Mango?

Ik schil de mango altijd, en ja je moet even aanvoelen wanneer die rijp is maar niet te rijp.

Daarna schil als het ware het vruchtvlees van de pit. Dus gewoon grote brokken. en wat dan nog aan de pit zit, "kluiven" we (er wordt hier om gevochten) eraf.

Wat de wortels betreft, vreet me te barsten aan wortels. Kan er echt niet van af blijven.
Sla al helemaal oranje uit

Miep

Nou, jullie hebben gelijk, het kan geen kwaad. Dat voedingscentrum reageert echt goed en efficient! Bij deze het antwoord:

ß-caroteen kan in het
lichaam worden omgezet in vitamine A. Aangezien het lichaam niet meer ß-caroteen
omzet dan het nodig heeft, leidt ß-caroteen niet tot een te hoog vitamine A
niveau in het lichaam en kan daarom beschouwd worden als een veilige vorm van
vitamine A. Een teveel aan ß-caroteen verlaat het lichaam via de urine.

Vooral geel/oranje
gekleurde groenten en fruit en donkergroene bladgroenten zijn rijk
aan ß-caroteen.

Meer informatie over
dit onderwerp treft u op onze website:

Mocht u naar aanleiding van deze informatie
vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met de Voedingscentrum
informatielijn op werkdagen van 9 tot 17 uur, telefoon (070) 306 88 88.

Met vriendelijke groet,

Weer wat geleerd!

Groeten en sorry voor het ongerust maken,

C

Aangezien jullie zwangeren gewoon mango kunnen eten, hierbij de manier waarop ze de mango in de Fillipijnen eten. Ik ben daar alweer ruim een jaar geleden (onze Jamey is daar "verwekt") een maand geweest, heerlijk trouwens. Daar worden veel mango's gegeten, kost daar ook maar 1 euro per kilo. Tegenover de 5 euro per mango waarvoor ik ze gisteren bij de groenteman zag liggen! Maar ik dwaal af:
Je snijdt de mango door de lengte, langs de pit heen. Je hebt dan 3 stukken, 2 lange zijkanten en een middenstuk met de pit er nog in. De 2 stukken leg je op de bolle kant en die snijdt je "in" tot je blokjes krijgt, die dus nog aan 1 kant vastzitten. Dan kan je de mango naar buiten drukken, en de blokjes eraf happen (of snijden). Het middenstuk is een kwestie van de schil er rondom afhalen en afsabbelen.
Succes ermee!

Taatje Mama van Jamey (26-9-2005)

In Indonesië (of althans bij de familie waar ik een kamer huurde 2 jaar jaar geleden   tijdens m'n stage) sneden ze de mango over de lengterichting 2 x langs de pit door. Dan trok je de kwarten met een beetje gefrummel van elkaar en kon je de mango verder schillen en in blokjes snijden. Bij het laatste kwart is het mes meer even handig om van de pit te verwijderen. Als je mango's koopt en ze zijn hard... na een weekje zijn ze heerlijk zacht. En als ze in de aanbieding zijn, zijn ze meestal precies rijp.

groetjes Wietske

Terug
Bovenaan