Hoi nieuwe moeders,
Bij mijn kraamzorg buro hadden ze een voorlichtings avond (ongeveer 1x per maand) en daar leggen ze precies uit waarom je de dingen van die lijstjes nodig hebt.
Ze zijn vooral erg van de 2 kruiken, maar die gebruik je alleen in de eerste maand (Maart is meestal nog wel koud) en daarna niet meer, dus kan je heel goed lenen van andere moeders.
De luiers gebruiken ze echt overal voor (handdoek, spuigdoek, in de kinderwagen, in het bedje) dus die kan je maar beter veel hebben, ik had er 12, en ze zijn regelmatig allemaal op. Verder gaan ook de rompertjes en spuigdoekjes erg hard als je kindje een keer ziek is, dus die heb je nooit genoeg. Zelfde voor het beddegoed, zeker als je geen wasdroger hebt . Kleertjes krijg je misschien wel, maar in de eerste week wil je toch elke dag iets schoons aantrekken, ik moest mijn man de eerste week naar de Hema sturen om broekjes en truitjes bij te kopen omdat de wasmachine en waslijn het niet bij kon houden.
Van je verzekering (tenminste de mijne ZK-achmea) krijg je een kraampakket thuisgestuurd (ongeveer in de 7e maand) waar alle medische dingen (watten, gaasjes, alcohol, matrasjes, zeiltjes voor de bevalling inzitten).
Dan heb je het meeste van de lijstjes wel gehad, bedje badje maxicosi heeft iedereen wel bedacht. O ja voor jezelf voedingsbeha's etc, je bent nog niet zo mobiel na de bevalling, dus die kan je beter daarvoor uitzoeken (anders moet je man het doen, hahaha, mijn man vond dat het moeilijkste!!),
groetjes,
Mama Heleen