Mango?

Zit ik hier lekker aan mijn vitaminen te werken, heb net een mango op, lees ik dit:

Mango's

Zoet, gezond én lekker. Dat is mango. De
tropische vrucht zit bordenvol vitamine A: twintig keer meer dan een
sinaasappel. Bovendien bevat de vrucht vitamine C, ijzer, vezels en
kalium. De mango is een van de oudste vruchten en komt oorspronkelijk
uit India. Tegenwoordig wordt de mango ook verbouwd in landen als de
Verenigde Staten, Australië, Zuid- en Midden-Amerika, het Caribische
gebied, Afrika en de Filippijnen.

Vitamine A, dat moest je toch niet te veel eten? Daarom mocht je toch
ook geen lever eten? Nou houd ik niet van lever, maar wel van Mango!

Weet iemand van jullie hier iets van?

C

Mmmm wat gek zeg, dat heb ik ook niet geweten en wel veel gegeten tijdens mijn zwangerschap. Als je het nou echt zeker wil weten bel dan het Voedingscentrum (ook handig voor als je kleine een half jaar is en vast voedsel mag gaan geven).

Groeten, taatje, mama van Jamey (26-9-2005)

Vitamine A zit echt niet zulke hoge concentraties in Mango. Het is ook niet de vitamine A zelf die erin zit maar Beta Caroteen. Dit wordt in je lichaam zelf omgezet in vitamine A (in je lever, dacht ik). Tenminste dit heb ik begrepen toen we het hele vitamine gebeuren kregen op de middelbae school. Maar ik kan me natuurlijk ook vergissen. Er zit in mango echt niet teveel beta caroteen,tenminste lang niet zoveel als in lever zelf.

groetjes,
Wietske

Ik weet het weer. Er zit zeker geen vitamine A zelf in Mango maar de pro-vitamine beta caroteen. Vaak zetten ze ergens op dat er vitamine A inzit, omdat mensen dat associeren mt gezond en beta caroteen met een kleurstof. (Het wordt ook vaak gebruikt as oranje kleurstof) Beta caroteen zit heel veel groentes en fruit. (Er kan geloof ik zelfs geen vitamine A in groentes zitten omdat dat een dierlike vitamine is) Je lichaam zet   niet meer beta caroteen om in Vitamine A dan hetzelf nodig heeft. Dus Mango is echt niet gevaarlijk!

groetjes,
Wietske

Ik heb het een tijdje geleden ook opgezocht op internet en weet het niet meer helemaal precies maar het is inderdaad de dierlijke vitamine A die in lever zit die je niet te veel mag eten (het mag dus wel, maar  bijv. maar 1 boterham met leverkaas of pate per dag  en geen lever).
In worteltjes zit ook vitamine A en dat kan geen kwaad. Dus gewoon mango blijven eten .

Hee, mangoliefhebbers,
Ik lust dus ook heel graag mango, maar ik snap dus niet wanneer een mango lekker is om te gaan eten. Mango uit een fruitsalade is superlekker. Maar ik heb twee keer een mango vers gekocht. De eerste keer was het best wel hard, (en ook niet zo heel zoet). Dus waarschijnlijk niet zo rijp. Toen dacht ik slim te zijn en een zachtere te kopen, maar toen ik die uitelkaar ging halen heb ik 'm uiteindelijk maar in een sapje verwerkt, want hij zat heel erg vast aan de pit, en toen ik 'm los probeerde te halen ging ik er met m'n vingers dwars doorheen. Dus er bleven geen eetbare stukjes meer over.
HOE EET JE ZO'N DING?? (als je 'm zelf klaarmaakt)
Alvast bedankt voor de hulp.
Phira

Terug
Bovenaan