Luier verschonen/omkleden een gevecht

Onze baby is nu ruim 5 weken en iedere luier die verschoond wordt, is een gevecht. Hij huilt en slaat/trapt van zich af. Dit doet hij ook als hij aan- of omgekleed moet worden. Behalve dat het m.n. bij poepluiers elke keer een uitdaging is, vinden we het vooral zielig voor hem dat hij zo overstuur is. Afleiden door bijv. tegen hem te praten helpt niet. Zodra we klaar zijn en hem oppakken, is er niks meer aan de hand. Iemand hier ervaring mee? Tips zijn meer dan welkom!!

Als je een oplossing vindt hoor ik het graag... Dochter is 8 mnd nu ?
Hier vooral met bovenkleding. Maar wat een gedoe. 
Osteopaat heeft niks uitgehaald, ze heeft ook niet echt pijn. Ze lijkt het heel vervelend te vinden om vast te zitten terwijl er zo geprutst word aan haar. We hebben een muziekmobiel en nog twee dingen met andere muziekjes. Daar raakt ze soms wat gebiologeerd van. Een speen helpt soms. En een nieuw object, bijvoorbeeld het pak billendoekjes, een boekje, een pollepel... Iets dat ze niet eerder gezien heeft helpt soms. Maar mijne is wel ouder nu. 
Toch word ik aan de kant geschopt en geduwd hoor, en luidkeels protest. Ik doorsta het omkleden nu gewoon. Mijn man en ik zien er altijd een beetje tegenop. Dus als we samen thuis zijn doen we het vaak samen. De een het omkleden en verschonen, en de ander baby op de rug houden, liedjes zingen, bolletje aaien, kiekeboe spelen, speentje erin stoppen.

Met 5 weken maakte ons kindje nog niet echt contact en speeltjes ook nig niet, dat is wel lastig. Wij pakten de voetjes tussen 1 hand, en dan met de andere hand de luier uit, billen poetsen en andere luier eronder. Gewoon zo snel mogelijk want geruststellen enz werkte eigenlijk zelden. En zo duurde het iig zo kort mogelijk en voorkom je dat alles onder zit bij een poepluier ?

Nu met bijna 5 maanden doet hij dit ook nog weleens maar nu moet hij lachen om grapjes, geluidjes en speeltjes. Ook als hij moet huilen, daarna is hij vaak alweer vergeten dat hij huilde. Al begint hij nu her kronkelen door te krijgen dus als her niet anders is doen we nog altijd gewoon zsm. Maar dat is maae af en toe, meestal verloopt het positief, eigenlijk al best een tijdje

Onze zoon van 1,5 doet dit ook, maar dat is gewoon dwars gedrag. Ik denk dat het voor jouw zoontje van 5 weken oud misschien wel kan helpen als je het aankleedkussen iets verhoogd aan de kant waar zijn hoofdje ligt. Misschien wordt hij misselijk als je hem helemaal plat neerlegt en zijn beentjes omhoog doet.

Die kleintjes vinden dat gepiel vreselijk... onze oplossing... overslagrompers en boxpakjes die helemaal open konden, zodat er niks over het hoofdje hoefde... en dat had hij net zo lang aan tot het vies werd.. vooral praktisch en zo kort mogelijk houden voor ze 

Ik zette toen mijn zoontje nog zo klein was vaak een lampje aan dat ik heen en weer kon bewegen. Of een lampje dat van kleur wisselt. 
Speeltjes aanpakken is nog te vroeg, maar zo'n lampje kan voor een enorme afleiding zorgen! 

Terug
Bovenaan