Mag ik dat nu dan wel of niet eten.

heb gehoord dat koningsmakreel ook niet zo goed is om dat die heel veel visjes eet met een stofje wat niet door ons omgezet kan worden.
was beter om het te laten staan.

voor de rest ik eet ik ook weleens een boterham met pate.

ik vind dat we over sommige dingen echt te bang gemaakt worden. als je lichaam in goede conditie is en je weerstand is normaal kun je het best wel een keertje eten.

groetjes Dango
 
Roofvis (oa, makreel, snoek, verse tonijn) wordt afgeraden vanwege kwik in het weefsel.

(Half) Rauwe vis of vlees zou ik laten liggen.
Gerookte vis/vlees tot 1 a 2 dagen na openen verpakking en gewoon geen grote hoeveelheden. Pas wel op het is soms wl erg zout.
Een a twee toastjes tijdens je zwangerschap zal echt geen ramp zijn.
In laboratoria van deze fabrikanten wordt standaard gecontroleerd op aanwezigheid van listeria van het product. Natuurlijk kan er wel eens een visje vergenten worden.

Kas van rauwe melk, meestal buitenlandse kazen: Gruyere, Emmentaler, comte, camembert enz. mogen ook niet vanwege listeria.

Verder als je gevoelig bent voor allergiën wordt tegenwoordig soms zelfs aangeraden om hypoallergeen te eten tijdens de zwangerschap. Dat gaat mij zelf wel wat te ver, maar ik ben er ook niet gevoelig voor.

Lees maar na:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/zwangerschap-en-kind/zwangerschap/niet-doen-oppassen-met.aspx
 
p.s. ik ben nu zwanger van de 2e, bij allebei de zwangerschappen heb ik in de eerste 9 weken alles gegeten/gedronken wat niet mocht. Kaasfondue met wijn, Gruyere van rauwe melk, gerookte zalm, tonijn, leverkaas name it. (Wist niet dat ik zwanger was) Mijn eerste is vreselijk gezond en voor op zijn leeftijdsgenootjes, nummer 2 spartelt ook nog steeds vrolijk rond. Dus die ene vergissing is meestal niet een reden voor een/de miskraam.
 
Tja Caat85 dat is op zich geen verklaring natuurlijk.
Ten eerste is het zeer relatief, je kunt niet meten of je kleine nu gezonder is dan anderen en of de voorsprong aan jouw eetgewoontes ligt natuurlijk!

Wb die verpakte vis; ze kunnen dat nog zo goed checken in laboratoria, maar dat heeft geen zin als de bacterie zich juist met het bewaren zich gaat vermenigvuldigen in de verpakking :S
Hier staat ook nog het een en ander:
http://www.fish-nederland.nl/nederlands/vis___gezondheid/vis___zwangerschap
VRAAG & ANTWOORD: Alle soorten vis eten?
Vraag: Mag een zwangere vrouw alle soorten vis eten?
Antwoord: Nee. Vis is heel gezond tijdens de zwangerschap maar sommige soorten vis kan een zwangere vrouw beter niet eten. Rauwe vacuümverpakte vis zoals gerookte zalm en gerookte haring kan besmet zijn met de listeriabacterie.
Deze vis kan vaak lang worden bewaard en juist tijdens het bewaren kunnen de bacteriën zich sterk vermenigvuldigen. Voor alle zekerheid is het beter deze vis niet koud te eten tijdens de zwangerschap. Gerookte vis die in een warm gerecht is verwerkt is veilig; door verhitten worden de bacteriën gedood.
Ook zoute haring en haring uit blik kan wel gewoon gegeten worden. Zoute haring wordt kort bewaard waardoor bacteriën vrijwel geen kans krijgen zich te ontwikkelen. En vis uit blik of pot is verhit, iets wat bacteriën niet overleven.
Ook met roofvissen moet een zwangere vrouw oppassen. Roofvissen zoals zwaardvis, en (verse) tonijn kunnen verontreinigd zijn met zware metalen (met name kwik). Deze stoffen kunnen nadelig zijn voor de ontwikkeling van de baby in de baarmoeder.
Twee porties tonijn uit blik per week is overigens geen probleem, omdat die afkomstig is van kleine (jonge) vissen.

En tuurlijk hoef je niet gelijk in de stress te schieten als je per ongeluk je vergist hebt, maar ik zou het risico niet nemen als je het van te voren weet! Het is toch een vorm van Russische roulette...
 
heb gyn nog ff gevraagd en het is volgens hem zelfs zo dat als je de besmetting al een keer gehad hebt je er weerstand tegen hebt opgebouwd.

Ik zelf heb voedselvergifteging gehad van filet american heb het een jaar niet durven eten maar vind het nu weer heerlijk.
Nou zei hij je mag het gerust eten, ik doe het niet hoor....

ben vandaag 38 weken zwanger en heb al besteld voor na de bevalling een heerlijk broodje filet american, leverpastei in huis, en ohhhh heerlijk een stuk ossenhaas met gorgonzola saus hahahaha....
 
@Randy, jij bedoelt de toxoplasmose neem ik aan?
Die zit in rauw vlees als je pech hebt.
Schijnbaar kunnen/konden ze daar ook op testen eerder. Vaak zijn mensen die hun hele leven katten hebben gehad ook immuun maar ik zou ondanks zo'n test het ook niet durven hoor! Stel dat! Dat vergeef je jezelf toch nooit meer? Wat zijn nou 9 mnd op een mensenleven?
 
Terug
Bovenaan