Mama of papa zeggen

Mijn dochter zei met 10 maanden al wel: Boe tegen een koe en Beh tegen een schaap. Papa/mama zei ze met 11 maanden. Hier was ze wel snel in. Nu is ze 18 maanden en kletst ze al erg goed. Maar ze loopt pas sinds 2 weken, dus daar is ze weer langzaam in. Zo is elk kind anders, maar ze komen er allemaal wel op hun eigen tempo! De één loopt eerder, de ander praat eerder.. ze kunnen niet alles tegelijk!

Mijn zoontje is net 1 en zegt nog niks bewust hoor! Ook papa en mama komt er nog niet uit. Heel soms lijkt het dat hij eten zegt, maar kan ook puur toeval zijn want alles is da of ta ?
niet te druk om maken, ze doen het toch pas wanneer ze zelf willen en het hoeft nu ook echt nog niet.

Alles op zijn eigen tempo! Mijn dochter is ook 9 maanden. Ze zegt wel mama en papa (gericht). En brabbelt veel. Maar lichamelijk gaat iets minder 'snel'.  Want ze kan wel rollen en standvastig zitten (ook pas sinds 2 weken), maar kruipt nog niet, trekt zich nog niet op aan dingen. 

[quote quote=10192317]Alles op zijn eigen tempo! Mijn dochter is ook 9 maanden. Ze zegt wel mama en papa (gericht). En brabbelt veel. Maar lichamelijk gaat iets minder ‘snel’. Want ze kan wel rollen en standvastig zitten (ook pas sinds 2 weken), maar kruipt nog niet, trekt zich nog niet op aan dingen.[/quote]
Grappig, dit was met mijn dochter net zo! Optrekken deed ze pas toen ze ruim 10 maanden was. Tijgeren met 10 maanden, echt kruipen pas met 12 maanden. Nu is ze 18 maanden en ze loopt net, dus ze is lichamelijk ook niet zo snel. Maar ze kletst al wel de oren van mn hoofd en snapt heel veel wat er gezegd wordt. Dus idd, elk kind op zijn eigen tempo! 

Onze dochter van 10,5 maand zegt ook nog geen mama/papa. Ze zegt wel jajajaja of tatatata. Op het consultatiebureau zeiden ze dat de meeste kindjes pas bij/na een jaar papa of mama gaan zeggen. Niet druk om maken, komt vanzelf ☺️

Terug
Bovenaan