Lopen

Hier een kereltje van bijna 14 maanden. Kruipen/ zitten/ staan/ langs meubels lopen/ traplopen/ klimmen allemaal best vroeg, met 8-9 maanden maar dat is hij allemaal blijven doen. Staat soms wel los als hij het niet merkt maar lopen blijft wiebelig en na 2 stappen aan de hand gaat hij weer kruipen (wat 10x sneller is). Hij is super ondernemend en totaal niet voorzichtig en het lijkt alsof hij er het nut gewoon niet van in ziet ?
Begon me af te vragen of hij niet laat is met lopen, hoor om me heen zoveel kindjes die met een jaar al lopen maar dat zijn dan wel echt uitzonderingen als ik jullie zo hoor ☺️

Mijn zoontje stond kort na 10 maanden voor het eerst op aan de spijlen van de box en kort daarna volgden de eerste stapjes terwijl hij iets vasthield (grote favoriet: papa's broek). Een paar dagen voor 13 maanden zette hij de eerste aarzelende losse stapjes en met 14 maanden kon hij redelijk betrouwbaar korte stukjes lopen door de kamer, al viel hij ook wel vaak nog om en kroop hij ook nog veel. Met 16 maanden liep hij een kilometer zelf naar het parkje (wel af en toe een handje vasthouden (al was dat meer om te voorkomen dat hij de weg op liep dan om hem overeind te houden) of even gaan zitten onderweg, maar hoefde niet meer in de kinderwagen... tot de terugweg, haha).
Wij hebben niet speciaal geoefend met lopen, uiteraard wel af en toe geprezen als hij dingen uitprobeerde. We zijn daar ook voorzichtig mee geweest omdat mijn zoontje in onvolkomen stuit heeft gelegen en kinderen dan meer kans hebben op heupafwijkingen, zeker als ze te vroeg gaan lopen, dus hebben we gewoon afgewacht tot hij uit zichzelf ging proberen te lopen.

Onze dochter loopt nog niet los. Wel langs de meubels, achter een loopkar, als we haar handen vasthouden. Het is duidelijk te merken dat dat steeds iets soepeler gaat, dus dan komt het vanzelf. Sinds een paar dagen staat ze steeds iets langer los(een paar tellen is het nog maar). Ze is vorige week 1 geworden, dus het heeft echt nog geen haast. Hoewel het haar niet snel genoeg kan gaan. Ze oefent flink met staan, lopen en praten, maar kan het allemaal nog niet hoor. Het clubje waarmee ik zwangerschapscursus deed heeft nog intensief contact en daar is er nu 1 die een paar stapjes los zet, de rest loopt nog niet. 

Oh en onze dochter deed tot een maand of 9 bijna niks, ze rolde amper en tijgerde niet, kroop niet etc. Toen ineens ging het heel snel. 

21,5 maand. Turbo kruiper was het....niks gestimuleerd gaat allemaal vanzelf. Hij was langzaam met grove motoriek maar praat wel weer

Met 11 maanden de trap op. Ze is nu 13 maanden en zet heel af en toe zelf stapjes als we haar echt stimuleren.

Wij merken dat zij het wel kan alleen het lopen gaat op dit moment minder snel dan kruipen. Zij verkiest hierdoor kruipen boven lopen omdat ze overal veel sneller is haha. We stimuleren daarom het lopen wel (denk aan 5 tot 10 minuten gewoon even oefenen en aanmoedigen). Maar we laten haar haar tijd nemen. Het komt allemaal wel :) een beetje stimulans is goed maar als ze er een dag geen zin in heeft doen we het niet :)

De oudste met 15 maanden en de jongste met 17 maanden. Wel stonden ze allebei al heel snel en liepen al vroeg overal langs. Dus ik had verwacht dat ze veel vlotter zouden zijn met loslopen. Maar ze durfden allebei gewoon niet. De jongste zette ook rond 15 maanden dr eerste stappen los, maar viel toen tegen de tafel. Daarna heeft ze het 2 maanden niet meer gedaan.

Ik heb ze uiteraard wel aangemoedigd, maar niet perse veel gestimuleerd ofzo. Het komt vanzelf wanneer ze er aan toe zijn.

Terug
Bovenaan