Lopen!

Mijn dochter is 1,5 en vertikt het om te lopen! Wel aan tafel, maar niet aan de hand laat staan zelf. Ze heeft het wel aan de hand gedaan. Maanden geleden liep ze al aan 1 handje mee, maar nu niet meer. Moet ik mij zorgen maken?
 
Maak je geen zorgen,dat werd er ook altijd tegen mij gezegd.
Maar ik weet wel wat je bedoeld hoor!
Onze dochter liep ook "pas" met 19 maanden aan het handje en met 20 maanden zelfstandig.
Is ze misschien heel erg druk bezig met de fijne motoriek,zoals het oprapen van pluisjes en kleine dingetjes van de grond?
Er werd bij ons op het bureau gezegd dat wanneer een kind zich meer bezig houdt met de fijne motoriek nog geen haast heeft om te gaan lopen.
Dit was in ons geval wel aan de orde.
En het is nog steeds zo dat 15 maanden het gemiddelde is heb ik gehoord.En meestal hoor je alleen maar de verhalen van de kinderen die al snel lopen.

Succes,en ik hoop dat je het nog even laat weten wanneer ze de grote oversteek heeft gemaakt!!


 
Bedankt voor je reactie.
Inderdaad zie ik iedereen om mij heen van Kim haar leeftijd en jonger vrolijk rond stappen. Je gaat dan toch twijfelen. Kim is inderdaad veel bezig met blokken stapelen, vormen in de juiste plaatst stoppen en achter mieren aan in de tuin. En ze krijgt ze te pakken! Dus haar fijne motoriek daar schort het niet aan. Ze kan echt een tijd  spelen met haar keukentje. Messen en vorken uit de lade halen en in een mandje stoppen en andersom. Deurtje open, deurtje dicht.

Ik ben in iedergeval weer een beetje gerust gesteld.

Ik laat het weten wanneer ze haar eerste stappen zelfstandig heeft gezet.

Groetjes

Esther
 
Hoi,

Ieder kind is anders. En kiest als het ware iets uit om eerst te ontwikkelen. En stopt daar alle aandacht en energie in.

Op mijn werk zie je tegenwoordig veel vaker dat kinderen "later" zijn met lopen rond de ander half komen de eerste stapjes.

Dat heeft mede ook te maken (denk ik) met ons gehaaste leven. We willen als ouders alles vlug en snel en trekken het kind daar in mee. Hij moet voor die leeftijd lopen, kruipen enz. Maar zo werkt de ontwikkeling niet.
Ouders nemen zeker bij ons op het werk minder tijd om te stimuleren door het werk maar soms ook door ontwetendheid of omdat ze bang zijn dat hun kind dat nog niet kan.

Het enige wat je kan doen is het stimuleren en haar lekker haar eigen tempo laten bepalen.

Ons dochtertje is nu 18 maanden en loopt net een klein maandje daar in tegen heeft ze een hele grote woorden schat en kletst al woordjes aan elkaar. En heeft duidelijk voorkeur voor praten en priegel dingen.Dus pas late gaan lopen.

Denk altijd maar zo voor dat de naar de basis school gaat loopt ze heus wel.

groetjes

 
Ook jij bedankt voor je reactie. Ik heb er echt wel iets aan gehad. Zelf was ik helemaal nog niet zo bezorgd, maar van alle kanten krijg je te horen: Loopt ze nou nog niet? Er wordt je van buitenaf gewoon een bezorgdheid aangepraat.
Mijn dochter is inderdaad ook een friebel. En haar woordenschat is ook veel groter dan de andere kinderen op haar KDV. Dus ik wacht gewoon lekker af.
 
Groeten
 
Geniet er maar van. dan blijven ze nog even klein. Onze jongste is 15 en een halve maand en loopt sinds een maandje langs de tafel en aan het handje. Daarvoor deed ze helemaal niets. Schuiven op haar billen ja. Maar het is zo'n lekkere kroelkont en als ze straks loopt heeft ze er vast minder tijd voor. Ook bij haar herken ik dat fijne; puzzelen, kleuren en maar observeren. Ze zegt geen woord (kan ook niet echt er is net gebleken dat ze hardhorend is en zeer hard buisjes nodig heeft) maar sinds wij weten dat we harder moeten praten en haar aan moeten kijken als we tegen haar praten schudt ze wel op precies de goede momenten ja en nee. als ze na de zomer nog niet echt loopt ga ik me wel druk maken, tot die tijd geniet ik nog even van de rust. Zolang zij tevreden is, hoef ik haar toch niet te pushen?
 
hallo,

mijn zoontje is nu bijna 18 maanden en loopt ook nog steeds niet, wel rond de tafel maar vertikt het om aan de hand te lopen soms doet hij dat maar alleen wanneer hij dat wilt.
woordjes zeggen doet hij ook amper alleen zijn eigen naam en mama en papa en verder niks.
ik ben doorgestuurd naar een kinderarts en heb vervolgens kinderfysiotherapie gehad (2x) ze konden niks doen omdat hij alle vaaardigheden had om zeker te gaan lopen maar wel wanneer hij dat wilt. en eigenlijk deed hij dat met alles met een jaar kon ik pas met hem fietsen omdat hij toen goed zat. dus nu ook ben ik ervan overtuigd dat hij wel zal lopen.
maar hij denkt gewoon mam niet zeuren ik doe wanneer ik het wil. het eigen willetje zat er dus al vroeg in.
wat ik zelf een keer gelezen heb is dat een kind in de ontwikkeling wat traag zijn heel erg makkelijk zijn. dat is in mij geval wel zo ik heb echt een super makkelijk kind nu pas gaat hij op onderzoek dus moet ik meer opletten maar goed mag het met anderhalf jaar.
dus maak je geen zorgen als ze 9 zijn doen ze allemaal het zelfde.

groetjes moni
 
De meeste moeders, waar de kinderen snel van liepen (sommige al met 8 maanden!! jaja) die hoor je heel hard roepen. ojee wat is hun kind snel (dus slim???) en moeders waarvan de kinderen wat later zijn gaan lopen houden dan maar hun mond...
Alle kinderen doen alles op hun eigen tempo, de een loopt snel  en de ander praat snel. Ik geloof dat ze pas actie ondernemen als de kinderen bijna 2 zijn, dus het maakt volgens mij niets uit. Op het consultatieburo houden ze het toch bij. ik zou me dus echt geen zorgen maken hoor.

moeder van een jongensgezin.
 
Terug
Bovenaan