Mama's help! Koemelkallergie

Hallo iedereen,

Ik heb een zoontje van bijna 5 maanden met veel last van kramp eczeem en pijn bij het poepen. We waren nog nooit gezien door kinderarts, na veel strijd met huisarts toch een verwijzing gekregen. Hij vond het niet nodig omdat ons zoontje goed groiet en ontwikkelt. Bij de CB hebben ze tot recent ontkent dat hij mogelijk koemelkallergie hebt tot een maand geleden. Toen ons zoontje heeft op een zaterdag niks gedronken en alleen maar gehuild en meerdere keer geprobeerd te poepen en dat lukte niet. De huisarts in huisartsenpost stelde de diagnose koemelkallergie en toen hadden we Pepti.
De zorgverzekering vergoedt dat niet behalve als we naar kinderarts gaan voor nader onderzoek. Eigen huisarts vond dat niet nodig.
Nu begint Pepti minder goed te werken na 1 maand en klachten zijn terug. We hebben nu Nutramigen gekocht en we proberen die sinds gisteren
Wat zijn jullie ervaringen met Nutramigen? Als klachten niet beter worden moeten we overstappen naar Neocate?
We moeten helaas alleen aan de slag ,vooral omdat de staking van de ziekenhuizen op een landelijke niveau komt en die dag hebben we afspraak met kinderarts. We hebben gebeld en het is onduidelijk of het doorgaat ivm staking
Sorry voor lange verhal maar we weten niet wat we verder moeten...onze zoontje slaapt slecht en hele dag is hij in soort van spanning en niet lekker in zijn vel met veel darmklachten erbij.

Lieve mama,   
het is alsof ik ons eigen verhaal lees. Onze zoon had dezelfde klachten, obstipatie + eczeem. Ik heb na lang strijden ook gewonnen en na 6 maanden kregen we de nutramigen. De slapenloze nachten bleven omdat hij dit al zolang gewend was van de eerste paar maanden. Het duurde heel lang voordat het beter ging. Dat ging lang goed totdat we de overstap maakte naar de opvolgmelk, nutramigen 2. Hierin zat een andere verwerking waarmee we er achter kwamen dat onze zoon ook een sojamelk allergie had. Toen zijn we overgestapt op Pregestimil. Dat verteert goed, zorgt dat er rust terugkomt in zijn darmen. 
Hij is nu al even van de melk af maar wij hebben via het consultatiebureau een verwijsbrief gekregen voor de voeding. Je zit dan wel vast aan de provocatietest maar sommige zorgverzekeringen vergoeden deze periode ook. Bewaar de facturen van de voeding en bel even met zorgverzekering. Op markplaats kan je ook vaak de nutramigen vinden van kindjes die het niet meer nodig hebben. Wij zijn ook naar een orthomodeculair therapeut geweest, dit heeft hem ook geholpen. En start met pre- en probiotica. Bij ons werkte probiotica van symbioflor (het is een hele kuur) maar hoeft niet bij jullie ook zo te zijn. 
veel sterkte, ik weet exact wat je doormaakt. 

Beste EvanS,

Heel erg bedankt voor je reactie. We hebben inderdaad op de maarktplaats ook pepti gekocht en nu gaan we als goed is met nutramigen aan de slag. Heeft nutramigen snel geholpen? Ook met obstipatie?
Gelukkig hebben we toevallig ook afspraak en ontlasting onderzoek gemaakt bij darmtherapeut. Wat ben ik blij om te horen dat jullie heeft ook geholpen.

Dankje wel voor je lieve bericht!

Hi,
ons zoontje van nu 3 had hier ook last van, onze dochter die eind januari geboren is ook. Wij zijn met haar nu over naar Neocate sinds een paar weken. Dit helpt erg goed. Wel begrepen we van de kinderarts dat koemelk 2-4 weken in het lichaampje blijft, dus het kan sowieso dat je kindje daar nog last van blijft hebben qua krampjes/spanning. Sommige symptomen gaan direct over en andere blijven wat langer. 

Het kan een enorme strijd zijn met vooral huisartsen die ontkennen dat dit bestaat bij kleine kindjes. Erg vervelend... veel sterkte en vertrouw op je intuïtie!

De kinderarts kan trouwens eventueel Forlax voorschrijven, dit helpt de ontlasting zachter worden. Onze dochter had ook enorme obstipatie, super zielig..

Hooi, Onze dochter ging met 3 maanden over naar nutramigen lgg en knapte met een weekje op qua obstipatie. 
Onze zoon zit op de neocate en dat heeft langer geduurd en hij heeft nu nog regelmatig krampen. Hij is bijna 8 maanden. Ik weet niet of dat door de koemelk komt. 
Ik hoop dat je snel terecht kan bij de kinderarts. Ik zou sowieso niet op eigen houtje overstappen op neocate. Ook simpelweg omdat het 61 euro per potje is en daar doe je als je kindje 5 flessen van 180cc drinkt, zo'n 2.5 dag mee. 
Plus neocate is echt wel een stap verder en de weg terug is dan ook ingewikkelder. Ik zou nutramigen echt even de kans geven! 
En even voor je discussie met je huisarts... Onze kinderen hebben nooit eczeem gehad. Enkel buikklachten en luchtwegklachten en groeide als kool. Werden te klein geboren en zaten beide met 3 mnd boven de groeicurve. Simpelweg omdat ze als verzachting knetterveel wilde drinken. Beide met 6 weken op koemelkvrij voeding overgegaan. Ik was zelf een koemelkallergie baby ( heel erg en helemaal overheen gegroeid) dus ze zijn dan wat makkelijker met overzetten op andere voeding. 
Zo sorry lang verhaal. Maar succes! Gewoon op je strepen staan!

Onze jongste is nu 5 maanden en twee weken terug ook eindelijk naar de kinderarts voor extreem eczeem, veel overgeven, veel flessen vragen (kreeg al 7x210!!) maar gewicht en groei blijven in de normaal lijn. Lang moeten praten, van voor de kerst, maar toch eindelijk gehoord geworden en doorgestuurd. En ja hoor, koemelk. 
Wij kregen Novalac Novarice geadviseerd. Is romiger en dikker. Puur gemaakt op rijst basis. Binnen een paar dagen trok de uitslag als sneeuw voor de zon weg. Omdat de verzekering deze niet vergoed nu toch in overleg over naar Pepti. 
Niet alleen een arts kan zorgen voor die verklaring voor de vergoeding, ook bijv een dietist. Wellicht met je verhaal daar naar toe? Vrienden zijn met hun kindje naar zo'n zweverig vrouwtje geweest die dan met een pendel begon te zwaaien en zei: koemelk. Ook haar verklaring was voldoende voor de verzekering (ze zal vast en zeker ook een "echte" titel hebben gehad). Qua overstappen van voeding, relax, niet te snel en liefst echt in overleg.

[quote quote=10607574]De kinderarts kan trouwens eventueel Forlax voorschrijven, dit helpt de ontlasting zachter worden. Onze dochter had ook enorme obstipatie, super zielig..[/quote]
Beste mama Renee,

Erg bedankt voor je medeneken en lieve woorden. Ik zat ook aan Forlax te denken maar dat kan pas vanaf 6maanden heb ik begrepen. In ieder geval ik zal bij een afspraak hierop vragen
Ik weet niet of je al de hapjes heeft maar ik probeer ook vezelrijk voeding te geven wua groente en onze zoon accepteert het goed
Voorlopig gaat het beter met Nutramigen, we geven alleen 1 lactulose nu en gisteren nacht sliep hij vanaf 8 uur s'avonds tot 7 uur s' ochtends en we gingen alsnog in visite en dat ging goed ook.
Heel erg bedankt voor je steun

Terug
Bovenaan