mamma van MD en JA

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Ik las je vraag nog waarom ik stop met de borstvoeding en bedacht dat ik 'm maar even apart zou beantwoorden voordat 't antwoord ergens ondergesneeuwd raakt..

Ik had heel graag mijn docher ook minimaal een half jaar bv gegeven (mijn zoontje heeft 7 mnden gehad) en heb het dan ook heel moeilijk (gehad) met het besluit om met drie maanden te stoppen.
Toen Maaike een week of 7 was, stond ik ook op het punt om ermee te stoppen maar heb toen toch weten vol te houden, ondanks dat het me heel zwaar viel. Maaike heeft vanaf 5 weken totdat ze 10 weken was echt enorm veel gehuild. Ze begon om 16.00 uur (soms ook al om 13.00) en hield dat dan tot 22.30 vol. Af en toe even een kwartiertje in slaap sukkelend van de uitputting en af en toe onderbreking vanwege voeden. Ik zat er dus zelf ook erg doorheen in die weken en dacht af en toe dat ik gek werd (heb ook nog een zoontje van bijna 2,5 jaar die natuurlijk ook aandacht verdient). Ik kon het toen gewoonweg bijna niet volhouden maar vond bv zo belangrijk en wilde het zo graag blijven doen dat ik toch doorgezet heb. Ik was daarnaast ook bang dat als ik zou overstappen op flesvoeding, Maaike wellicht nog meer last van krampjes etc. zou krijgen.

Maar om een lang verhaal kort te houden: nu dus toch de knoop doorgehakt. Ondanks dat de hele lange huilbuien weg zijn, is Maaike nog steeds een baby die veel aandacht vraagt. Het aan de borst drinken gaat soms moeizaam omdat ze heel vaak ligt te rukken en te krijsen. Ik ben toen gaan afkolven en de bv in flesje gaan geven. Dat gaat op zich goed maar al dat gekolf kost veel tijd en vergt veel van m'n energie. Daarnaast mijn zoontje natuurlijk ook en daar komt nog bij dat ik de afgelopen weken zelf een keelontsteking heb gehad en vervolgens een oogontsteking. Ik zit dus duidelijk niet optimaal in mijn vel, weinig weerstand enzo. .. En ik denk dat het me wat rust geeft als ik kan stoppen met dat kolven...

Pffff, merk dat ik er toch moeite mee heb als ik het opschrijf, voel me ook heel erg schuldig dat ik ga stoppen... ben op sommige momenten nog steeds geneigd om toch weer door te gaan en het tot 4 maanden vol te houden..... Zo moeilijk!

Groet, Juul

Hoi!

Het berichtje is dan wel niet voor mij, maar ik wil toch even reageren. Ik vind het hartstikke goed dat je nog zolang bv hebt gegeven. Je moet je echt niet schuldig gaan voelen als je nu wil stoppen hoor, want je moet ook aan jezelf denken.
Ik geef zelf volledige bv en gelukkig drinkt Finn erg goed en is hij een rustig en tevreden mannetje. Ik ben 2 weken geleden erg ziek geweest en moest aan de antibioticum en daardoor mocht ik 5 dgn geen bv geven. Finn heeft toen de fles gekregen en ik ben om de 3 uur gaan kolven om de productie op gang te houden. Nou, ik was helemaal kapot (heb ook nog een dochter van 2,5) en was blij dat ik na 5 dagen weer "live" mocht gaan voeden. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat het kolven & daarna de melk in een flesje geven je opbreekt, dat kost gewoon enorm veel energie.
Meid, hak de knoop door en als jij de bv niet meer trekt, ga je lekker op de fles over. Mijn dochter heeft maar 2 wkn bv gehad (door complicaties na de bevalling) en zij is een hartstikke gezonde meid, niks mis mee.

Succes met je beslissing en laat je geen schuldgevoel aanpraten (en praat jezelf dat ook niet aan ).

groetjes,
Ikke mv 2

Mee eens!
En je hoeft jezelf toch niet zo te verdedigen als iemand op het forum vraagt waarom je stopt met BV?
Zowel flesvoeding als borstvoeding zijn goed, BV op sommige aspecten misschien beter, maar beide zijn niet heilig hoor, ook BV niet!

groet
Mandarijn

Hier sluit ik me helemaal bij aan!! Je hoeft je echt niet schuldig te voelen!! Je hebt het ondanks de moeiten toch lang volgehouden!!! Dat verdiend gewoon een dikke pluim!! Ik weet hoe moeilijk het is, maar ik weet ook dat als je eenmaal de knoop hebt door gehakt en overgaat op flesvoeding, dat dat ook heel veel goeds doet voor je gezin. Kun je nog meer genieten, sterk je zelf ook sneller aan, en dat is voor iedereen weer veel beter.

Succes! Liefs Hilma.

quote: mandarijn78 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('15-02-2008 23:18:20'));

Mee eens!
En je hoeft jezelf toch niet zo te verdedigen als iemand op het forum vraagt waarom je stopt met BV?
Zowel flesvoeding als borstvoeding zijn goed, BV op sommige aspecten misschien beter, maar beide zijn niet heilig hoor, ook BV niet!

groet
Mandarijn

Zij hoeft zich zeker niet te verdedigen, maar dat is ook niet de reden dat ik gevraagd heb waarom ze stopte....dit in tegenstelling tot vele dames die pro bv zijn.

Ik ben gewoon geintresseerd in haar verhaal en heb belangstelling voor haar afweging.

Ik dacht wel dat je met die reden de vraag stelde. Want ik ken jou niet als een type dat mensen veroordeeld. Daarom had ik ook niet gereageerd.
Laten we het gezellig houden en vooral niet denken dat we voor een ander kunnen praten.

Liefs

Ik vind het heel moedig van je dat de knoop hebt doorgehakt.

Mijn vraag is dus puur gesteld uit belangstelling. Temeer omdat ik zelf bij de eerste zonder hobbels (behalve 1 borstonsteking) geen enkel probleem had met de bv. Tot 6,5 mnd heb ik probleemloos kunnen voeden.

En ik vond het fantastisch...

Nu is mijn dochter er.....en in de kraamweek al stonden de tranen op mijn wangen om te stoppen.....het deed zo'n pijn.
Wat bleek zij hapte eerst goed, maar liet dan later los. Daarnaast zuigt ze zo hard......dat ze mijn borst vaatvacuum zoog.
Al met al zag ik het niet meer zitten, maar wilde toch doorzetten. Ik vond het zo moeilijk. Ik vind en vond het het beste voor mijn kind om door te zetten, maar aan de andere kant was het voor mij niet leuk op deze manier
Ik zag er tegenop om haar te voeden en dat stond zo haaks op mijn ervaring met mijn eerste kind....dat ik niet wilde toegeven dat het ook anders kon zijn.. Dat ik nu misschien een kind had gekregen dat gewoon niet aan de bv kon.

De vk zei toen ook tegen mij, dat bv niet alleen voor je kind goed moet gaan, maar ook voor mij. Dat ook ik het leuk moet vinden en er van moet kunnen genieten.
Dus ik besloot om het alleen nog met tepelhoedjes te proberen en als dat niet lukte, dan zou ik stoppen. Gelukkig ging dat toen na een dag al beter en toen wilde ze ook gewoon de borst pakken.
Nu heb ik soms nog dat een borst wat gevoelig is en dan leg ik haar over naar de andere borst en zo redden we het.

Dus ik vind ook dat jij een pluim verdiend hebt, temeer omdat je zelfs eerst nog gekolfde voeding hebt gegeven.....ik had al besloten dat als tepelhoedjes niet werkten dat ik niet zou gaan kolven om dat dan te geven.....dus dat jij dat gedaan hebt verdiend echt een groot compliment.
Dat je daarna gestopt bent, begrijp ik dus ook heel goed. Ik vind het nu ook zwaarder om bv te geven aan de tweede.
Het slokt veel meer tijd en inspanning op en je wipt dan ook voortdurend tussen je beide kinderen in. laat staan dat je dan eerst de voeding kolft en het dan geeft....

Als ik na de tepelhoedjes nog problemen had, dan was ik ook gestopt...met pijn in mijn hart dat dan wel, maar je moet op een gegeven moment ook voor jezelf kiezen. Dat heeft een grote wisselwerking op de rest van je gezin!

Dus ik heb bewondering dat je voor jezelf hebt gekozen en ik geef je groot gelijk!!

Dikke knuffel mama van MD en JA

Sorry...
Ik zat me geloof ik met iets te bemoeien zonder dat dit nodig was.

Volgens mij zijn we het uiteindelijk allemaal heel erg met elkaar eens : BV geven is leuk en fijn als het goed gaat (ik ben zelf ook zo'n mazzelaar), maar het moet voor mama ook leuk blijven!
En ik kan me voorstellen dat, wanneer je graag BV wilt geven, het een moeilijke beslissing is om te stoppen. Maar bedenk dan dat de tijd die je kleintje het wél gekregen heeft, toch mooi meegenomen is! Zeker als dit zelfs een paar maanden is, dat is altijd nog langer dan gemiddeld, goed gedaan!

groetjes
Mandarijn (die af en toe teveel een bemoeial is, maar het niet zo slecht bedoelt hoor!)

Terug
Bovenaan