<p>Oke, dit komt misschien even over als een klaagtopic. Maar ik hoor graag wat jullie vinden en/of tips hebben.</p><p>Mijn man zit graag op de bank. Gewoon een serietje kijken en een film, of hij zit graag achter de pc om te gamen. Op zich helemaal niks mis mee, ware het niet dat het zijn default-modes zo'n beetje is. Hij onderneemt gewoon niks. Hij is een super leuke en lieve vader en hij zorgt heel goed voor mij en mijn zoontje. Maar zodra die op bed ligt, staat Netflix aan of de computer. Ik mis zijn initiatief om eens wat te ondernemen. Om gewoon eens een oppas te regelen en avondje uit te gaan. Of om in huis wat aan te pakken (moet nog zat gebeuren). Of om eens iets uit te zoeken voor ons toekomstige nieuwbouwhuis wat volgend jaar zomer wordt opgeleverd. Of om eens een extra schoonmaak of opruimtaak op te pakken. Of of of. Ik kan echt wel honderd dingen bedenken, maar hij zit het liefst gewoon op de bank. En ik krijg hem er alleen af door zelf een suggestie te doen. </p><p>Ik vind het lastig, want hierdoor voel ik me verantwoordelijk voor alles. De meeste dingen rondom de zorg voor mijn zoontje regel ik, als er iets in huis gedaan moet worden dat even iets verder gaat dan de dagelijkse taken ben ik degene die het voortouw neemt.</p><p>Ik kom zelf uit een gezin waarin mijn ouders altijd bezig waren. Mijn vader kluste in en rondom het huis, of werkte aan zijn boot. Mijn moeder was druk met het huishouden of was aan het werk. En zo sta ik er zelf ook een beetje in. Ik bedoel niet dat je niet mag ontspannen, helemaal niet. Ik vind een Netflix avond heerlijk! Maar moet dat iedere avond? Ik ben het gehang zo zat! En als hij werkelijk wel een keertje wat uit zichzelf doet (misschien 2 keer in het jaar ofzo), dan krijg ik daar meteen zo'n stoot energie van!</p><p>Nu ik zwanger ben en minder energie heb, vind ik dit nog lastiger en irriteer ik me er nog meer aan. Vermoedelijk ook de hormonen, maar toch. Ik heb minder energie om savonds na mijn werk nog wat dingen op te pakken. Maar ze worden niet gedaan als ik niet heel specifieke instructies geef. Echt de zin 'kan ik je nog ergens mee helpen' komt me mijn neus uit. Waarom kan hij zelf niet bedenken dat het wel handig is om wat dingen te regelen voor als de baby komt?</p><p>Concreet voorbeeld: ik heb een fietsstoeltje gekocht voor achterop de fiets voor mijn zoontje in juni en gevraagd of hij die op mijn fiets wil installeren. Ook omdat ik last heb van een terugkerende slijmbeurs ontsteking in mijn arm, waardoor ik mijn zoontje best hoog moet tillen om hem in het voorzitje te krijgen. Waarschijnlijk een uurtje werk of hooguit twee, maar het is nog steeds niet gedaan. </p><p>Ben ik nou zo'n zeikwijf?</p>