006 heeft het programma 'keuringsdienst van Waren" van de RVU een aflevering gewijd aan suiker. Helaas werd er geconstateerd dat er  echt suiker (siroop / appelsap) toegevoegd werd aan de fruitpotjes van Olvarit. In het programma werd deze hoeveelheid siroop/sap middels suikerskontjes uitgebeeld (7 klontjes)  
Bij de consumentenlijn van Olvarit werd dit in deze aflevering zelfs bevestigd en op de vraag waarom werd zelfs geantwoord dat de fruitpotjes zonder appelsiroop  niet lekker gevonden werden door baby's! Heb de uitzending proberen op te zoeken, maar de afleveringen van 2006 staan er niet meer op.  

Gewoon lekker  banaantje zelf prakken en bloemkooltje stomen, leren ze veel meer echte verschillende smaken  eten en eten ze vaak sneller met de pot mee! Daar moeten we een topic over wijden! Lekkere babyhapjes zijn vaak zelf heel goed te maken!

Helemaal mee eens. Alhoewel ik een koekje af en toe nog niet zo erg vind. Zolang het maar niet dagelijks is, daar hebben we de broodkorstjes voor.
Enne over het zelf maken, nog een vraag (staat ook op andere forum): Als je ontdooide babyvoeding verwarmt, mag het dan gewoon tot goede temperatuur of moet het eerst door en door heet en dan afkoelen?

Terug
Bovenaan