Loopstoeltje

Hallo mama's,

Ik heb even een vraagje.
Ons dochtertje is nu 5,5 maand oud en is erg actief. Ze wil al véél meer dan ze kan en  als ze erachter komt dat niks wat  ze wilt doen lukt kan ze erg chagarijnig worden haha

Als je haar op de vloer legt dan schuift ze vooruit op haar buikje. En op de bank tijgert ze ook al goed. Staan terwijl je haar vasthoudt vindt ze ook geweldig en dan maakt ze de beweging alsof ze wil stappen/lopen, maar dat kan ze natuurlijk nog lang niet.

Nu is mijn vraag of het misschien verstandig is een loopstoeltje te kopen voor haar zodat ze zich daarmee kan verplaatsen en de techniek van het lopen alsvast kan oefenen. Ook al is het maar 10 minuutjes op een dag. Een dame bij het CB zei namelijk dat ze haar zoontje al met 4 maanden in de loopstoel zette en het geen kwaad kon. Ik wil het graag zeker weten voordat ik de stap neem.

Alvast bedankt

Groetjes,

Star
 
Hoi,


Ik heb van de kinderfysiotherapeute gehoord dat dit erg slecht is voor de heupen van kindjes ze raad het daarom ook af. Ik heb hem daarom ook niet aangeschaft.

Groetjes
Marian
 
Hoi,

Ik lees al jaren dat deze loopstoeltjes niet goed zijn voor kindjes en dat je er absoluut geen een aan moet schaffen. Vreemd dat het CB dan het tegenover gestelde zegt.
Ik zou het in ieder geval niet doen. En ze vermaakt zich toch ook met de dingen die ze wel al kan. Waarom overhaasten? Misschien is een blokkenkar anders iets voor jouw kindje? Mijn zoontje (ruim 13 maanden)  vindt het geweldig om hem voor te duwen, maar heeft ook al heel wat rondjes in de box afgelegd (ik leg er nooit al te veel speelgoed in).

Groetjes,
Marianne
 
Hoi Star,

inderdaad raar dat het cb dat heeft gezegt,het is niet alleen slecht voor de heupjes,kindjes lopen erin ook van ook de tenen en daardoor kunnen ze later ook verkeerd lopen.

Die blokkenkar is zeker geen verkeerd idee!

groetjes
 
5,5 mnd is idd nog veel te jong voor een loopstoeltje, de heupjes zijn nog niet goed genoeg ontwikkeld voor zulke activiteiten, eigenlijk moet dat pas doen als ze al zelfstandig kan staan langs de tafel bv. Dan heeft ze meer kracht in haar beentjes, nu nog niet doen, hoor, meestal is pas veel later te zien dat bepaalde dingen niet goed zij geweest. Dus die mevr kan wel zeggen dat haar zoon er met 4 mnd al in zat, maar misschien krijgt hij op latere leeftijd wel last van z'n heupen.
Waarom zou je dat risico nemen? Laat ze lekker op haar gemakje ontwikkelen.

groetjes
 
Hallo

Heel herkenbaar. mijn zoon wilde met 5 maanden ook al meer dan dat hij kan en ik heb wel een loopstoeltje aangeschaft. En...we waren heel gelukkig. Hij sjeesde het huis door ( zet wel de spullen omhoog en kijk goed waar je kind tegen aan kan stoten en waar je kind niet met zijn vingertjes klem komt te zitten bijv lage tafel en loopstoeltje) en wij hadden na 5 maanden eindelijk rust. Ook ik kreeg te horen dat zon stoeltje niet goed was maar na 10 minuten was meneer rustig en wilde eruit. Ik heb nog steeds een druk en zeer levendig kind en doet dingen die andere kinderen op zijn leeftijd nog niet door hebben.

Onze wijkverpleegkundige ( cb) zei alleen maar dat hij er niet te veel in mag zitten/lopen 3 a 4 maal per dag 10 a 15 minuten is genoeg.
Kijk of je op internet een stoeltje kan overnemen ( marktplaats ofzo) als het toch niets is dan ben je niet te veel kwijt.

Succes...
martine
 
Het word niet voor niks afgeraden. Ophet cb zeggen ze wel vaker dingen waar m'n oren van gaan klapperen. Kindertjes die voordat ze echt kunnen lopen gewend zijn geraakt aan zo'n loopstoeltje hebben inderdaad in de toekomst meer kans op problemen met de heupjes, maar vooral, de spieren aan de achterkant van de beentjes hoeven zich minder te strekken doordat het kindje op de teentjes gaat lopen. Vaak gaat het goed, maar ik ken ook kindertjes die nu naar school gaan en nog steeds op hun tenen lopen! Er is heel wat fysiotherapie voor nodig om dat te verbeteren, en helemaal goed komt het nooit. Ik zou het risico niet nemen!
 
Ohjah, die blokkenkar is inderdaad een beter idee. Als die nog te hard gaat voor je kindje kun je hem verzwaren met een zak aardappels of potgrond.
Mijn dochter was overigens ook erg actief (en is het nog steeds). Wat ik heb gedaan? Heel veel met haar bezig zijn. Aan de hand laten stappen, steeds nieuwe uitdagingen aanbieden op andere vlakken. Heel vermoeiend soms, maar vanaf het moment dat ze zelf kon lopen (en dat duurt bij zo'n kindje vaak ook niet lang) had ik weer een stuk meer rust. En ik ben blij dat ik die tijd erin heb gestoken! Inmiddels is dochter ruim anderhalf en ga ik regelmatig met haar naar speeltuintjes, ouder en peuter gym en ik laat haar meestal zelf lopen (niet in wandelwagen dus). Sommige kindjes hebben dat eerder nodig dan anderen.
Succes ermee!
 
Terug
Bovenaan