mag een auto stoeltje voorin?

Hoi mama's,

Wij hebben een Renault Scenic en een autostoeltje van Maxi Cosi, Rodi XR.
Mogen deze stoeltjes eigenlijk voorin de auto?
In het boekje dat bij het autostoeltje hoort, staat dat het mag.
Afgelopen weekend heb ik 2x het stoeltje voorin gehad, maar velen die het zagen vroegen mij: "Mag dat wel voorin zitten?" Ik ging twijfelen en wist het eigenlijk ook niet meer...wie weet dit?

Groetjes, M7806

Hoihoi,

De autostoeltjes mogen voorin de auto mits je geen airbag hebt aan die kant. Mocht je aan de passagierskant een airbag hebben dan moet het stoeltje achterin de auto

groeten Linda

Even inbreken hier;

Een maxicosi mag voorin (0-1 jaar) mits je er geen airbag hebt of deze is uitgeschakelt, maar zodra de opvolgstoel er komt en ze dus met het gezicht in de rijrichting gaan zitten MOET deze achterin!!!!

Pas als je kindje 3 jaar is en/of groter dan 1.35 m mag je kind voorin in een veiligheidszitje, dus autostoel mét gordel.  Dus als het kind ouder is dan drie jaar én  KLEINER dan 1.35m mag hij of zij  NIET voorin zitten.

Hier is vaak verwarring  over.. Maar hoe je het went of keert; de meest onveilige plek in de auto is de bijrijdersstoel, dus  als de mogelijkheid bestaat je kind  gewoon achterin vervoeren!!!!! Ook al vind je het zo gezellig voorin!!!

Het is dus erg gevaarlijk als je je niet aan bovenstaande normen houd. Je wilt niet weten wat er met je kleine gebeurd als je ze al  voor hun 3e jaar (dus in de rijrichting)voorin zet ondanks hun autostoeltje..

Succes!

Esmé mv Kay en Gwen

Ik kan nergens vinden op internet dat jonge kinderen in een autostoel niet voorin mogen zitten. Het is beter om ze achterin te zetten maar volgens mij is het niet verboden hoor behalve voor maxicosi waarin ze naar achter kijken.

dus Esmee, waar kan ik jou informatie vinden???

dit heb ik gevonden:

Kinderen in een achterwaarts gericht kinderzitje nooit bij een ingeschakelde airbag zetten. In andere gevallen de autostoel zo ver mogelijk bij de airbag vandaan zetten. Het opblazen van airbags gebeurt met grote snelheid. Als een kind voorover zit kan hij hierdoor ernstig gewond raken.
gr
Marielle

Hoi hoi,

Hoewel ik Marly ook nog nooit voorin heb gehad (behalve dan in de baby-maxi cosi), mag het volgens mij ook wel. Heb het vorig jaar eens aan mijn zwager die politie-agent is (ja, Esmé ook... ), gevraagd en hij zei dat het wel mocht als als het stoeltje daarvoor geschikt was. Niet dat ik het zou doen hoor, niks zo veilig als netjes achterin! Maar wel raar als er 2 meningen zijn binnen de politie (of was het meer je eigen mening, Esmé? Waar ik het overigens wel helemaal mee eens ben hoor!).

Groetjes!!
Marloes mv Marly en alweer 35.2 wkn zwanger!!!

quote: Esmeeke reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('02-06-2009 01:36:11'));

Pas als je kindje 3 jaar is en/of groter dan 1.35 m mag je kind voorin in een veiligheidszitje, dus autostoel mét gordel.  Dus als het kind ouder is dan drie jaar én  KLEINER dan 1.35m mag hij of zij  NIET voorin zitten.

Hier klopt ook iets niet aan. Je schrijft in je eerste zin EN/OF dus kindje moet óf ouder zijn dan 3 óf groter zijn dan 1.35m. Dus een kindje dat ouder is dan 3 jaar maar kleiner dan 1.35m mag wél in een autostoeltje voorin volgens jouw stelling! Of lees ik het nu verkeerd?

Maar voor de rest ben je een schat hoor! hahaha

Ik heb net onder het eten nog eens over de stelling gedacht... ik denk idd dat ik het verkeerd heb opgevat! Het klopt toch zoals Esmé zei, qua stelling. Sorry Esmé!
Blijft alleen nog dat 2 politie-agenten mij iets anders hebben gezegd wat betreft voorin zitten...

Groetjes!!

Terug
Bovenaan