Mag ik ff mopperen....

Hi mede-moeders,

Mag ik even naar mopperen.... Ik weet het: het is not done om openlijk te mopperen over je kinderen, maar ik doe het lekker toch.

Mijn dochter van bijna 15 maanden is niet te genieten. Ze is redelijk snel boos en zeurt en piept om van alles. Vooral als het even niet gaat zoals zij wil. Als ze een dag bij de opvang is geweest, is ze moe. Maarja we moeten nog wel eten en het eten gaat op zich best goed, maar als je aan het koken slaat, dan is ze heel zeurderig en zet ze het op het brullen of schreeuwen. Wat kan je hier nu mee doen: boos zeggen dat ze niet zo moeten brullen of gillen of gewoon negeren. Lastig hoor.

Ze heeft ook last van enorm moodswings: jantje huilt, jantje lacht. Soms  is ze zelfs helemaal niet meer te trootsen en kan ze zo een 20 minuten hartverscheurend huilen.  Mama en  papa worden weggeduwd en  zelfs haar liefste beer vliegt door de kamer. We laten haar dan maar even brullen, maar het  is wel onwijs vervelend. Zowel voor haar als voor ons.

 Ik moet er wel bij vertellen dat ze nu heel erg bezig is met los lopen en ze is een lekkere kletser. Waarschijnlijk is ze ook haar eigen ik aan het ontdekken. Het vergt natuurlijk een boel energie en de lichtjes gaan vaak al om 18.30 dicht. Dan is het snel tandenpoetsen en naar bed. Gelukkig slaapt ze dan de hele nacht lekker door en moet ik haar om 06.30 uur wakker maken. Tenminste op werkdagen dan.

Zit ze in een typische Oei ik Groei fase en moet ik de donderwolken maar uitzingen? Dat is trouwens ook mooi van dat Oei ik Groei boek: het is allemaal wel herkenbaar, maar ze komen niet echt met tips om hier mee om te gaan.

Ah, lekker het even van je afschrijven. Lukt toch ook weer even op! Herkennen jullie dit gedrag ook in jullie ukkies

Groetjes
Bro

 
volgens mij gaan een heleboel kindjes door zo'n periode op t moment, helemaal als ze dus gaan lopen enzo

ik ben bang dat je het uit moet zingen, wij proberen zelf het zoveel mogelijk te negeren, en als het echt te gek wordt zeggen we er wat van. blijft hij daarna doorgaan, dan gaat hij of in de box, of als we aan tafel zitten, in de kinderstoel op de gang (1-2 minuten). misschien wel even zielig, maar we proberen duidelijk te maken dat er toch echt niet met ons te sollen valt.

heel veel suc6 met je uk! (en je mag best mopperen want het is niet altijd een grote zuurstok-roze wolk als ouders!!!

liefs Jenneke mv Ivar bijna 14 maanden
 
Hoi,

Heel herkenbaar!

Een tip die ik nu vaak gebruik:
Krijgt ze zo'n driftbui, dat ze niet meer getroost wil worden, dan gaat Tess haar bed in, daar kan ze niet uit (doet ook geen poging want schuift op haar buik van boosheid haar bed door) en kan ze zich geen onnodig pijn doen. Na 5 min (ongeveer) haal ik haar eruit en vaak is het dan een heel verdrietig meisje dat heel dicht tegen mama aan wil zitten. Beetje drinken, knuffelen en weer verder met alle dag.
Echt het klinkt hard, maar werkt geweldig, ook voor haar, ze kan haar boosheid even laten gaan en is daarna weer een stuk kalmer.

Succes en even doorzetten, het komt goed, daar moet je gewoon op vertrouwen.

Liefs Nanda, mv Tess
 
Zooooooooo herkenbaar!! Ik ga er ook vanuit dat het een fase is. Neemt niet weg dat wij hem duidelijk laten weten dat we niet gediend zijn van dit gedrag. Goed streng toespreken, zeggen dat dit niet mag helpt bij ons wel, maar niet altijd, gaat hij dan door met drammen dan zet ik hem in de hoek (waar hij natuurlijk niet blijft zitten) en negeer ik hem totdat hij weer 'normaal' doet. Tis af en toe even doorbijten.. Neemt overigens niet weg dat ik nog steeds stapelverliefd ben op mijn lieveling !
 
Herkenbaar, de laatste drie dagen (sinds de bmr) is Rêve ook jantje huilt jantje lacht. Ik probeer maar gewoon te schipperen tussen negeren en uit laten razen en veel knuffelen en troosten. het is vast een fase.

en dat moe na een dagje kdv is hier ook standaard......en mama is dan ook moehoeeeeee, maar goed, wederom is het schipperen, vaak geef ik haar iets te knabbelen ofzo (stukje kaas, tuit met drinken) en dan houdt ze het nog wel weer even vol, maar tis een race tegen de klok dat ze het bed in kan.

liefs

Esther
 
Hier hetzelfde!
Ook Delano is niet zichzelf,hij is snel boos en inderdaad,Jantje huilt,Jantje lacht,om gek van te worden.
Zo kennen we hem helemaal niet.
Delano heeft ook zijn eerste stapjes gezet maar het lukt hem nog niet echt heel goed.
Doorgaans kruipt hij nog gewoon en een enkele keer doet hij een paar stapjes.
Hij is ook erg verkouden dus dat kan ook meespelen.
Daarbij komt ook nog dat  er 6 (!!!) tanden en kiezen doorkomen,ook geen pretje lijkt me.
Ik weet dus niet waar het aan ligt,tandjes,sprongetje,gewoon niet fit,ik weet het ondehand ook niet meer....
Ik heb wel veel gelezen de laatste tijd dat de kindjes niet echt te genieten zijn,dus ik hou het maar op een sprongetje.
Ik negeer hem gewoon als hij huilt om niets,wordt het me te gek,gaat ie even op de gang,daar ga ik niet mijn energie in steken hoor.
Hard misschien maar het werkt over het algemeen wel.
Jij ook sterkte met je dwarse dreumes!
Groetjes Tanja.
 
Heel herkenbaar verhaal, dit was 12 jaar geleden.
Ben benieuwd hoe het nu met het kind van toen 15 maanden is...
Wij hebben een peuter van 2 jaar en 2 maanden welke pas sinds de laatste maand dat gedrag laat zien.
Belangrijkst is: niet teveel op gedrag reageren, ook niet met goed bedoelde reacties want die worden toch afgewenteld door de emotioneel uit belans zijnde lieveling...
Wat bij ons goed helpt; 
- iets opzetten wat ze heel interessant vind; pipi langkous film of Nijntje (dus weglopen van haar, niks zeggen, dvd aan en weer terug naar waar ik stond, ze hoort dan de muziek van Nijntje en is afgeleid)
- zonder iets te zeggen een aantal afleidingen in de buurt klaar zetten, dan kan een druppelende kraan zijn, een favoriete puzzel die ik vast uit elkaar haal en paar manderijntjes in de pannetjes van haar keukentje, allemaal langzaam en zo dat ze het goed ziet zonder dat ik ook maar een woord tegen haar spreek (echt niet doen)  
- op de grond gaan zitten en strak voor me uitkijken en nergens op reageren, in eerste instantie haalt ze alles uit de kast om me iets te laten zeggen totdat ze wat rustiger wordt (vraagt veel geduld)  
- als het geluid je heel erg stoort dan van die kneedbare oordopjes even in doen, dan hou je het langer vol    
 
groet Ronald Verhagen
 
Terug
Bovenaan