mag een auto stoeltje voorin?

Ik heb zojuist nog eens een collega gebeld en die bevestigde mijn info betreft een kindje voorin de auto. Maar zegt ook dat het een soort ongeschreven regel is..

Over een kind voorin de auto zijn namelijk verschillende meningen en het is al zo vaak door de wet gewijzigd. Ik heb dit dus ooit eens voor mezelf na gebeld omdat het voor mij in het "feitenboekje" ook niet echt duidelijk was.

Dus als je kindje 3 jaar is mag het in autostoel met riem voorin,  maar als het kindje jonger is dan 3 jaar  maar wél al 1.35 m dan mag het ook Marly, haha..
Hoe dan ook moéten ze tot de 3 jaar in een goedgekeurde autostoel, en daarna volstaat al een stoelverhoger incl gordel (toelverhoger is in principe puur om het snijden van de gordel in de nek te voorkomen).

Men zal je niet op de bon slingeren als je je kindje graag voorin wilt vervoeren,  zolang je het gewoon veilig vervoerd, dus met goedgekeurde autostoel  met gordels én een uitgeschakelde airbag! Wij gaan er vanuit dat er een gezond verstand gebruikt wordt en dat zegt meestal dat achterin het veiligste is én blijft! Doen dus..

In 9 van de 10 auto ongelukken is de bijrijder er het slechts aan toe,.. iets om over na te denken..

Waar nu juist de verwarring zit bij de mensen is;

De wet  hanteerd dus in principe  een lengte norm en niet een leeftijd. Dat maakt het juist zo verwarrend.

Pff,.. moest mezelf ook weer eens achter de oren krabbelen haha, blijft een vervelende wetsbepaling!! Nu niet meer van die vragen stellen hoor whahahaha!!

Liefs!

WHAHAHHA! Ik moet hier altijd zo om lachen... Kunnen jullie niets aan doen hoor, maar jullie moeten zo ook lachen:

Ik ben maar 1.60 en als ik ooit een auto ongeluk krijg zorgt die gordel ervoor dat ik op mijn plaats blijf ja. Maar die gordel zorgt er ook voor dat mijn kop totaal los wordt gesneden van mijn romp zo snijd dat ding altijd, WHAHAHHA! Wat voor weer het ook is, ik rijd altijd met een sjaal om nek rond in de auto...
Was even totaal off-topic of niet..... Sorry...

Liefs, Marieke

Mij is het nu ook duidelijk.
Wel grappig de eerste 2 reacties zijn helemaal het tegenovergestelde.
En het is blijkbaar niet voor iedereen even duidelijk.

Enne...Esmeé, bedankt voor je informatie. Je hebt er wel werk van gemaakt, zelfs collega gebeld!!!! Ik wist ook wel dat je op mijn vraag zou reageren, vanuit je werk....
Ik heb dan nog wel een vraag die  je info bij mij opriep: hoe kan het dat vaak met ongelukken de bijrijder het slechts eraan toe is? Dus waarom is het eigenlijk veiliger om je kindje achterin de auto te vervoeren  en niet  voorin (los van het feit of het mag of niet).
Als het een lastige vraag is....dan moet je maar niet antwoorden hoor (hihihi)!!!!

Groetjes, M7806

Natuurlijk wil ik je daar antwoord op geven!

Het is de énige stoel waar verder niks voor zit..
De bestuurder wordt nog enigzins klemgezet tussen stoel en stuur, de passagiers achterin komen "zachter" terecht ivm de  gestoffeerde stoelen voor ze en die ook nog eens voor een deel je belemmeren om door de voorruit te vliegen.  En de bijrijder, zoals ik net zeg, vliegt met gemak tegen de vooruit of er doorheen. Meestal wordt de bijrijder gelanceerd door de vooruit en liggen meters ver op de weg...   Dan heb ik het wel over een flinke botsing natuurlijk. Bij mij komt Kay dan ook ábsoluut niét op de bijrijderstoel te zitten!!

Ik heb nu toevallig achter één gordelsluiting stuk en kan nu dus niet de twee koters mee op pad nemen omdat ik voor een airbag heb. Gwen kan dus niet voorin en Kay WIL ik niet voorin! Dus  moet  die gordel maar snel laten repareren! Doe het zelfs niet voor dat kleine stukje naar de winkel dat een paar honderd meter verderop zit. Ook op/tijdens kleine afstanden kunnen lelijke dingen gebeuren..

Natuurlijk is bovenstaande ook anders als je een héél degelijke en veilige auto hebt als dat je een klein "boodschappenautootje" rijd. Maar hoe je het ook went of keert, de bijrijder is het meest kwetsbaar!

Succes!

Ik ben het met Esmé eens hoor! Bij mij komen Ilse en stan niet voorin te zitten! Ik denk er nog niet aan.

Waar ik me wel over verbaas (en eigenlijk ook aan erger) is dat er toch ouders zijn die kinderen voorin laten zitten. Er zit nl bij Ilse op de psz een kindje dat altijd met de auto gebracht wordt (dat is op zich nog niet zo schokend) maar dat kindje zit altijd voorin: ZONDER autostoel en ZONDER gordel om!!!!!!!!!
Hoe haalt die moeder het in haar hoofd!
Maar goed,  iedereen zijn/haar keuzes. Mijn keuze is het zeker niet.

Jeske

hallo,

ik heb nog een vraagje:
is de maxicosi voorin (zonder airbag) net zo veilig als dat je 'm achterin plaatst?

Ik heb begrepen dat je in sommige auto's de airbag kan uitschakelen, en ik zit er over na te denken om dit bij de garage na te vragen of het met mijn auto kan.
De reden hiervoor is dat mijn auto zo geparkeerd staat voor ons huis dat het moeilijker is om de maxicosi achter in te plaatsen dan voorin. (ontzettende parkeer problemen hier in de straat)

Maar veiligheid gaat bij mij wel boven alles.

groeten
jama

Terug
Bovenaan