Maak ik mezelf gek?

<p>Hoi dames,</p><p>Ik ben een week en 1 dag geleden bevallen van een klein dametje. Over t algemeen mogen we niet klagen want sommige nachten hoeven we maar 1x op te staan. </p><p>Nou is mijn vriend redelijk relaxed met “ja we moeten de fles geven” of “geef dr een speentje” en gewoon met het hele behandelen van de kleine. Hij doet t heel goed als vader en wil het voor mij zo gemakkelijk mogelijk maken. Ik geef borstvoeding en hij denkt dat flesvoeding het makkelijker zal maken.(ik wil het best combineren maar ik zie door de bomen het bos niet meer...??‍♀️)  Maaar nou word ik zelf gek van mezelf omdat ik al die “regeltjes” wil volgen en dat legt volgens mij heel veel druk op mij. Ook voel ik me de meeste momenten van de dag gewoon heel verdrietig. Natuurlijk weet je dat het zwaar wordt als je een kleintje krijgt, maar het besef is er pas als de kleine er is. Ik wil ook relaxter doen/zijn en Mn eigen weg vinden met de kleine opvoeden en verzorgen. </p><p>Mij vroeg me af of meerdere dames hiermee kampen of dat ik me gewoon flink aanstel? Met het volgen van die “regeltjes”, heel veel op internet lezen en ook de flinke huilbuien en het verdrietige gevoel.</p><p> </p>

Wat ontzettend vervelend dat je je zo voelt. Allereerst zou ik beginnen met het stoppen van lezen op internet. Je hoeft echt niet alle regels te volgen en je moet vooral doen wat jij denkt dat goed is voor je kleine. Ik snap dat je je zorgen maakt je wilt natuurlijk t beste voor t kleintje maar probeer het wat los te laten hoe moeilijk het ook is. In het begin ging ik voor iedere poep en scheet kijken en was ik ontzettend uitgeput. Ik gaf borstvoeding en dat was erg slopend vond ik(die van ons kwam wel echt om de drie uur en t duurde lang voor hij vol zat) op gegeven moment was ik zo gesloopt van t stressen, voor de kleine zorgen en zelf opknappen dat ik snachts de kleine niet hoorde huilen. Mijn man heeft toen kunstvoeding gegeven en hij deed t daar persoonlijk beter op. Wss had ik niet genoeg voedingsstoffen in de borstvoeding dus hij bleef drinken. Doe wat je gevoel je zegt en bespreek t vooral met je partner. 

Gefeliciteerd met jullie kleine meid. Dat huilen en verdrietig voelen hoort er bij. Dat gaat vanzelf over en als dat niet zo is, optijd bij de huisarts aan de bel trekken voordat je in een depressie zou raken. Ik was de eerste weken na de bevalling ook sneller aan het huilen en soms ook om niks. 
Bedenk bij jezelf wat je wilt qua voeding. Ik snap dat een flesje geven soms makkelijker is maar dat zou je ook kunnen gaan kolven zodat je geen kunstvoeding erbij hoeft te geven. 
En probeer die regeltjes een beetje los te laten. Doe waar jullie je goed bij voelen en overleg het anders met de verloskundige of bel een lactatiekundige.  Die geven telefonisch gratis advies waar je al veel aan kan hebben. 

Hi, 
Het is allemaal nieuw, spannend, plus dat hormonen nog heel erg veel doen. Je dochter is er pas 1 week. Geef jezelf de tijd en ruimte om af te stemmen, te wennen. 
Ik heb er hier bij mn 1ste toch wel 6 wkn overgedaan om t gevoel te krijgen dat ik soort controle had en "goed deed". Mn dochter is nu 3,5. En nog zijn er momenten dat je je afvraagt: wat doe ik? Haha. Maar het resultaat mag er best zijn. Weet je we doen allemaal ons best. Nu ben ik 23 weken zwanger van de 2de. Ik weet iets beter wat ik wel of niet wil. Maar he. T is een ander persoontje. Geheid dat t dit keer weer heel anders loopt. Maar ben er nu wel stuk geruster op. Komt echt wel goed. 
Wat betreft die regels. Wat voor de 1 werkt werkt voor de ander niet. Waar voel jij je prettig bij? Voordeel van flesje is dat papa ook kan helpen. Dan kun je nog kiezen voor kolven of flesvoeding. En sommige kinderen eten alles en is er totaal geen sprake van tepel fles verwarring. Allemaal dingen die je moet gaan ervaren. 
Ik startte met borstvoeding. Mn dochter moest niets van mn tepel weten. Na 3 dgn klooien en verpleegkundigen die haar tegen mn borst aan drukte was ik er helemaal klaar mee. Zoveel stress. Toen over op kolven en via fles geven. Dat luchtte zoveel op. Met 3 mnd hing ik de gehele dag aan t kolf apparaat. T was klaar. Overgegaan op flesvoeding. Ook dat was voor ons goede beslissing. 
Lezen en verdiepen is goed. Maar hoe meer je leest hoe onzekerder je kunt worden. 
Je kunt alles kanten op. Wel of niet laten huilen, wel of niet bij je op de kamer, wel of niet speentje, enz enz. Zoveel dingen waar je je helemaal gek over kunt laten maken. Je schuldig over kan voelen. Zeker als kersverse ouders. 
Heb je een tevreden baby? Ze krijgt eten, liefde? Probeer daar van te genieten. Kijk naar wat voor jou / jullie werkt en voel je niet schuldig. 
Als verdrietige gevoel blijft geef t dan aan bij je huisarts. Erover praten of je hart luchten helpt vaak wel. Daar ben je nu al mee bezig. Je stelt je niet aan. Een kindje gooit je wereld op zn kop. Geef jezelf die ruimte. 

Grtjs nvn

Hoihoi, 
gefeliciteerd!
wat bedoel je met regeltjes volgen? Ik Ben bijna 10 weken geleden bevallen en ik had ook wat moeite met de borstvoeding.. ik heb ook wat middagen huilend op de bank gezeten, nu heb ik voor mezelf de regel gemaakt max 12 min per borst, en als zij daarna nog trek heeft maak ik een kleine flesje.. dit omdat ik soms 1,5 bezig was met de borst geven.. ik werd er gek van, mijn dochter is een super lieve makkelijke en tevreden baby, en dat komt omdat ik dat ook ben. Tijdens mn borstvoeding worsteling werd zij ook kribbig.. maak het je zelf inderdaad makkelijk. En volg je eigen gevoel, doe wat jij wilt.. en heb lak aan al die k*t regeltjes.. en al helemaal aan de mama maffia.. 

heel veel succes en geluk, en laat je niet gek maken.. de tijd gaat daar veel te snel voor! 

Dikke knuffel 

Ik herken je gevoel. Ikwas ten einde raad omdat ik een huil baby had die van de 24 uur 18 uur huilde. Ik ging ook alles op internet opzoeke
Het consultatiebureau  aantal keren bellen etc etc  omdat  alles zo nieuw was en ik me geen raad wist  wat ik moest doen want het was mn eerste kindje.
Je kunt wel wat dingen van internet  of boeken doen maar vooral je eigen gevoel is belangrijk en het luisteren naarje kindje.
Dit zal met de weken steeds beter gaan omdat je je kindje dan steeds beter leert kennen.
Ook dan besef je dat het consultatiebureau ook soms zomaar wat zegt. Tenminste dat is mijn ervaring ermee. 
Ook dat je je zo verdrietig voelt komt door je hormonen.
Ik heb ook heelveel gehuilt inde eerste weken. En heb echt gedacht   waar ben ik aan begonnen. 
Ik besefte toen ook pas dat het mega zwaar is.
wat ik achteraf  belangrijk  vond is dat ik optijd  ben begonne  met rust  en regelmaat  en daardoor heb ik echt een makkelijke baby gekregen die elk slaapje in bed en zodra ik hem daar in leg slaapt die gelijk
Je hoeft je kindje natuurlijk zo jong nog niet elk slaapje in bed te leggen maar begin is nu of over een paar weekjes met 1 slaapje. Etc 
Succes   het blijft toch allemaal zoeken met zn kleintje. Die van mij is nu 6 maanden en soms  frustreert  het me nog steeds dat ik soms niet weet wat die wil

Hoi
Wat je allemaal leest zijn richtlijnen en geen regels je moet doen wat voor jou en je kleine het beste aanvoelt en als je denkt dat flesvoeding er bij geven jullie meer rust geeft zou je het kunnen proberen maar in het begin kost een kleine gewoon heel veel tijd en dat word vanzelf wel weer wat minder en het overal zorgen om maken word vanzelf wel minder gun je zelf de tijd om je kleine te leren kennen en als je je verdrietig voelt lekker ff janken lucht vaak erg op en praat vooral over waar je je allemaal druk om maakt komt goed

Oo lastig he dat begin. Echt heel herkenbaar en nu 4.5 maand later is t nog vaak zoeken en huilen.  
T wordt wel beter. Ook t geven van de borstvoeding wordt makkelijker. Als jou vriend in de nacht haar een fles wilt geven kun jij lekker blijven liggen. Als hij zo relaxt er over is.  Misschien kun jij wat kolven overdag zodat ze dan bv krijgt.  Maar goed je moet je weg hierin vinden. 
Wat mij hielp is terug naar de basis zonder alle regels. Slapen verschonen voeden knuffelen.  Slaap met haar mee of laat haar bij jou slapen als dat makkelijker is.  
Ik ben op een begeven moment de laatste voeding gaan kolven en mijn man gaf dan fles met bv. Ik kolfde mijn borsten leeg en had vaak meer dan ze dronk. Zo kon mijn man ook in de nacht een fles geven zodat ik kon blijven liggen.  Dit deden we om en om.  De eerste voeding deed hij ik de tweede in de nacht.  
En luister naar je gevoel als jij denkt dat ze kan blijven slapen omdat ze genoeg heeft dan lekker laten liggen. Als je denkt dat ze wat nodig heeft lekker aan leggen. 

Terug
Bovenaan