mazelen

Hallo moeders en vaders,

Weet iemand in hoeverre mazelen besmettelijk zijn? Ons neefje heeft ze al gehad maar speelt bij een vriendje die ze nu heeft (en wiens zusje ze ook wel zal krijgen). Kan ons neefje nu onze baby van 10 weken besmetten?
En hoe erg is dat, gezien het feit dat hij nu ook al erg verkouden is?

Ik ben heel benieuwd naar advies!

Groetjes Jo
 
Hoi,
de waterpokken zijn alleen besmettelijk als de blaasjes nog niet ingedroogd zijn, dus als je neefje ze niet heeft op dat moment, dan kan hij je kindje niet besmetten. Maar als je daar zo bang voor bent, dan laat je hem toch niet in het bijzijn van je kindje, zou ik niet prettig vinden in ieder geval en ik weet zeker dat de ouders dat wel begrijpen. 10 weken is nog zo klein. Waterpokken moeten ze allemaal krijgen maar 10 weken is nog wel wat vroeg om bewust ziek te worden.
 
Hoi, de incubatietijd van waterpokken is 2-3 weken voordat er blaasjes komen. Bij ons op het KDV mogen kinderen met waterpokken gewoon komen omdat de besmettingsperiode toch al geweest is... o ja als een kind voor zijn/haar 1ste levensjaar al waterpokken heeft gehad is de kans zeer groot dat ze het nog eens krijgen...
 
Ik citeer:
Waterpokken wordt veroorzaakt door een virus (Varicella-zoster virus). Het virus wordt overgebracht via vochtdruppeltjes in de lucht. Waterpokken is besmettelijk van één dag voor het uitbreken van de blaasjes totdat de blaasjes zijn ingedroogd.
De incubatietijd (de tijd tussen besmetting en het uitbreken van de ziekte) bedraagt 14 tot 21 dagen.

Ik zou het niet prettig vinden als het KDV zo om zou gaan met ziektes. Overigens is het ook al achterhaald dat als je kind vroeg de waterpokken heeft gehad dat je het dan waarschijnlijk nog een keer krijgt. Sorry Krista, niet persoonlijk bedoeld, maar anders zou het angst voor niks creeren.
 
Hoi Laura, zo staat het bij ons in het handboek van de GGD. En ik heb genoeg kinderen gezien die de waterpokken 2 keer hebben gekregen! Ik wil zeker geen onrust zaaien... en ik vind het een beetje vreemd hoe je dat van een KDV zegt....
 
Oh, ik bedoel het niet kwaad hoor, niet boos worden, dat wordt hier op deze forums al genoeg gedaan ;-)) Dit is ook maar wat ik heb geleerd. Ik ben zelf ook altijd een beetje huiverig geweest toen mijn kindjes nog zo klein waren en het dan al blootgesteld worden aan allerlei ziektes. Niks is echt te voorkomen, maar oppassen kan nooit kwaad. Als ze al een paar maandjes zijn dan zijn ze al wat sterker, vandaar. Maar nogmaals ik bedoel het niet zo kwaad als dat jij het misschien opgevat hebt. Groetjes Laura
 
Hoi, ik bedoel het zeker niet kwaad hoor Laura... ! Het is inderdaad niet leuk voor die kleintjes als ze het al zo vroeg krijgen, maar het is inderdaad niet te voorkomen. Vandaar dat ze bij ons op het kinderdagverblijf gewoon mogen komen. Op mijn oude werk hadden we 1 keer een epidimie, doen had 3/4 van het KDV het... Dat was wel erg zielig :( groetjes Krista
 
Terug
Bovenaan