Loopstoel

<p>Hallo allemaal,</p><p>Is een loopstoel nou écht zo erg? Misschien helpt het niet bij het leren lopen of andere dingen, maar mn dochter vind het geweldig! Zijn er meer mensen die ze wél in huis hebben? Hoe vaak en hoe lang gebruiken jullie het?</p>

Het is niet veilig en kan de ontwikkeling juist vertragen. Lees dit artikel van de Consumentenbond maar eens. 
Ik zou hem niet gebruiken, maar als je me toch wilt gebruiken max 20 minuten per dag. 

Ik heb m ook gebruikt bij mn zoon. Hij vond t geweldig.  Veiligheid heb ik  nooit zo goed gesnapt.. want je bent er bij. En in zn loopstoel had hij net zoveel bereik als wanneer hij kroop/stond. Hij zat er max een half uur per dag in denk ik. Voor t lopen heb ik t niet gedaan, meer om een gefrustreerd kind wat meer vrijheid te geven. En hij is nu 3.5jaar en heeft er niks aan over gehouden

Tja. Wij zijn geen medische experts, dus lastig om er echt iets zinnigs over te zeggen denk ik, behalve dan dat wat gewoon overal wordt aangeraden vanuit de officiële kanalen..: geen goed idee. Wij hadden er geen want probeer dingen die schadelijk kunnen zijn te vermijden, ik zeg bewust kúnnen zijn want het zal ook zeker vanaf hangen hoeveel en hoe je t gebruikt.. dus als je het officiële advies niet wilt opvolgen is het aan jezelf hoe en in welke mate je het risico aan wilt gaan.

Mijn broertje heeft als kind veel in loopwagen gezeten. Het advies was er toen nog niet of in elk geval niet zonduidelijk. Resultaat was dat hij; door het te vroeg staan en afzetten zijn voeten niet goed neer leerde zetten, wat verkorte achillespezen veroorzaakte. Is allemaal goed gekomen, maar heeft wel gemaakt dat hij jarenlang met een voet op zijn tenen bleef lopen. Ik denk dat mijn actieve dochter het prachtig zou vinden. Mooi niet dat ze het krijgt!
Overigens weet ik ook dat mijn broertje er zeker twee keer mee de kelder (gelukkig maar 3 treetjes en smal; dus zat snel vast) is ingereden. Maar goed, mijn dochter valt ook van de bank waar ze stiekem op klimt, ongelukken gebeuren nu eenmaal.

Het kan idd voor verkortte spieren zorgen en het is heel slecht voor de heupjes. Girafje: alles wat een kind qua motorische ontwikkeling zelf doet is prima. Het kan slecht zijn als wij ze als volwassene in houdingen forceren waar ze nog niet zelf in kunnen komen (en dus nog niet aan toe zijn). Denk aan te jong laten zitten in een kinderstoel, op de fiets etc. 

Ik zou het niet doen. Beter nu een oaar maanden wachten dan achteraf problemen. Het word niet voor niks (en niet zomaar!) afgeraden. Dan blijkt er uit heel veel ervaringen dat het nadelige gevolgen heeft gehad. Als hier een paar mensen zeggen dat ze die niet hadden is dat natuurlijk heel fijn maar dat maakt een product nog niet veilig. 

Terug
Bovenaan