Maximaal één of twee verloskundigen die je begeleiden?

Wat zou je er van denken als je steeds dezelfde, maximaal één of twee verloskundigen zou zien, die je vanaf het prille begin van de zwangerschap begeleiden. Die je bij de bevalling treft, meegaat naar het ziekenhuis als er iets mis is en ook zelf het kraambed begeleid?

Ben zeer benieuwd naar jullie reacties.
Vriendelijke groet,

Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

Midwifery Business

Ik zit in zo'n situatie dat ik maar 2 verloskundigen zie tijdens mijn hele zwangerschap. Ik vind het heerlijk en je krijgt ook een band met je verloskundige. Heel fijn in de aanloop naar je bevalling en tijdens je bevalling.

Groetjes Corina
29+1wkn

ben dan wel niet zwanger en ook niet van plan het te worden maar,

Bij de bevalling van mijn zoon heb ik 3 verloskundige gezien.
en mijn bevalling heeft 3 uur geduurd dus had ieder uur een ander.
het was gewoon thuis.
Er had er een dienst die met een bevalling bezig was kan gebeuren dus moest de reserve vk komen.
alleen die was niet te bereiken dus kwam de 2de reserve totdat ze de eerste reserve te pakken had maar, die kwam totdat de dienstdoende vk klaar was met de andere bevalling.
ik heb dit als zeer onrustig ervaren.
heb dat ook aangegeven tijdens de bevalling en bij de nacontrole maar daar kreeg ik alleen te horen ach ja dat kan wel eens gebeuren.

Gr Angelique

Hi Tiny,

Bij ons in de praktijk zitten er 5 (momenteel even 4 vanwege een vacature), maar ik vind dat zelf niet altijd prettig. Je gaat niet zo heel vaak naar de vk, dus je ziet ze maar weinig. Ik vond het de vorige keer moeilijk om een band op te bouwen met de dames.

Ik weet dat je niet altijd je eigen vk kunt krijgen bij een bevalling. In mijn geval werd het een gyn die ik ook nog maar 1 keer gezien had. Toch vind ik het in de voorbereiding heel belangrijk steeds dezelfde persoon te hebben. Je komt daar niet alleen voor controle, je moet ook je ei bij haar kwijt kunnen en ik kon dat dus niet. Wist van te voren ook nooit wie ik kreeg. En dat heb ik als vervelend ervaren.

Nu is de situatie weer zo en ik heb me er wel bij neergelegd. Zeker omdat dit mijn tweede is en ik al wat meer ervaring heb. Ook dit keer zal ik in het zkh moeten bevallen, dus met iemand die me vreemd is, wat ik wel jammer vindt, maar niet onoverkomelijk. Die bevalling, nou ja, die moet maar. Het is wel fijn dat als je thuis bevalt je kraamhulp er bij is, die kan je later ook nog wat dingen terug vertellen. Dat heb ik bij de vorige bevalling dus ook gemist.

Ik vind een goede band met je vk belangrijk, maar als jouw vk net een andere bevalling aan het doen is, ja, dan kan je moeilijk eisen dat ze bij jou komt. Het moet wel realistisch blijven.

Gr. Tamara

Ik zie er vier en dat vind ik prima. Bij ons heb je geen keus naar welke praktijk je gaat en met een verloskundige klikt het niet echt. Ik heb dan het voordeel dat er ook nog anderen zijn. Daarnaast vind ik dat er bij ons een mooie afwisseling is tussen de jongere vk die me écht het gevoel geven dta ik mijn verhaal kan doen en een échte ervaren die waarschijnlijk aan één woord genoeg heeft maar mij daarmee niet altijd het gevoel geeft gehoord te zijn. Bij de vorige bevalling waar wat mis ging, bleek ze inderdaad aan één woord genoeg te hebben, dus heb wel vertrouwen. Daarnaast snap ik wel dat het voor een vk veel aantrekkelijker is om in ene maatschap te werken, persoonlijk wil ik ook wel eens vrije dagen, waarom zij niet.

Ik zie er vier en dat vind ik prima. Bij ons heb je geen keus naar welke praktijk je gaat en met een verloskundige klikt het niet echt. Ik heb dan het voordeel dat er ook nog anderen zijn. Daarnaast vind ik dat er bij ons een mooie afwisseling is tussen de jongere vk die me écht het gevoel geven dta ik mijn verhaal kan doen en een échte ervaren die waarschijnlijk aan één woord genoeg heeft maar mij daarmee niet altijd het gevoel geeft gehoord te zijn. Bij de vorige bevalling waar wat mis ging, bleek ze inderdaad aan één woord genoeg te hebben, dus heb wel vertrouwen. Daarnaast snap ik wel dat het voor een vk veel aantrekkelijker is om in ene maatschap te werken, persoonlijk wil ik ook wel eens vrije dagen, waarom zij niet.

Hallo,

Door verhuizing tijdens de zwangerschap heb ik niet echt een band op kunnen bouwen met de vk. Bij de laatste praktijk zag ik ook vaak verschillende. Ik ben er dus zeer voor om 1 of 2 vaste mensen te zien die je ook wat kennen en je achtergrond weten. Uiteindelijk ben ik toch in het ziekenhuis bevallen waar ze niet eens de moeite namen om mijn dossier te lezen!!!!

Groeten Wendy

Terug
Bovenaan