Maar laten huilen.....

Hoi Jacky,
Dit is misschien wel 1 van de moeilijkste dingen he....
Maar geloof 1 ding van me mensen die zeggen dat hun baby nooit huilt die liegen, uiteraard de uitzonderingen daar gelaten!
Goed van je dat je een osteopaat hebt laten checken of hij misschien ergens pijn heeft, heel fijn dat je dit nu zo goed als zeker uit kan sluiten!
Ik laat onze dochter van 1-6 ook weleens huilen, je leert vanzelf welk huiltje je wel serieus moet nemen en bij paniek ga ik direct naar haar toe!
Ik ben ook van mening dat je je kindje tot 6 maanden niet kunt verwennen uiteraard wel gewennen maar ik vind er niets mis mee dat mn kindje weet dat ik dr voor dr ben als ze me nodig heeft! Die kleintjes hebben nu eenmaal veel mama/papa liefde nodig dit is huist weer heel goed voor de hechting met je kleine!
Doe vooral wat goed voelt en laat je kleine niet huilen omdat 'andere' je dat wijsmaken, want dat werkt niet!
Ik merk hier ook dat 9 van de 10 keer er toch iets is, volle luier, niet moe, boertje enz.
Af en toe wordt je gek van het gehuil maar met een lach ben je dat snel weer vergeten!
En onthoud dit gaat zo snel voorbij, dus geniet nog maar van je kleine man die om je aandacht schreeuwt! Over een paar maanden gaat hij al kruipend op eigen handen en voeten op ontdekkingsreis en dan denk je nog wel s terug aan de tijden dat je m zo heerlijk kon knuffelen zolang jij wilde! hahaha!

Liefs L81

Hoi,

Amy heeft dat ook heel lang gedaan en leek alleen rustig te worden als ik haar oppakte. 's Nachts sliep ze wel goed maar dan was ze zo moe van een dag huilen dat ze vanzelf in slaap viel. Op advies van het consultatiebureau ben ik haar gaan inbakeren. Dit hielp fantastisch. Ze huilt alleen nog als er iets is en ze had een huil-uurtje rond 7 uur 's avonds maar zelfs die is sinds de afgelopen drie dagen weg. Ik ook de tip om de kookwekker te zetten om objectief te kunnen beoordelen hoe lang het huilen werkelijk duurt. Het lijkt al snel veel langer omdat het je onrustig maakt. Ook heb ik begrepen dat als je baby een half uur ononderbroken huilt, het echt overstuur is. Als hij in die tussentijd een halve minuut of langer stil is, valt het eigenlijk wel mee en kun je de kleine gewoon laten liggen. Ht heeft mij veel houvast gegeven om Amy af en toe even te laten huilen. Ik voelde me er sterker door en waarschijnlijk heeft zij dat ook gemerkt wat sinds ik de beslissing nam om zo te gaan handelen nam het huilen direct af. Volgens mij zijn die kleintjes daar zo gevoelig voor! Blijf wel lekker je eigen gevoel volgen; als het voor jou genoeg is, ga je lekker naar hem toe om te troosten!
Succes!
Marian

Hoihoi!

Ook Maudy heeft behoorlijk gehuild de afgelopen weken, ze is pas 3,5 week trouwens.
Ik had het boek van Ria Blom al in huis, en ben er de afgelopen week behoorlijk serieus mee begonnen, misschien een tip om eens te lezen, als is het maar voor je eigen zelfvertrouwen!
Tuurlijk, als ons meisje over de zeik is en hysterisch huilt ga ik haar troosten (in haar wiegetje laten liggen en dan een aai over de bol, kusje, speentje en een slinger aan de muziekdoos) en dan gaat het vaak weer. Met gemopper doe ik niet zoveel, tenzij ik denk dat het overgaat in hysterie.......whahahaha!
Ik zet idd ook de kookwekker of kijk bewust op de klok als ze gaat huilen, want huilminuten duren voor je gevoel vaak veel langer dan dat het echt is.......

Dus mijn tip: lees het boek van Ria Blom eens, als het wat voor je is natuurlijk!
Sterkte,

Gr. Rimke
Mama van Maudy, 8-9-2008

Ik pak Fenna juist helemaal niet op als ze moet huilen, als ze in bed ligt om te slapen. Wel troost ik haar in bed met een speen en soms een hand op haar hoofdje. Daar wordt ze altijd stil van ( als dat niet zo is, weet ik dat er ook echt wat is ).

Fenna is een tijd geleden even opgenomen geweest op de huilpolie in Rijnstate ziekenhuis, vanwege overmatig huilen. Toen bleek ze reflux te hebben.  Daar hebben  ze ons ook geleerd hoe je regelmaat inbouwt en je baby troost in bed. Zo hoef je haar er niet steeds uit te halen. Op het moment dat je ze oppakt krijgen ze namelijk weer prikkels en op een gegeven moment kunnen ze dan niet meer slapen omdat ze overprikkeld zijn. Ik heb nu beide technieken uitgeprobeerd ( laten huilen of  juist meteen troosten ) en het laten huilen  werkt voor ons het beste.

Dat gaat als volgt: Ik leg Fenna ( wakker ) in bed en bied de speen aan. Vaak ligt ze daarop te zuigen als ik weg ga. Als ze gaat huilen wacht ik 10 minuten en geef dan nogmaals de speen. Ik zeg niks en laat het licht uit. Meestal is dit niet nodig maar sommige dagen moet ik dit wel 5  keer doen. Uiteindelijk  gaat ze altijd slapen.  Ik kijk trouwens ook echt op klok want het lijkt vaak langer dan het is.

Heey

Ik doe het eigenlijk net als hierboven beschreven, in bed leggen, als hij gaat huilen even laten huilen en dan niet eruithalen, maar speentje geven, aai over z'n bol en soms muziekje boven zn wieg aan...
Meestal lukt het goed zo.
En er is duidelijk verschil tussen gewoon huilen en echt huilen dat er iets aan de hand is.
Als hij overstuur gaat huilen dan haal ik hem er natuurlijk wel uit.

xx

Zo zie je maar dat iedereen het toch op z'n eigen manier doet, en iedere baby ook z'n eigen manier nodig heeft.
Sinds gisteren is Noud weer rustig, en slaapt hij voorbeeldig, overdag en 's nachts.
In ieder geval bedankt voor alle tips, en bij de volgende "huilsessie" ga ik inderdaad letten op wat voor huiltje het is, en dan alleen oppakken als hij overstuur is, en anders laten liggen, en vanuit zn bedje troosten.
groetjes Jacky!

En nu dus de taak om hem maar te laten liggen en te laten huilen, waarschijnlijk huilt hij gewoon om opgepakt te worden.
Ik vind het een enorm moeilijke taak hoor, het liefst ga ik er meteen naar toe om hem te troosten......
Vandaag en morgen gewoon eens proberen of hij dan uiteindelijk ook vanzelf stopt met huilen en dat het ook "aandacht zoeken" was/ is.
groetjes Jacky

Jacky, er wordt heel veel tegenstrijdig advies gegeven door allerlei 'experts' in boeken en zo, maar uiteindelijk ben jij de moeder en vertelt jouw gevoel je wat goed is en wat niet... een kleine baby kan niet praten, kan alleen maar huilen om aan te geven dat het iets wil of dat er iets is. Als een baby huilt, kan t honger of pijn hebben, of t te warm of koud hebben, of je gewoon missen en bij je willen zijn. Ik heb Jesse nooit laten huilen, nog geen 5 minuten, want ik zie daar t nut niet zo van, ik geloof niet dat een baby voor niets huilt, t heeft altijd een reden, al is t maar om bij je te willen zijn! En natuurlijk, als je ziet dat je kindje doodmoe is, en het huilt niet hysterisch, hoef je t niet gelijk uit bed te halen en weer helemaal te prikkelen, maar ik liet wel altijd merken dat ik er voor m was, door zachtjes te zingen, te aaien over t hoofdje, nog ff extra toe te stoppen e.d. Een baby moet t gevoel ontwikkelen dat zijn/haar mama er altijd is, dat daarop vertrouwd kan worden, en dat gevoel bouw je niet op door een kind een half uur te laten huilen, is mijn mening dan!   Jesse huilt nu echt nooit (dan reken ik de 2 minuten huilen voordat hij eten krijgt niet mee natuurlijk), hij is rustig en tevreden. Als een kind moeilijk slaapt, of een periode heeft van veel huilen, kun je overwegen je kindje in een draagdoek bij je te houden. Zo'n kleine baby vindt dat vaak heerlijk, de geborgenheid, mama voelen en ruiken en horen, net als in de baarmoeder. Maar nogmaals, huilen is communiceren voor zo'n kleine, t heeft altijd een reden, ik zou echt niet laten huilen, natuurlijk valt een kind dat je laat huilen, uiteindelijk wel in slaap van uitputting, maar bouw je dan een gevoel van geborgenheid op bij je baby? Ik denk t niet hoor.... maar goed, dat is mijn mening dus!

En nu dus de taak om hem maar te laten liggen en te laten huilen,waarschijnlijk huilt hij gewoon om opgepakt te worden.
 Ik vind het een enorm moeilijke taak hoor, het liefst ga ik er meteen naar toe om hem te troosten......
Vandaag en morgen gewoon eens proberen of hij dan uiteindelijk ook vanzelf stopt met huilen en dat het ook "aandacht zoeken" was/ is.
groetjes Jacky

Oh ja, dat wou ik nog zeggen, jij zei: waarschijnlijk huilt hij gewoon om opgepakt te worden. Wat is er mis mee als een baby huilt om opgepakt te worden en bij je wil zijn? Wij zijn echt van de generatie van bang dat we een kind verpesten of verwennen, en dan weleens vergeten om van t kindje te genieten. Laat een baby vooral niet even bij je in bed liggen, want dan wil t nooit meer in zn eigen bed... laat een kind vooral niet op schoot in slaap vallen, want dan wil t nooit meer in zn eigen bed liggen... ga vooral een kind niet troosten, want dan is t verpest!   Kom op... als je kind straks in de pubertijd is, dan wou je dat je meer genoten had van dat kleine, onschuldige wezentje, en niet je tijd verspilt had aan bang zijn dat je t kind verpest! Natuurlijk is er niks mis met rust en regelmaat, maar luister ook nog een beetje naar je eigen mama gevoel, dat oergevoel dat er voor zorgt dat je maag omdraait als je je baby laat huilen, een half uur of langer! Dat gevoel moet je niet weg laten praten, dat gevoel vertelt je dat je baby jou nodig heeft, jij bent de mama!! Jij bent het allerbelangrijkste in t leven van dat kleintje, geniet daar van! Hoe lang duurt t tot de fase komt van: Nee, ik wil niet op schoot! Nee, ik wil geen kus!....   Geniet ervan!! En luister naar je mama gevoel!

Terug
Bovenaan