Maken jullie zelf jullie fruit en groentehapjes, zo ja, hoe doen jullie dat dan?

Hoi,

over een kleine 2 weekjes gaan we dan eindelijk beginnen met ons zoontje fruit en groentehapjes te geven.
Nou is mijn vraag... maken jullie die zelf, en zo ja... hoe doen jullie dat, met de staafmixer neem ik aan hé?
Maar als je nou bijv. een appel maakt als fruithap, dan is dat veelste veel voor 1x.
Hoe doen jullie dat dan?
De rest van de appel weggooien, of wat anders?

Groetjes Debby.

hoi,

ik maak als ik niet hoef te werken zelf het fruithapje,en doe/deed dit inderdaad met staafmixer!
en wat ik over had deed ik altijd invriezen of voor de volgende dag bewaren, alleen verkleurd het dan wel.maar heb het nooit langer dan 1 dag in de koelkast bewaard.

groeten danielle

Ik eet de andere helft (niet gepureerd )  zelf op. Ook goed voor mij dagelijkse portie fruit.
In de praktijk krijgt dochterlief meestal 2 halve vruchten, bijvoorbeeld peer en perzik, gemengd.

Pureren met de straafmixer of blender. Nu hij wat ouders is (10 maanden) gewoon fijn prakken. Fruit eet ik meestal zelf de andere helft. Alles wordt ingevroren. Soms verkleurt het iets (vooral fruit) maar dat doet aan de smaak niets af. Recepten haal ik uit Opperdepop (kookboek van de Albert Heijn), van de site keukenkikker.nl of laat mijn fantasie de vrije loop.

Hoi!

Ik maak ook de fruit- en groentehapjes zelf. Mijn zoontje, 6 maand, eet er nu goed van. Als je er net mee gaat beginnen, zoals jij, dan begin je met kleine beetjes. Dan houd je inderdaad een deel over van het fruit, maar dat eet je toch lekker zelf op.
Ik gebruik nu vaak 2 stuks fruit, lekkere mix, wat teveel is eet is zelf.
Voor het groentehapje gebruik ik zoveel mogelijk wat wij zelf ook eten. Mijn zoontje krijgt rond 16.30 uur zijn groente-aardappel hapje. Daarom zorg ik er voor dat ik wat over heb van de dag ervoor. Dus een aardappeltje, en wat groente extra koken.
Zout gebruik ik toch al niet.
Wanneer er b.v. verse groente in de aanbieding is; zoals bospeen, bloemkool of sperzieboontjes, maak ik alvast meerdere porties en vries dit in.
Erg handig. Een aardappel erdoor mengen en klaar !

Succes...

Groetjes mama van Jort

Hoi Debby,

Het is nog niet zo bekend hier maar over 2 maanden (dan is mijn zoontje 6 maanden) ga ik beginnen met groente en fruit aanbieden via de Rapley methode. Het komt er in het kort op neer dat je niks pureert, prakt, of "staafmixert" (haha wat een woord) maar dat je het aanbiedt in stukken zo groot als zijn/haar eigen vuistje. Je kleintje leert op die manier ZELF eten. Met een lepel in toch naar binnen schuiven zonder zelf (de baby) controle te hebben daarover. Voordelen o.a. ze leren beter verschillende smaken en structuren kennen als met gepureerde hapjes.
Ik heb er veel over opgezocht op internet, via google kom je wel op informatie. Op het cons.bureau weten ze er vaak nog erg weinig over. Op de site borstvoeding punt com vindt je veel informatie.

Ik ga het (hoop ik) zeker niet op een andere manier proberen. Het vergt echter (ben ik van mening) wat meer voorbereiding van jezelf. Wat ik lees van andere moeders die er al ervaring mee hebben is dat ze later (als ze wat groter zijn, peuter/kleuter) ze echter beter eten en veel meer leren eten.

Dus.................dat is weer eens wat anders dan voorgaande reacties, maar zeker de moeite om eens te kijken naar deze methode of je het iets vindt.
En anders.......veel succes (ach en met hapjes worden ze ook groot ;).

En dat stuk appel dat over is...........lekker zelf opeten!!

Groetjes Marieke

Hoi,

bij de hema verkopen ze bakjes voor babyvoeding die afsluitbaar zijn. Ze lijken een beejte op een bordje met deksel. Als je het fruit hebt gepureerd kan je de helft in een bordje doen en de andere helft tot de volgende dag in de koelkast bewaren. Scheelt weer afwas. Als je het uit de koelkast haalt  kan je het  beter wel even een beetje opwarmen want anders is het echt heel koud.Dat kan ook in deze bordjes in een pannetje water. Succes met de eerste hapjes en vergeet niet je regenjas klaar te leggen.

Groetjes van Marloes

Terug
Bovenaan