M’n dochter van 2 jr 7 maanden komt elke nacht

M’n dochter van 2 jr en 7 mnden sliep altijd goed sinds zij klein is en denk door de prikkels die ze nu echt beseft en doet wordt ze in de nacht wakker!! Elke avond naar bed is ook drama na een boekje lezen kus, knuffel enz geven. Vraagt ze meer en begint heel hard te schreeuwen!! Nachtlichtje moet aan, deur moet open enz en dat gebeurd s nachts ook tussen 0:00 Max 2:30 uur dan is het licht uit en dan wilt ze tussen ons slapen enz!! Ik wordt hier zo moe van heeft iemand tips want ik ben ook nog zwanger van de 2e 22 weken nu! Stress gaat mij niet helpen hierdoor heb ook een vriend maar die is zo gemakkelijk om van die gehuil af te zijn om haar te pakken en in onze bed te leggen maar heb gezegd dat ze nu sinds die tijd misbruik van maakt!!! Help mij aub !! Tips zijn altijd welkom! Heb een 15 min genegeerd toen ik al daar was geweest om haar gerust te stellen dat ze mag slapen nu en morgen weer mag spelen maar na dat ik weg liep uit haar kamer wilde ze nog een kus en knuffel ok en ik lag weer in bed en begon ze weer en hard schreeuwen in de nacht ppdfff
 
Even erbij blijven zitten tot ze slaapt en dan weggaan? werkt hier goed. Of even tijdelijk een matrasje bij haar op de kamer voor deze fase en steeds een beetje verderop gaan liggen. Klinkt ook een beetje als verlatingsangst.

Dochter is hier 4 jaar en wordt snachts nog regelmatig in paniek wakker. Er even bij blijven werkt meestal goed. En anders gaat 1 van ons met haar in t logeerbed.

Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk, dat scheelt een boel stress en slaaptekort. En met een kleine opkomst kun je je energie wel goed gebruiken denk ik.
 
Hier een jongen van 5 die vanaf de leeftijd van jouw dochter ook slecht begon te slapen. En helaas nu ook nog weleens. Heeft soms moeite met in slaap vallen. En zegt dan de hele tijd: ik kan niet slapen. En als hij dan eindelijk slaapt komt hij regelmatig ‘s nachts nog een keer. Waarschijnlijk zijn het de zogeheten night terrors. Hij is helemaal in paniek, huilen, door zijn bed woelen, maar als ik er de volgende dag naar vraag weet hij er niets meer van. Ook gebeurt het met enige regelmaat dat hij ‘s nachts uren achter elkaar wakker is


Inmiddels laten we hem de hele slapen met zijn deur open. En heeft hij een nachtlampje wat de hele nacht aanstaat. Het is een lampje wat je sterker en minder sterk kan draaien. Dus hij valt in slaap met het licht best heel fel aan. En als wij naar bed gaan draaien we het licht zwakker.


Toen hij nog kleiner was legden we wat boekjes naast zijn bed zodat hij die in bed kon kijken om rustig te worden. Ook hebben wij een tijd geprobeerd in zijn kamer te blijven tot hij sliep. Maar dan ontstond er ‘s nachts vaak weer een probleem omdat als hij ‘s nachts wakker werd hij weer wilde dat we gingen zitten. En dan bleef hij vaak eindeloos wakker. Dus zaten we middenin de nacht uren aan zijn bed. De boekjes hielpen op zo’n moment gelukkig wel.
 
Onze kinderen slapen ook met de deur open. sAvonds laat ik het licht op de gang branden. Als wij dan zelf ook gaan slapen, gaat de normale lamp uit en hebben we het nachtlampje op de gang (nog steeds de slaapkamerdeur open). 
Als onze kinderen na het voorlezen en knuffel nog steeds niet echt moe zijn, mogen ze nog 10min zelf lezen in bed (jongste is 2jr en 8maand). Na 10min kom ik dan weer terug. Knuffel, kus, licht uit en klaar. Meestal werkt het erg goed, soms komt de kleine man er weer uit.
Onze oudste had ook een tijd last van veel onrustige nachten. Hij zei dat hij enge dromen had. Hebben toen op een gegeven moment een grote olifantknuffel samen gekocht en die ging hem beschermen in de nacht. Dit werkte voor hem erg goed. Tuurlijk nog wel eens schreeuwend wakker geworden, maar dan kreeg hij de olifant weer in zijn armen en was hij snel rustig.
Verder hebben wij de regel voor 6uur geen kinderen in ons bed (tenzij er erg wat flink mis is, wellicht 3x in de afgelopen 4jr). Ik slaap al veel lichter sinds de kinderen geboren zijn en als ze dan ook nog eens in ons bed liggen, dan slaap ik gewoon veel te weinig/slecht. Dus tja, consequent blijven helpt het beste! Dus iedere keer gewoon terug naar bed brengen. Wij hebben een slaaptrainer (zazu schaap Sam). Zolang Sam slaapt blijven de kinderen op hun eigen kamer. Werkt redelijk.
Veel succes! Het is soms best lastig, vooral als je ook nog eens zwanger bent!
 
Onze zoon heeft tot 3 jaar regelmatig tussen ons in geslapen. Als hij dan echt sliep en ik niet bracht ik hem naar boven. Nu hij 4/5 komt hij bijna niet meer maar slaapt wel met licht aan en deur open. Als hij komt ga ik even bij hem in bed liggen tot hij rustig is. Samen slapen is heel goed volgens mij. Verlaagd het stresshormoon en daardoor kan je kindje beter slapen. Ik zou je kindje niet te lang laten schreeuwen. Dat werkt averechts.
 
Misschien helpt het als je gewoon een klein lampje aan houdt en/of de deur open?
Mijn dochters zijn 4 en 2.5 (en ik ben 18 weken zwanger van de 3e)
Mijn dochters slapen samen op 1 kamer. Er brandt altijd een zwak nachtlampje en de deur staat een stukje open, lamp in de gang blijft aan. De oudste heeft ook een wekker die de hele nacht zwak licht geeft. Vooral mijn oudste vindt het heel fijn om licht te hebben in de nacht, anders is ze echt bang. De jongste accepteert dat prima gelukkig.

Het klinkt alsof jouw kindje ook echt bang is in het donker. Hou het licht lekker aan s nachts.

En ja, de Jongste ligt hier soms ook een halve nacht tussenin (gebeurt zo'n 2x per week) ik vind het niet zo erg. Ze slaapt weer snel, ik ook. En ik vind 2x per week van 3.00 tot 7.00 wel acceptabel.

Maar als je het echt niet wilt moet je daar samen streng in zijn, maar dat leer je niet in 1 nacht af. Dat kost echt even 2 weken flinke inspanning waarschijnlijk en dan moet je ook door kunnen en willen zetten. Het moet voor haar duidelijk zijn dat ze écht niet in jullie bed mag. Maar als je steeds na een paar nachten overstag gaat en haar weer in jullie bed neemt, weet ze dat en krijg je het niet zomaar afgeleerd.

Toch slapen we hier nog steeds niet elke nacht door hoor, bijna elke nacht moet ik er minstens 1-2x uit, vooral voor de jongste. Hoort er ook een beetje bij, ook al is ze 'al' 2.5 jaar. En ja, zwanger zijn erbij is dan soms extra vermoeiend maarja.. dat is niet anders:) Als je straks 2 kindjes hebt, zullen er nachten zijn dat je er steeds uit moet voor de één en dan weer voor de ander. Zo werkt het helaas gewoon met twee of meer kinderen... sommige nachten slaap je écht amper, en dat dan nachten achtereen. Sterkte ermee!
 
En slaapt ze overdag nog? En s avonds wel 'snel', of is het tot laat gedoe?

Sinds m'n dochter 2 jaar en 3 maanden is, worden de middagdutjes hier regelmatig overgeslagen. Nu ze 2.5 is, slaapt ze nog 1 a 2x per week (op dagen dat ze 6.00 of eerder wakker is) Ze slaapt dan 1 uurtje, van 12.30 tot 13.30 en s avonds 20.00 erin. Eerder heeft geen nut want dan weigert ze toch.

Slaapt ze overdag niet, is ze wel echt moe en slaapt ze netjes rond 19.15/19.30 zonder gedoe. Eerlijk gezegd hou ik haar overdag het liefst wakker omdat de avonden dan vlekkeloos verlopen. Als ze s middags maar iets te lang slaapt, kan het s avonds gedoe zijn tot 20.30 of later want dan is ze echt niet moe genoeg.

Kindjes die tot 3.5 jaar middagdutjes doe tor 15.30 én weer keurig om 19.00 in bed liggen zijn er niet veel hoor. Met 2.5 jaar wordt het middagslaapje vaak al wel afgebouwd of gestopt, omdat het s avonds anders drama is. Dat is even doorzetten een maandje, maar ze moeten er even doorheen.
 
Kan best zijn dat ze dit nu wil juist omdat jij zwanger bent.
Misschien moet je haar nu juist even dat stukje extra aandacht geven?
Wat is er zo erg aan dat ze tussen jullie in ligt?
 
Terug
Bovenaan