Mama met burnout, zoekt lotgenoot

Goedemiddag,

Ik zit nu bijna een jaar thuis met een burnout. Ik heb een dochter van bijna 2 jaar (feb 2023). Ik zoek mama's die ook in een burnout zitten of hebben gezeten om wat verhalen/tips uit te wisselen.

Hartelijke groet,

Geraldine
 
Ik heb niet het gevoel in precies hetzelfde schuitje te hebben gezeten, maar zag dat nog niemand had gereageerd. 
Ik weet niet of ik een burn-out of ptss heb gehad. Het is nooit gediagnosticeerd. Met veel tijd en uiteindelijk een nieuwe baan ben ik er redelijk bovenop gekomen. Mijn hersenen zijn wel nooit meer de oude geworden. Ik ben trager en sneller oververhit op een niet leuke manier. De nieuwe baan heeft mij destijds een boost gegeven. 
Ik moet nu wel ook echt 1 ding tegelijk doen. Als mijn zoontje huilt en mijn man reageert gepikeerd bijvoorbeeld, dat kan ik niet handelen. Eerst moet mijn zoon dan in orde zijn, daarna kan ik met mijn man dealen. Het is niet anders....
Heel veel sterkte in ieder geval!
 
Ik heb niet officieel een burnout, maar voor mijn gevoel zit ik al jaren op het randje om overspannen te raken. Naast een veeleisende baan, met grote reisafstand en een dochtertje die de eerste 2 jaar van haar leven vaak ziek was (niks ernstigs, maar om de week verkouden/koorts waardoor ze niet naar de opvang mocht (coronaregels) waardoor ik dus vaak vrij moest nemen, vind ik het moeilijk tijd voor mezelf te nemen. Onze 2de is geboren in de tijd van corona en thuiswerken (feb 2021), waardoor ik het sindsdien moeilijk heb gevonden om ze (we hebben ook een zoontje van mei 2019) achter te laten. Het rare is dat ik (meestal) wel kan ontspannen als ze bij de opvang zijn, of bij oma, maar gewoon thuis bij papa vind in lastiger. Ik probeerde op zijn papa-dag altijd thuis te werken, beschikbaar te zijn tijdens de lunch, en andere drukke momenten. In eerste instantie kwam dit doordat ik het zelf soms ook lastig had op zulke momenten en dan blij was dat hij thuiswerkte en kon bijspringen. Maar nu vind ik het dus lastig om hem alleen te laten met ze, terwijl ik dat bij mijn moeder geen rpobleem vind. Op deze manier kan ik dus moeilijk iets leuks gaan doen op mijn vrije vrijdag of eens op zaterdag, ook al zegt mijn man dat het wel goedkomt.
Ik heb nu mijn baan opgezegd en hoewel ik wel met iets nieuws bezig ben (reistijd 10 min ipv 1.5 uur enkele reis), hoop ik eigenlijk dat ik nog 3 maanden in de WW kan zitten om even uit te rusten en bij te komen. Als ik vraag hoe mijn moeder dat vroeger deed als wij ziek waren, is het antwoord: ik werkte niet, dus ik had geen stress daarvan en jullie konden zolang op bed liggen als jullie wilden. Hoewel dat relaxt klinkt en ik mijn kinderen echt schatjes vind en ze ook echt niet de ergsten zijn, moet ik er niet aan denken om 24/7 huisvrouw te zijn. Werken voelt voor mij als "even eruit zijn", maar het moet dus niet teveel stress opleveren of tijd kosten. Want, 1 op 1 kan ik de kids best aan, maar als er 1 begint te huilen of klieren, kun  je er donder opzeggen dat nr 2 ook snel aandacht zal gaan vragen. Dan wil ik wel eens iets schreeuwen naar ze, of hardhandig worden naar de oudste (aan armen optillen en op de gang zetten), want zonder dat vindt hij alles maar een grapje ? En die oudste kletst de oren van je kop. Af en toe heb ik echt pauze van ze nodig. Gelukkig mogen ze ook af en toe een nachtje gaan logeren bij opa en oma ☺
 
Tjonge dat klinkt ook erg heftig. Ik zou ook geen 24/7 huisvrouw willen zijn. Dat is nu gedwongen wel zo maar gelukkig mag onze dochter naar de opvang door hulp van de gemeente. Dus dat is herkenbaar. Goed dat je verandert van werk, dat is dapper maar nodig als ik dat zo hoor. Ik vind het helpend te horen dat ook andere moeders wel eens schreeuwen of hardhandig worden. Dankjewel voor je reactie!
 
Ik heb zelf afgelopen zomer een paar weken thuis gezeten omdat ik overspannen was en mijn dagen verlopen nu nog steeds met ups en downs. De ene dag denk ik dat ik alles nog kan en de andere dag komt er niks uit mijn handen, maar ik ben dan ook wel perfectionistisch naar mijzelf. 
Ik werk ondertussen wel weer en zit in een half jaar verlenging van mijn vervolgopleiding. En een week terug erachter gekomen dat ik zwanger ben, nu 5+2 weken. Er gaat nu ook heel veel door mijn hoofd qua keuzes rondom mijn vervolgopleiding, werk en en mijn relatie. Dat laatste omdat mijn vriend niet echt blij lijkt met onze zwangerschap, we waren er ook niet mee bezig. Hij heeft ook gezegd dat als ik de zwangerschap zou af laten breken dat hij mij zou steunen en dat onze tijd dan nog wel komt, maar ik heb zo'n scenario al een keer meegemaakt een flink aantal jaar terug en ook gehoord van andere vrouwen. 
Aankomende week heb ik ook weer een gesprek met mijn praktijkondersteuner, ik heb met haar gelukkig wel een goede klik. Want toen ik overspannen was, kwam ik er ook wel achter wie mijn echte vrienden waren. Denk dat ik hierin niet de enigste ben. 
Dus nog geen moeder, maar hopelijk wel eind oktober dit jaar. 
 
 
Ik heb een burnout. Ik doe alles al 7 maanden alleen omdat de pappa depressief is en snel overprikkeld is. Hij is er nog nooit uit gegaan snachts of een luier verschoont. Dit resulteert bij mij in een kort lontje labiel in emotie sta op instorten en doodmoe. Het is dat ik zoveel van mijn zoon houd maar het tis toch echt overleven. 
 
Terug
Bovenaan