Luie eierstokken (PCOS), clomid

<p>Hey iedereen </p><p>Ik wil me eerst en vooral eventjes voorstellen: ik ben Ellen, 24 jaar en mijn vriend en ik zijn ondertussen 4 maanden aan het proberen om zwanger te geraken. </p><p>Natuurlijk zijn we om te starten gestopt met de pil en ging ik er vanuit dat mijn maandstonden mooi om de maand zouden komen. De realiteit is echter anders: na het stoppen met de pil heb ik nog steeds mijn ‘natuurlijke’ menstruatie niet gehad. Na wat op te zoeken op het internet bleken veel vrouwen dit aan de hand te hebben dus maakte ik me niet meteen zorgen. Ik had wel voor de zekerheid maar een afspraak met de gynaecoloog gemaakt om alles eens te laten checken.</p><p>Vandaag was de dag: ik bespreek even kort mijn voorgeschiedenis met de gynaecoloog en laat daarna de echo nemen. Daaruit leidde hij af dat ik hoogstwaarschijnlijk luie eierstokken of PCOS heb. Dit was een verklaring waarom mijn menstruaties achter bleven. Nu raadde mijn gynaecoloog me aan om volgende maand aan de hand van medicatie de menstruaties op te wekken en indien nodig te beginnen met clomid. <br /><br />Alle informatie die op me afkwam was redelijk veel en overrompelde mij wat, dus ik ben een beetje nieuwsgierig naar jullie ervaringen hiermee. <br /><br /></p><p>Alvast bedankt voor de reactie! <br /><br /></p><p>groetjes Ellen </p>

Oef, dat is inderdaad niet leuk om te horen. Ik kreeg die diagnose vanwege pijnklachten voor mijn menstruatie (die zeer onregelmatig was), en een beetje tussen neus en lippen door omdat ze het bij de vorige controle in het ziekenhuis al gezien hadden. Dat sloeg destijds (ruim 2 jaar terug) ook wel in als een bom.
Zelf heb ik er gelukkig geen medicatie voor nodig gehad, maar ik heb wel de website van de stichting PCOS grondig doorgespit en op basis daarvan mijn dieet aangepast. (Staat meer over levensstijl en dieet op de website, maar ik weet natuurlijk niet hoe je nu leeft en eet enzo, dus dat kan je denk ik het beste even voor jezelf nagaan wat jij al goed doet en wat misschien nog voor verbetering vatbaar is). Op basis daarvan ging ik van een cyclus van 17-62 dagen (meestal tussen 35-45, maar dus flinke uitschieters erbij) naar een cyclus tussen de 29-32 en ben ik inmiddels 2 x zwanger geraakt (van mijn zoon en een miskraam). 

Niet voor iedereen is dat voldoende oplossing, en dan kan medicatie inderdaad uitkomst bieden. Soms kan je lijf kennelijk soort van gereset worden door een menstruatie op te wekken. Als je op basis daarvan geen cyclus ontwikkeld (hij hoeft niet mooi regelmatig te zijn om zwanger te worden, maar iets van een cyclus heb je wel nodig uiteraard), kan inderdaad clomid of letrozol (en wellicht nog andere medicatie?) helpen om toch een eisprong te maken.

Sterkte met het verwerken van deze boodschap, maar hopelijk is het ook het begin van een oplossing die werkt voor jou! 

Hoi
Ik heb zelf ook last van PCOS, of daar neig ik toch naartoe (cystes op eierstokken en lange cyclussen van +/- 37 dagen). Omdat we binnen enkele maanden graag aan onze kinderwens willen beginnen, was ik begin januari naar de gyneacoloog gegaan en zo dus die cystes gezien en liet ze kort vallen dat ik, indien niet na 6 md zwanger, toch al mocht terug komen om met hormonen te starten. Ik was daar ook even van geschrokken, want we zijn er nog niet eens aan begonnen en je krijgt al te horen wat je moet doen als het niet lukt na een half jaar. 
Daarom veel op internet beginnen zoeken en inderdaad blijkt voeding een belangrijke rol te spelen in de symptomen van PCOS. Goede nieuws is dat je er op een natuurlijke manier van kan af raken! Ik pas nu sinds drie maanden mijn voedingspatroon aan en heb achtereenvolgens cyclus van 33, 30 en 28 dagen gehad nu, mijn drie korstste sinds een jaar en half! Ik ben enorm verrast van dit snelle resultaat. Voedingspatroon komt neer op: zo weinig mogelijk suiker, enkel complexe koolhydraten... zorg dat je zo weinig mogelijk insulinepieken krijgt, want insuline zorgt net voor die verstoring van je hormonen, waardoor je cyclus uitblijft. Insulineresistentie blijkt eigenlijk de oorzaak te zijn van bv. PCOS. 
Hopelijk ben je hier iets mee, maar bij mij helpt het dus alleszins al zeker om mijn cyclus korter te maken! Ik ga nu starten met ovulatietesten om nu ook meer zich te krijgen of ik al dan niet eisprong heb en wanneer.

Hoihoi , wat vervelend voor jullie .
Ik heb zelf ook pcos en heb wel aan de medicatie gemoeten met voeding aanpassen redde ik het niet .
Ik begon de eerste keer al gelijk met letrozol 2,5mg maar hier van kwam mijn menstruatie op gang . Dus dit klopte niet helemaal een maandje later toch maar eerst mijn menstruatie opgewekt met provera en dan op dag 3 beginnen met letrozol . Naar 13 dagen had ik weer een echo en was er een follik (eitje) goed gegroeid die ook op springen stond . Dus moesten we aan de bak . En dit was ook gelijk gelukt dus ik had naar de eerste ronde al gelijk een positieve test in me handen . Dus probeer positief te blijven op internet lees je zoveel maar ieder lichaam reageert anders

Ik heb hetzelfde, echt heb ik een gezond BMI en eet jaar en dag al gezond. Aanpassingen in mijn voeding werkt dus niet.
Ik heb Clomid, nu eerste ronde, gekregen. Heb een eisprong gehad na een half jaar zonder. Helaas vanmorgen ongesteld geworden, dus zal nog een aantal rondes moeten.
Mijn tip; wil.vooral niet te snel. Dat wilde ik ook maar helaas gaat t niet bij iedereen zo snel. Hoe meer je focust en wilt, hoe groter de teleurstelling

@Roetje, ik at ook best gezond, dacht ik, maar ik had toch te weinig omega 3 vetzuren en iets meer omega 6 dan nodig in mijn dieet. Op basis van alleen die aanpassing verschilde mijn cyclus dus enorm. Wat ik wel at was niet per se ongezond, ik at alleen niet genoeg vette vis dus. Aanvankelijk heb ik op veel meer gelet, zoals lage glycemische index wat Eva Ve al beschrijft, maar daar blijkt mijn lijf helemaal niet zo gevoelig voor te zijn, zolang ik maar let op genoeg omega 3 vetzuren. 
Niet dat ik wil zeggen dat jij dat niet eet ofzo, dat weet ik namelijk niet, maar het kunnen soms echt kleine aanpassingen in een al behoorlijk gezond dieet zijn die het verschil maken, ook voor mensen met een gezond gewicht. Dieten is niet per se afvallen. ;)

Wat fijn om te horen ElsieJoy dat je ook zo snel een verschil merkte.  Er zijn inderdaad veel facetten aan de voedingsstijl (ik noem het liever zo dan een dieet, want dat is het niet echt vind ik), die de klachten bij PCOS sterk doet verminderen/verdwijnen. Ik at vroeger best veel chips en koeken tussendoor (was een zoetebek) en doe dat nu al een paar maanden niet meer, in combinatie met de langzame koolhydraten (of zo koolhydraat arm mogelijk eten). Maar ook idd omega 3 is belangrijk.  Ik schrok er ook van hoe snel mijn lichaam een andere (kortere) cyclus aannam. Ben benieuwd of binnenkort, mijn vierde cyclus sinds deze voedingsstijl, ook opnieuw vrij regelmatig zal zijn! Ik heb ook een gezond BMI en ik viel in het begin wel enkele kilo's af maar dit is nu stabiel eigenlijk.  Ik las ook al enkele wetenschappelijke artikelen dat DCI supplementen ook erg goed zouden werken om eisprong te bevorderen (en is een natuurlijke stof, die PCOS vrouwen te weinig opnemen om de werking te kunnen doen), dus dat kan ook een oplossing zijn vooraleer met clomid te beginnen.

Hey! Ik heb PCOS, werd na de pil (9 jaar gebruikt) na 1 jaar voor het eerst pas weer ongesteld. Daarna zeer onregelmatig. Na 2 jaar proberen zwanger te worden mochten we naar de fertiliteitsarts. De arts raadde clomid aan met cyclus monitoring. Ik ben zwanger geworden na 1e ronde clomid (5 tabletten van 50mg). Inmiddels ben ik 30 weken zwanger!

Gun je lijf wat tijd, je kunt ook nog rustig aan proberen, 4 maanden proberen is nog kort. Sterkte met jullie keuzes hierin. Gaat vast goed komen :)

Terug
Bovenaan