Mag je (verse) rauwe vis?

Hoi allemaal,

Even een vraagje, mag je tijdens je zwangerschap rauwe vis eten? Je mag bijv. wel haring eten, maar geen gerookte zalm dat voorverpakt is. Verse mag weer wel. Dit even i.v.m. dat we binnenkort naar een sushibar gaan... Mag je rauwe tonijn bijvoorbeeld?

Ik heb eigenlijk geen idee...

Groetjes Blossom
 
Hoi,

Nee volgensmij mag je geen rauwe vis eten ivm de listeria bacterie. Dit kan schade hebben voor je ongeboren kindje.
Dus helaas ik denk dat je de sushibar wel kan vergeten!

 
Hoi,

Nee volgensmij mag je geen rauwe vis eten ivm de listeria bacterie. Dit kan schade hebben voor je ongeboren kindje.
Dus helaas ik denk dat je de sushibar wel kan vergeten!

 
hoi,
ik zou het niet weten.
haring mag je wel.
anders bel je toch even je verloskundige.hebben ze van dit soort spreekuur dat je kan bellen.
iets snapte ik ook niet.gerookte makreel mag je wel maar niet die uit de supermarkt.!!!!
ben geen vis eter.ja gerookte makreel of vispatat.
allemaal veilig.
hoop het voor je vooral omdat je uit eten gaat.
gr marjan
 
hey blossom,

ik ben echt een ontzettende sushifan en dan vooral de zalm....dat gaat dus nu niet. Natuurlijk zijn er ook tig varianten met bv omelet, gekookte garnaal, krabsticks(ook gekookt) en vegetarische versies. Vaak hebben ze bij een sushibar ook warm eten, ook lekker, maar niks tipt aan een rolletje met zalm en avocado...haha. Omdat het nu niet mag, wil ik het nog liever.

Hieronder nog even wat ik tegen kwam op i-net van een sushitent:

Ons advies is om tijdens de zwangerschap altijd op te passen met rauw vlees en vis. Deze producten kunnen namelijk besmet zijn met de listeriabacterie of toxoplasmose veroorzaken. Natuurlijk gebruiken we bij de bereiding van sushi de meeste verse producten en voldoen we aan een lange lijst van eisen rond hygiëne. Onze normen zijn echter afgestemd op de algemene consument en niet speciaal op mensen met verminderde weerstand zoals zwangere vrouwen.

Dit betekent gelukkig niet dat je 9 maanden lang onze lekkernijen moet ontberen. Volkomen veilig zijn bijvoorbeeld Nigiri ebi (sushi met gekookte garnaal), Nigiri tamago yaki (sushi met Japanse omelet)


veel plezier bij het eten ;)

gr. tilly
 
Nog even een aanvullign op Tilly hierboven: tonijn is sowieso niet goed als je zwanger bent, ook niet vers en net uit de zee bij wijze van spreken. Een tonijn is een roofvis, en die kunnen teveel dioxine en kwik bevatten, wat niet goed voor je kindje is. Tonijn uit blik mag wel in kleine porties.
Maar er zijn inderdaad een hoop dingen die je dan wel kunt eten. Hoop dat je er een beetje uitkomt!
 
Ik ben tijdens mijn zwangerschappen altijd erg voorzichtig geweest. En dus helemaal geen rauwe vis, vlees etc gegeten. Ik vond die negen maanden die dingen niet eten niet opwegen tegen het risico wat je toch loopt.
 
Hoi, vacuum verpakte (rauwe) vis kan de bacterie bevatten (in de verpakking zelf) vandaar dat je gerookte makreel niet uit de supermarkt mag. Roofvissen zoals tonijn en koningsmakreel beter van niet - daar kunnen wat hoge concentraties van of kwik of dioxine in zitten - weet effe niet meer uit mn hoofd welke t was. Uit blik mag wel weer, een blikje per week oid en dat heb ik gewoon gedaan. Rauwe vis ook laten staan, ook verse. Sushi - helaas - heb ik ook laten staan maar er zijn andere varianten bijv. met komkommer en gare vis, zie Tilly2! Eet smakelijk!
 
Terug
Bovenaan