Ik heb zojuist nog eens een collega gebeld en die bevestigde mijn info betreft een kindje voorin de auto. Maar zegt ook dat het een soort ongeschreven regel is..
Over een kind voorin de auto zijn namelijk verschillende meningen en het is al zo vaak door de wet gewijzigd. Ik heb dit dus ooit eens voor mezelf na gebeld omdat het voor mij in het "feitenboekje" ook niet echt duidelijk was.
Dus als je kindje 3 jaar is mag het in autostoel met riem voorin, maar als het kindje jonger is dan 3 jaar maar wél al 1.35 m dan mag het ook Marly, haha..
Hoe dan ook moéten ze tot de 3 jaar in een goedgekeurde autostoel, en daarna volstaat al een stoelverhoger incl gordel (toelverhoger is in principe puur om het snijden van de gordel in de nek te voorkomen).
Men zal je niet op de bon slingeren als je je kindje graag voorin wilt vervoeren, zolang je het gewoon veilig vervoerd, dus met goedgekeurde autostoel met gordels én een uitgeschakelde airbag! Wij gaan er vanuit dat er een gezond verstand gebruikt wordt en dat zegt meestal dat achterin het veiligste is én blijft! Doen dus..
In 9 van de 10 auto ongelukken is de bijrijder er het slechts aan toe,.. iets om over na te denken..
Waar nu juist de verwarring zit bij de mensen is;
De wet hanteerd dus in principe een lengte norm en niet een leeftijd. Dat maakt het juist zo verwarrend.
Pff,.. moest mezelf ook weer eens achter de oren krabbelen haha, blijft een vervelende wetsbepaling!! Nu niet meer van die vragen stellen hoor whahahaha!!
Liefs!